Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konfiga en Proxy?


Inde

Rekommendera Poster

Om man ex. har TDC som ISP, kan man använda proxy då och hur konfigas det, jag ser var men vad skall vara av/på, automatiskt och manuellt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, en väldigt ljusgrå färg då

 

Var lite osäker bara.

 

Men alltså lizardKng, vi lever ju inte i kina, eller hur. Det farligaste (för fria åsikter) som finns i ett samhälle är de individer som tilldelas en uniform och ett påhittat ansvarsområde.

De tenderar att till sista blodsdroppen uppfylla det som ålagts dem i och med uniformen. Finns många exempel på sådant, Gestapo tex historiskt, och nutidens lapplisor, connexpersonal eller krogvakter.

 

Ta av dig uniformen och slappna av.

 

G

Edit - Funderade ett kort ögonblick på att lägga till moderatorer till listan ovan, men jag struntar i det :-) -

 

[inlägget ändrat 2006-11-02 10:39:52 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surfa anonymt

 

Om du vill surfa anonymt så kan jag rekommendera att du använder dig av någon annans trådlösa internetuppkoppling. Vill du vara helt säker så se även till att nätverkskortet du köpt för att göra detta inte är inhandlat i närheten där du bor, och betalt med kontanter.

 

Sedan använder du olika öppna nät varje gång du kopplar upp dig för att ytterligare öka din säkerhet.

 

Anonyma proxies är bra för hobbyanonymitet, men kom ihåg att proxyn har information om din session sparad, och beroende på allvarligheten i det du gjort kan polis begära ut sådan info från anonymitetstjänster (såklart blir det svårare för svensk polis att göra det i utlandet och vice versa, men du förstår poängen).

 

G

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-02 10:39:37 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mig veterligen vare sig dragit på mig någon uniform eller fått något ansvarsområde på det här forumet så det vet jag inte var du fick ifrån men det kanske du kan förklara?

 

Att jag blev tveksam angående hur Eforums regler ska tolkas är väl ingen anledning att dra in Kina, Gestapo och annat?

 

Ta av dig uniformen och slappna av.

 

Jag tror nog det är du som behöver slappna av!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill surfa anonymt så kan jag rekommendera att du använder dig av någon annans trådlösa internetuppkoppling.

Det där är definitivt en gråzon enligt IDGs regler, eftersom det troligen är ett lagbrott.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är definitivt en gråzon enligt IDGs regler, eftersom det troligen är ett lagbrott.

 

Troligen ett lagbrott är ju inget lagbrott.

 

G

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-02 11:00:06 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet man inte förrän det har prövats i domstol.

 

Nä precis, så låt oss vänta med hobbypolisarbetet tills det är bedömt då.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså Cecilia, inget illa menat, men jag försöker vara lite motvikt till den hysteri som ibland verkar råda om vad och hur man får uttrycka sig. Det gäller inte bara här, utan i samhället som helhet. Jag upplever att vi går mer och mer mot ett samhälle där den fria åsikten begränsas kraftigt.

 

Jag försöker varje dag att vara en motpol till detta med varierat resultat, men jag tror ändå det är viktigt att var och en ibland tar sig en funderare på vart vi är på väg.

 

Så hoppas du inte tog illa upp av mitt inlägg.

 

Ha en fin dag

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tar inte illa upp av dina inlägg. Däremot så tycker jag det är ett oskick (och borde vara olagligt) att använda andras nätverk, resurser, pengar etc.

 

Det är inte jag som har bestämt reglerna för Eforum, det är IDG. Jag håller inte alltid med om dem heller, men det är IDGs forum och det är de som står för alla de resurser som behövs så då tycker jag att de har rätt att bestämma vilka regler som gäller här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot så tycker jag det är ett oskick (och borde vara olagligt) att använda andras nätverk, resurser, pengar etc.

 

Jag förstår dig, men håller inte med. Jag tycker att det är bra om inte annat för yttrandefriheten att kunna koppla upp sig och tycka vad man vill från en lånad lina. Jag kör själv ett trådlöst nät hemma, som jag har låtit vara öppet, just för att andra som behöver en anonym lina kan få det.

 

Om polisen kommer och knackar på dörren en dag så bjuder jag in dem och sedan beklagar jag ju min inkompetens att jag inte hållit linan bättre skyddad.

 

Det är inte jag som har bestämt reglerna för Eforum, det är IDG. Jag håller inte alltid med om dem heller, men det är IDGs forum och det är de som står för alla de resurser som behövs så då tycker jag att de har rätt att bestämma vilka regler som gäller här.

 

Där håller jag med dig fullständigt, men om man vill ha ett forum på nätet och tillhandahåller "öppet forum" kanaler, så kan man väl inte annat än att vara glad om det finns användare som vill skriva i dessa.

Sedan kan man ju diskutera vilka inlägg som får vara kvar eller inte, men jag tycker ofta nivån hos moderatorerna är lite väl hysterisk.

 

De rader jag skrev om att använda någon annans nät är ju ingen ytterligare information än man kan få genom att läsa vanliga artiklar på idg:s nyhetssida. Och även om jag skrivit en detljerad steg för steg guide, så är det ju inget unikt med den informationen. Den finns ju redan i olika inlägg på detta forum.

 

G

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om polisen kommer och knackar på dörren en dag så bjuder jag in dem och sedan beklagar jag ju min inkompetens att jag inte hållit linan bättre skyddad.

Det är nog inte riktigt så det går till i alla fall, utan de kommer bara att beslagta all din utrustning för att se om det finns några spår av barnporr etc på dem.

 

Jag tycker att det är bra om inte annat för yttrandefriheten att kunna koppla upp sig och tycka vad man vill från en lånad lina.

