Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera om SDkort


///AMG

Rekommendera Poster

ÄR alla SD kort 2GB och uppåt formaterade med FAT32?

Min kamera klara bara FAT16 enl. tillverkaren.

Hur formaterar jag om SD kortet till FAT16

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa in det i kameran och låt kameran formatera kortet. Om inte kameran klarar av att formatera kortet kan den nog övrehuvudtaget inte hantera kortet.

 

Vad för kamera? Vad för minneskort?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kamerorna det gäller är Kodak C663 och Kodak C875.

 

SDkort,mini SD med adapter och microSD med adapter av märkena Kingston,SanDisc m.m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att om kameran kan hantera kortet så spelar det ingen roll om det är formaterat eller ej när du stoppar in det i kameran. Stoppa in kortet i kameran, gå in i menyerna och leta reda valet att formatera minneskortet.

 

Har du testat detta?

 

Minneskortet är som en hårddisk - en hårddisk med okänt filformat kan alltid en dator formatera till sitt egna format.

 

Edit:

Eftersom ex.v. Cyberphoto som tillbehör till C663 säljer 2 GB SD-minneskort så klarar nog kameran dessa.

Varav frågan egentligen?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-11-05 09:27:55 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kodak supports uppgifter;)

 

Har provat och det fungerar utan problem med 2GB miniSD ,med adapter också till SD.

Ska prova med 4GB SD snart, vilket förmodlingen fungerar trots Kodaks uppgifter per tel. och mail;)

 

[inlägget ändrat 2006-11-07 23:36:29 av ///AMG]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska prova med 4GB SD snart, vilket förmodlingen fungerar trots Kodaks uppgifter per tel. och mail

Nja, nu är jag inte helt påläst men jag har sett specifikationer på kameror som säger i stil med

"stöd för SD minnen större än 2 Gb"

 

Dvs - något som kameran behöver stödja aktivt, att den klarar 2 Gb betyder inte att den klarar 4 Gb. Men testa, det skadar inget annat än eventuellt din plånbok.

 

Och varför så stora minneskort? Är det inte, i en sådan kamera, bättre med två mindre?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

ed:stvfl (vem snodde mina tecken?)

[inlägget ändrat 2006-11-08 09:51:43 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Kodak support skulle kamrorna inte klara minneskort över 1GB p.g.a. kamrorna har stöd för FAT16 och 2GB SD minneskort och däröver är formaterade/stödjer FAT32.

 

>Och varför så stora minneskort? Är det inte, i en sådan kamera, bättre med två mindre?

 

Tänkte om man använder kameran till videoinspelning.

Dessutom att kunna använda ett minneskort till andra apparater som kräver mer minneskapacitet.

 

[inlägget ändrat 2006-11-10 09:56:33 av ///AMG]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Kodak support skulle kamrorna inte klara minneskort över 1GB p.g.a. kamrorna har stöd för FAT16 och 2GB SD minneskort och däröver är formaterade/stödjer FAT32.

 

Test resultat

;)

Med 2GB SD kort fungerar det utan problem.

Med 4GB SD kort fungerar det inte.

Någon form av åtgärd behövs.

Tips??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Test resultat

Ironi

Med 2GB SD kort fungerar det utan problem.

Med 4GB SD kort fungerar det inte.

Någon form av åtgärd behövs.

Kodak får skapa ny programvara till kameran, uppdatera den till att stöda 4 GB SD minnen. Chansen att detta sker, att det ens går, är mycket liten.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...