Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt grafikkort eller flaskhalsar i mitt system?


lars_ason

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag får inte de grafikprestanda jag vill ha så jag funderar på att byta till ett bättre grafikkort. Jag skulle dock vilja ha lite råd och tips om eventuella andra flakhalsar i mitt system innan jag bestämmer mig.

 

Systemet ser ut som följer:

 

Moderkort: ASUS P5LD2 (945P, BIOS 1207)

Processor: Pentium 4 3.6 GHz (No. 660)

Grafik: ASUS EAX 800XT/2TD/256MB

Minne: 2 Gb DDR2 PC-4200

Ljud: Creative Fatality

Nätaggrefat: 450 Watt

 

3xSATA HDD

2xDVD-läsare/skrivare.

 

Jag funderar på atta skaffa nVidia 7950 GX2, 7950 GT eller 7900 GTX.

 

Kan jag förvänta mig förbättrade grafikprestanda eller är det något annat som behöver fixas?

 

Tacksam om någon vill dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på atta skaffa nVidia 7950 GX2, 7950 GT eller 7900 GTX.

 

Kan jag förvänta mig förbättrade grafikprestanda eller är det något annat som behöver fixas?

Ja absolut! Nog hänger datorn i övrigt med ett bra tag till.

 

Men jag föreslår att du håller dig kvar vid Ati och ersätter ditt 800XT med X1900XT 256MB eller ännu snabbare. Även om Nvidia, vid tiden för 800XT, erbjöd modernare kort med fullt stöd för SM 3.0/HDR (Geforce 6) så har Ati passerat dem genom att vid denna grafikinställning samtidigt kunna erbjuda kantutjämning.

 

(Iofs klarar även Nvidia den saken, genom shaders, men stödet för detta är noll då det är dyrt och krångligt för spelutvecklarna. Så den här texten hamnar inom parentes eftersom Nvidia i praktiken faktiskt inte stödjer HDR+AA i många av spelen som finns.)

 

Ovanstående gäller FP16 HDR genom SM 3.0, och som alltid finns det undantag: Nvidia klarar trots allt HDR+AA genom det äldre SM 2.0 som används av kanske främst Sourcemotorn (H-L 2 m fl).

 

Prestandamässigt har det ingen betydelse om man väljer Ati eller Nvidia men däremot bildkvalitetsmässigt där de senare inte hänger med. Inte förrän med den nya DX 10-GPU:n G80 klarar Nvidia ge motsvarande stöd för HDR+AA, men GF 8800 kostar tyvärr mellan 5200-6200 beroende på modell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Intressant om skillnaden mellan ATI och nVidia. Man har ju alltid hört att nVidia är bättre för spel

/L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...