Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows program

Dark Spirit

Recommended Posts

Vart hittar ja hur man gör windows program istället för den där dos promten som det annars är?

Hittar oöndligt mkt om dos promt programmen, men inget om windows

tacksam för svar

Windows applikationer utvecklar du enklast i miljöer som ex. Visual Studio, Delphi o dyl. Jag rekommenderar inte att du sätter dig och försöker utveckla i C++ direkt mot Win32 API och resource editorer (tro mig, jag jobbade med det för tio-tolv år sedan och det är tidsödande minst sagt (bra övning och insikt i hur windows är uppbyggt dock)

• 1 month later...

Om du söker efter lite roligt läsmaterial så finns det en bra bok (har jag hört, bara skummat igenom den) som heter Programming Windows, Charles Petzold som har skrivit den.

Men, som nämns ovan, det är lättare att använda ett program som t ex Delphi där mycket sköts med knapptryckningar (vilket sparar en massa tid) än att sitta och knacka direkt mot Win 32 API i anteckningar.

Visual C++ är i allra högsta grad "visuellt". Det finns nog ingen anledning att hacka traditionella Win32-api:er (finns säkert undantag).

Numera använder man .NET2 och det är på en helt annan nivå. Ett riktigt trevligt ramverk tycker jag och samspelet mellan visuell design och traditionell kodning funkar mycket bra.

I mitt tycke är det en god ide att lära sig just .NET2 eftersom det är (kommer att bli?) standard för applikationsutveckling i Windowsmiljö. Det ska dessutom fungera på samma sätt oavsett vilket språk du använder.

[Edit]Nu kanske jag missförstod dig, Cpp. Jag tänkte du menade att Visual C++ inte är en visuell miljö som Delphi.

[inlägget ändrat 2007-01-04 00:09:46 av lizardKng]

Menade inte att säga att Visual C++ inte är visuellt även om jag lyckades få det att låta så :). Gav bara ett boktips och passade på att peka på det ni hade poängterat, att det blir enklare med en visuell miljö som Visual C++, Delphi, m.fl.

Ahh, då är vi ju på samma våglängd.

Då kan jag passa på att tipsa om en bok som inte är en nybörjarbok men passar bra för de som kan C++ (ISO-varianten) men vill lära sig C++/CLI och .NET2 (använder sig av Visual Studio 2005):

http://www.amazon.com/Pro-Visual-C++-NET-Platform/dp/1590596404

http://www.ecma-international.org/publications/standards/Ecma-372.htm

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...