Och om det kostar den personen pengar då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte riktigt så det går till i alla fall, utan de kommer bara att beslagta all din utrustning för att se om det finns några spår av barnporr etc på dem.

 

Det är ok för mig. Jag kommer få tillbaka utrustningen när de är klara. Jag är trevlig och bjuder på kaffe medan de hämtar mina saker.

 

Så fort jag har grejerna tillbaka åker trådlösa nätet upp igen med öppen access (inkompetenta jag har återigen glömt att läsa manualen, suck när ska jag lära mig).

 

Och om det kostar den personen pengar då?

 

En liten kostnad för yttrandefrihet. Kostnaden är väl i dagsläget försumbar, då de flesta är uppkopplade med bredband som de ändå betalar månadsavgift på, den kostnaden ökar ju inte om någon råkar ladda ner några extra megabyte. Slitaget på den trådlösa routern får väl också anses försumbart.

 

Den största kostnaden är väl om polisen beslagtar utrustning som förhindrar personen att utföra arbete eller dylikt, men med tanke på polisens effektivitet i såna här fall lär det knappast vara något som man råkar ut för.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har inget emot att vara utan datorer etc i någon eller några månader? Det är det nog många som är.

 

Kostnaden är väl i dagsläget försumbar, då de flesta är uppkopplade med bredband som de ändå betalar månadsavgift på, den kostnaden ökar ju inte om någon råkar ladda ner några extra megabyte.

Det finns bredbandsuppkopplingar med trafikavgifter och ingen fast månadsavgift: http://www.spray.se/gratisbredband/?typ=gratis&ccode=ONFP

 

Förutom att det vore trevligt med färre som kommer till Eforum och frågar varför deras internetförbindelser går så långsamt.

 

Den största kostnaden är väl om polisen beslagtar utrustning som förhindrar personen att utföra arbete eller dylikt, men med tanke på polisens effektivitet i såna här fall lär det knappast vara något som man råkar ut för.

Barnporr lägger de ner mycket resurser på och beslagtar många datorer för det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har inget emot att vara utan datorer etc i någon eller några månader? Det är det nog många som är.

 

Bara för att polisen gör ett beslag på några maskiner hemma hos mig innebär ju inte att jag är portad från att använda datorer.

 

Det finns bredbandsuppkopplingar med trafikavgifter och ingen fast månadsavgift: http://www.spray.se/gratisbredband/?typ=gratis&ccode=ONFP

 

Detta är saxat från sidan du länkade till: "Slipp den fasta månadsavgiften, betala bara när du surfar och aldrig mer än 269 kr/mån."

Så kostnaderna lär ju knappast bli annat än försumbara även om man använder ett sådant abbonnemang (vilket för övrigt borde vara ytterst ovanligt, när man kan få ett både snabbare och fri tankning för mindre pengar).

 

Förutom att det vore trevligt med färre som kommer till Eforum och frågar varför deras internetförbindelser går så långsamt.

 

De som frågar sånt sitter väl oftast med annat skräp på sina burkar som tar upp bandbredd (trojaner eller virus).

 

Barnporr lägger de ner mycket resurser på och beslagtar många datorer för det.

 

Joo det sägs ju att det är så, men jag vet inte om jag tror det. Svenska polisen är väl inte direkt känd för att vara datorkompatibel. Det låter ju fint i media när man säger att man jagar såna som sysslar med barnporr, men jag tror mer att polisen hittar de gärningsmännen på ren slump. Även en blind höna hittar ett korn då och då.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lever man på en taskig pension så kan 269 kr kännas som mycket pengar när man hade tänkt betala 10 kronor för att man läser och skickar lite mejl till barnbarnen.

 

De som frågar sånt sitter väl oftast med annat skräp på sina burkar som tar upp bandbredd (trojaner eller virus).

Det har förekommit att kryptering av deras trådlösa nät har löst problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lever man på en taskig pension så kan 269 kr kännas som mycket pengar när man hade tänkt betala 10 kronor för att man läser och skickar lite mejl till barnbarnen.

 

10 kronor kan ju också kännas som mycket pengar för den som inte har några. Men jag tror knappast att det exemplet med just sprays taxameter bredband är speciellt applicerbart ändå. De som har en sådan lina lämnar knappast linan "igång" när den inte används och därmed blir den heller inget attraktivt mål att utnyttja.

 

Om jag vill använda någon annans internetförbindelse så väljer jag ju den som är mest tillgänglig och inte en som stängs av nattetid eller när personen som äger den själv inte surfar. Då försvinner ju hela syftet för min del. Så det verkar ju inte finnas många argument mot att låta andra använda trådlösa nät som man "hittar", sålänge man själv som abonnemangsägare inte har något att dölja.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som har en sådan lina lämnar knappast linan "igång" när den inte används och därmed blir den heller inget attraktivt mål att utnyttja.

Om vi nu fortsätter med exemplet så tror jag inte alls att en pensionär håller på och stänger av sin trådlösa router hela tiden, utan låter modem och router stå på, om inte annat så har väl en yngre släkting kommit förbi och sagt att inte behöver man stänga av sådant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi nu fortsätter med exemplet så tror jag inte alls att en pensionär håller på och stänger av sin trådlösa router hela tiden, utan låter modem och router stå på, om inte annat så har väl en yngre släkting kommit förbi och sagt att inte behöver man stänga av sådant.

 

Jaja, men då får dom väl betala 269:- den månaden då. Sedan klagar de hos spray och får pengar tillbaka. Efter det stänger dom nog av routern.

 

Jag vidhåller att kostnaden är försumbar och exemplet med spraypensionären är i vilket fall som helst en liten kostnad för yttrandefrihet (och ganska osannolikt).

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...