Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Scandisk i win98


Niss3

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har schemalagt en omstart automatiskt och vill att omstarten ska ske helautomatiskt. Det fungerar bra fram tills den ska starta upp, då sätter nämligen scandisk igång och frågar ALLTID om man vill korrigera spara eller ta bort något.

 

Kan jag inte stänga av denna funktion eller välja att den automatiskt ska ta något av alternativen?

 

/Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar bra fram tills den ska starta upp, då sätter nämligen scandisk igång och frågar ALLTID om man vill korrigera spara eller ta bort något.

Jag det är grymt irriterande vara tvungen att klicka Scandisk vidare vid varenda fel det hittar. Det går dock att slippa om du skriver, som jag har för mig iaf, "scandisk /all /autofix". Vill du att det även ska utföras en kontroll av diskytan kan du skriva "scandisk /all /surface /autofix".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skrev "scandisk /all /surface /autofix" i kör på startmenyn

och då startades en ruta och sedan kom medelandet

"du har angett ogiltliga parametrar"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, men i mitt huvud höll du på och böka med detta i DOS-läge. :-)

 

Starta datorn med en Win 98-startdiskett och pröva om det funkar skriva "scandisk [diskenhet] /surface /autofix"

 

Du tar alltså bort /all och skriver i stället C: om det är den partitionen du vill kolla. Nu är det väldigt länge sedan jag höll på med DOS så jag hoppas att jag minns detta rätt nu. :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Okej! Jag ska testa detta.

Men när jag startat med startdisketten, var ska jag vara

innan jag skriver det? Ska jag skriva scandisk /autofix vid A:

eller något annat? Ska jag leta upp c:\windows\någonting - scandisk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...