Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W2k/W2k pro - energisparfunktion, uppdatering m.m.


adriankjell

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nyligen bytt upp mig från en HP BRIO 266 Mhz till en bättre beg. DELL 550 Mhz, 130,616 MB RAM.

 

Eftersom jag i första hand eftersträvar en dator med så hög prestanda som möjligt, vad gäller hastigheten, så har jag införskaffat en cd-skiva med Windows 2000 Pro. Tyvärr har jag i efterhand upptäckt att det är en utvärderingsversion och att den "expires" om x antal dagar. Jag antar att det också är därför det inte går att uppdatera den på Windows Uppdate-platsen? Stämmer det?

 

Stämmer även mitt antagande att w2k är snabbare än den lite mer resurskrävande Windows XP?

 

Min sista fråga gäller den energisparfunktion man kan ställa in på W2k, om man går in på Kontrollpanelen - Energialternativ - Viloläge - Aktivera stöd för viloläge, eller "Enable hibernate support" som det står i min engelska version. Är den någon skillnad på energiåtgång om jag väljer att göra den här inställningen mot att jag stänger av datorn helt, eller är datorn att betrakta som avslagen i båda fall, dvs är energiåtgången lika med noll?

 

MVH / Kjell Adrian, Älvkarleby

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min sista fråga gäller den energisparfunktion man kan ställa in på W2k, om man går in på Kontrollpanelen - Energialternativ - Viloläge - Aktivera stöd för viloläge, eller "Enable hibernate support" som det står i min engelska version. Är den någon skillnad på energiåtgång om jag väljer att göra den här inställningen mot att jag stänger av datorn helt, eller är datorn att betrakta som avslagen i båda fall, dvs är energiåtgången lika med noll?

Själva inställningen påverkar ju inte strömförbrukningen.

 

Att sätta datorn i viloläge innebär att det som finns i datorns RAM-minne skrivs till ett särskilt ställe (fil) på hårddisken därefter så stängs datorn av.

 

Energiförbrukningen ska vara detsamma i båda fallen, dock normalt inte lika med 0. Vill man ha 0 i strömförbrukning så får man dra ur sladden eller bryta strömmen med en strömbrytare på en grendosa etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...