Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasig brännare?


10CG10

Rekommendera Poster

Jag har en NEC ND-3540A som har fungerat problemfritt, fram tills nu.

 

När jag ska bränna DVD-image till skiva så fungerar bränningen felfritt, fram tills verifieringen av bränningen börjar. Då verkar det som att hela bränningen har gått helt åt h-e och det är "read errors from sector 0" och framåt.

 

Jag använder Nero. Efter att problemet började provade jag med en annan version av Nero samt med CloneDVD och Alcohol 120%. I de senare programmen har jag inte kunnat välja att verifiera bränningen, men det har ändå blivit fel på skivorna. När jag har valt att inte verifiera i Nero så står det att bränningen har utförts felfritt, men när jag försöker använda skivan fungerar den inte alls.

 

Jag har försökt bränna flera olika images men resultatet blir alltid detsamma.

 

Jag har provat flera olika märken av DVD-skivor, som har fungerat felfritt tidigare.

 

Min brännare är inkopplad som master på secondary IDE.

 

Jag har provat i flera olika hastigheter, från den lägsta till den snabbaste.

 

Däremot fungerar det helt problemfritt att bränna ut DVD-RW skivor med tex avi-filer på. Filmerna fungerar och verifiering fungerar felfritt.

 

Jag sitter här som ett frågetecken med ca 20 förstörda DVD-skivor, jag har verkligen provat allt. Vad kan ha hänt och vad ska jag göra?

 

[inlägget ändrat 2006-11-03 15:33:31 av 10CG10]

[inlägget ändrat 2006-11-03 15:34:00 av 10CG10]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan brännare och har exakt samma problem, eller hade rättare sagt. Min började bete sig så för ca två veckor sedan. Sedan igår vägrar den även att läsa alla varianter av skivor. Testat DVD, vanliga audioskivor och skivor med program. Både brända och 'riktiga'. När jag stoppar i en skiva går läsaren igång, lampan lyser under läsningen i ca 10 sek, under tiden ändras muspekaren till den med en skiva bredvid. Sedan stannar den av. Tittar jag på egenskaper för brännaren säger den under Status : Inget medium.

 

Högerklickar jag på enheten i Utforskaren och väljer Mata ut åker släden ut.

 

Någon som har idé om vad som kan vara fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är dags att byta. Låter som om det är lasern som gett upp när den inte längre känner igen media som den klarat förut. Jag hade en LG brännare som betedde sig ungefär så där, ibland fastnade den på bränningen eller så gick skivan inte att spela upp varken i brännaren eller i vanlig DVD. Till slut såg den inte skivorna längre/kände inte igen formatet. Det är dyrt att öda skivor på en sådan tänkte jag så jag köpte en ny istället för ca 500:-

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag kontaktat både återförsäljare och tillverkare - tyvärr måste jag nog köpa en helt ny brännare trots att det bara var 1 år och fyra månader sedan jag köpte den nuvarande.

 

Efter bara 16 månaders normalt användande (jag har bränt ca 100 DVD-skivor) skall man tydligen få nöja sig med att sakerna slutar fungera.

 

När brännaren (en NEC ND-3540A) slutade fungera försökte jag bränna på flera alternativa sätt i olika program och kontaktade dessutom NEC:s support. Efter råd om att uppgradera firmware och prova på nytt, så brände jag sönder ytterligare några DVD-skivor (totalt har jag bränt sönder ca 20 DVD-skivor).

 

För att få hjälp att lösa problemet kontaktade jag både företaget jag köpte den av, datorbutiken.com och tillverkaren NEC. På NEC:s hemsida skryter dom högt om sin kundvård (http://www.nec.se/templates/Page.aspx?id=1158) och skriver:

 

Marknadens bästa garanti och service gäller i EU och Norge

 

En olycka händer så lätt och alla produkter kan råka ut för problem. Vi erbjuder snabb och effektiv service så att du påverkas på minsta möjliga sätt. De flesta av våra produkter täcks av en generös på-plats-garanti som gäller 2 eller 3 år inom EU samt i Norge.

 

När jag kontaktade NEC fick jag snabbt svar och fick veta att datorbutiken.com - som jag köpte DVD-brännaren av - skulle sköta ärendet i egenskap av återförsäljare, samt att jag som kund har

3-år´s reklamationsrätt på din produkt enligt lagen så det är bara att kontakta din butik för vidare hjälp.

 

Hos Datorbutiken.com verkade det dock vara svårare att få hjälp. Först efter ca en vecka erhöll jag ett kort svar på en mening:

Vi lämnar 1 års garanti.
När jag påpekade den 3åriga reklamationsrätten som NEC nämnt i ett andra mail till datorbutiken.com kom nästa svar:

 

Det stämme att ni har 3års reklamationsrätt. Dock ej att förväxla med garanti.

Reklamationen behandlar fabrikationsfel, dvs ej fel som upstått efter en tids användande exempelvis igenom slitage. Det är även upp till kunden att påvisa att felet just är ett fabrikationsfel. Om ni kan återkomma med sådan information ska vi gärna ta emot er artikel, byta ut den samt informera tillverkaren om vad de gör för fel när de tillverkar sina produkter.

 

Jag har nu skickat ett mail till NEC, men antar att man skall acceptera att nya saker går sönder efter drygt ett år och att man då själv får betala både för att köpa nytt och för alla DVD-skivor som går åt innan hårdvarufelet är konstaterat.

 

Jag återkommer när jag har fått svar från NEC och hoppas att jag snart kan ha tillgång till brännare igen, lönen kommer ju nästa vecka men nu har jag varit utan i över två veckor och känner lite brännar-abstinens ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Eftersom jag lovade berätta hur det har gått så kommer ett slut på historien här:

 

Efter att ha kontaktat NEC fick jag återigen snabbt svar av deras trevliga support. Dom beklagade att datorbutiken.com inte skötte garantiärendet som dom skulle men eftersom NEC lämnar 2 års garanti så skickade dom en annan brännare till mig :) så nu sitter jag med en ND3550A.

 

Så för att sammanfatta mina erfarenheter:

 

Gärna NEC igen, men jag kommer aldrig handla från datorbutiken.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se att det ordnade sig för dig!

 

DVD-brännare kostar ju "typ" 3-400 spänn idag, så det var kanske någon "smarting" på NEC som insåg sammanhanget.. (Dvs. billigare att ha nöjda kunder, ge kunden en ny brännare etc, än att stå och skämmas hos Sverker på "Plus"..)

 

Undrar om det går lika "smärtfritt" att reklammera dyrare produkter?

-Även plasmatv etc kostar ju mindre för ett "klokt" företag att ersätta än "badwillen" de får om de "taskar sig" mot konsumenten.. Anseende bygger man ju upp på att vara juste.

 

Jag kommer osökt att tänka på "Panthene Pro-V", ett schampoomärke som gjorde mina TV-kvällar sura på sent 90-tal. Långt innan jag skaffade "Tivo" och skippade reklamen.. Phantene Pro-V gjordes det massor av reklam för. (Tjejerna i reklamen var inte ens snygga).

Någon stackars konsument blev "flintskallig" av Panthene, företaget bakom vägrade ersätta, Sverker tog upp det i Plus, och som "hokus pokus" var marknaden stendöd för Panthene..

 

Jag avslutar inlägget nu, med blodade tänder för att googla på "Panthene".. hehe..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...