Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plocka bort fläkt i router....??


HannesHelander

Rekommendera Poster

HannesHelander

Hej!

 

Jag vann en ny fin router/brandvägg på en mässa härförleden och jag skulle vilja använda den hemma eftersom den har tillräckligt bra WAN-LAN genomströmning för det nya bredbandet som håller på att installeras hemma (100/100).

 

Det enda problemet är att routern, som är lite större än ett ADSL modem ungefär har en ilsken liten fläkt som väsnas något så kollosalt. Den går nästan inte att ha i vanliga möblerade rum så jag funderade på att helt sonika koppla ur den.

 

Tror ni jag kommer paja routern? Jag skulle tro att det vore OK, den är byggd för 200 samtidiga VPN förbindelser med DES_MD5 och allt möjligt och har 5 portar för GB-Ethernet på insidan och stöd för 255 klienter. Det känns som om den aldrig kommer att gå för fullt hemma (max 4 datorer och inga VPN klienter från utsidan) och följaktligen inte bli så värst varm. Dessutom är det ju inga rörliga delar typ diskar och så och elektronik brukar ju fungera hyfsat bra även om den blir lite varm.

 

Vad tror ni resonerar jag rätt eller fel.

 

Tacksam för synpunkter

 

//Hannes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men jag hade sålt den, köpt nåt annat som inte är så mycket overkill och för resten av pengarna hade jag åkt till Thailand i 2 månader....

 

Men för att hålla oss till ämnet, fläkten sitter där för att den behövs, men du har delvis rätt i den inte blir så varm om det inte "går för fullt", men jag tror att CPU'n blir så pass varm även på "tomgång" att fläkten behövs. Den ska trots allt dra runt ett OS och göra en massa andra saker, trots att det inte går så mycket trafik genom dem.

 

Nyfiken : Vad är det för brandvägg?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HannesHelander

Hej!

 

Jag kollade runt lite vad folk fick ut för routrar och brandväggar som såldes via blocket etc - men det var inte så värst mycket i förhjållande till nypris (som jag tror ligger runt 4500) och dessutom har jag haft svårt att hitta någon annan router/brandvägg som har en WAN-LAN genomströmning på 100 mbps. Dessutom roar det nörden i mig att lära sig konfigurera en brandvägg!

 

Jag förstår vad du menar med CPUn... Men men, jag tror helt enkelt jag testar och ser hur det fungerar. Som tur är är finns det ju ingen kritisk data lagrad i burken.

 

Modellen heter Vigor2950 från Draytek och är helt ny. Det finns ingen info på Drayteks svenska hemsida men följande PDF finns länkad från en kinesisk sida:

 

http://www.ublink.org/products/vigor/2950/2950_C.pdf

 

//Hannes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom roar det nörden i mig att lära sig konfigurera en brandvägg!

 

Det är en anledning så god som någon att behålla den! :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...