Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows ME + Stor hårddisk.


filipoberg

Rekommendera Poster

Jag undrar om det går att använda stora hårddiskar på runt 250 GB när man använder windows ME. På XP fungerade detta först efter att jag installerat service pack 2. Finns det kanske ett motsvarande service pack till ME?

En annan sak jag undrar är om det går bra att formatera en hårddisk med operativsystem, för att sedan installera om OS:et. Därefter kopplar jag in en sekundär hårddisk med backuper. Kan man läsa filerna på hårddisken med den nyominstallerade OS:et?

 

Mvh Filip

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

filipoberg skrev:

 

Jag undrar om det går att använda stora hårddiskar på runt 250 GB när man använder windows ME.

ME använder filsystemet FAT32, som har en begränsning på partitionsstorleken. Max 32GB. Du får göra flera partitioner, men det finns väl en begränsning på antal partitioner också? Med FDISK gör du i alla fall flera partitioner. Rätta mig någon om jag tänker fel.

Något Service Pack från Microsoft finns inte till ME.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Filipoberg

 

Microsoft ME och tidigare OS klarar av att hantera maximalt 4 primära partitioner. Bara en primär partition får vara synlig, de övriga måste vara gömda. Men i stället för en primär partition kan man skapa en utökad partition och sen i den skapa önskat antal logiska partitioner. De logiska partitionerna kan användas för datalagring men inte att boota från.

 

Windows ME använder FAT32 filsystem. FAT32 i sej kan hantera upp till 2 terabyte partitoner men med ME går de inte att skapa större partitioner än 32 GB. Med tredjeparts program kan man skapa större partitioner men om dom är läsbara i ME är jag osäker på.

 

Sen kan moderkortets chipset och BIOS sätta gränser för hur stor disk som kan användas i maskinen. Varför de går inte att lämna någon generellt svar på frågan om du kan använda en 250 GB disk. För att få ett svar måste du gå till datortillverkare (eller moderkorts och bios dito) och försöka få fram maxgränsen för vilken diskstorlek du kan använda. Och vidare om de finns några uppgraderingar av chipset eller bios som gör att du kan använda större diskar.

 

En möjlighet att komma runt problemet kan vara att installera ett diskkontroller kort som sköter kommunikationen med diskarna. Men även detta kan kräva att du måste gör en bios uppgradering.

 

Du kan kanske får lite mera kött på benen rörande kontrollerkort och storleksbegränsningar om du går t ex till https://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/home.php?p_sid=pI9RTOli (hela länken kommer inte med, du får kopiera den själv)

Klickar sen på länken 'ATA Installation Answers' där kan du sen söka och läsa information vad gäller begränsningar av diskstorleken.

 

Ja de går att formatera en hårddisk med ett installerat OS. Men du måste boota maskinen med hjälp av en startdiskett och göra formateringen med hjälp av denna. Se länken till Microsoft nedan och gå till 'Partitionera och formatera en masterhårddisk'. Sen installerar du om OS på vanligt sätt.

 

Ja de går att sen koppla in din sekundärdisk och läsa dina backupade filer på den. Du kan behöva ändra på byglingar på disken så att den kommer upp som Slave, läs på i diskdokumentationen.

 

MEN OBS!

Om den disk du kallade för sekundärdisk var en disk med OS när du tidigare plockade den ur maskinen så är den märkt Aktiv och du bör inte boota maskinen med två diskar som är märkta aktiva då detta enligt PartitionMagic kan sluta med data katastrof.

 

Om du inte har tillgång till PartitionMagic för att fixa detta så är nog de enklast att starta maskinen med en Starup diskett och kopiera över dina backupfiler till din nya disk med hjälp av promt-kommandon. Plocka ut sekundärdisken och boota sen normalt och kolla att dina backupfiler är OK.

 

Om backupfilerna är OK och du sen vill fortsätta att använda backupdisken i maskinen så partitionera och formaterar du om disken med hjälp av startdisketten till Slave disk så att Aktiv märkningen försvinner. Se länken till Microsoft nedan och gå till 'Partitionera om och formatera en slavhårddisk'.

 

Länk: Här har du ett svenskt dokument från Microsoft som beskriver partitionering och formatering http://support.microsoft.com/kb/255867/sv

 

/Olle

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-04 16:55:25 av Olle M]

[inlägget ändrat 2006-11-04 16:57:35 av Olle M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...