Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mediacenter på laptop komponenter.


Micke-b

Rekommendera Poster

Jag är rookie på PC bygge men nu j**lar. Jag vill bygga ett mediacenter som är ett mediacenter för vardagsrummet och inte en PC d.v.s kompakt, tyst och designat som en jäkligt snygg möbel. Därför vill jag bygga på laptopkomponenter och redan här har jag kört huvudet i väggen. Alla komponenter jag hittar är för stationär eller barebone. Min första fråga blir alltså vart vänder jag mig för att hitta komponenter som moderkort, tv-kort, grafikkort, ljudkort, DVD läsare allt allt allt för laptop???

 

Jag har en kravspec på komponenter för stationär som ser ut så här, vad ska jag söka efter om jag vill bygga på laptop komponenter:

 

Moderkort

Stöd för VIIV

Seriell ATA2 (ATA-300) med NCQ RAID

PCI express

Fler skärmar = SLI krav

USB2

FIRE WIRE 1394

Ljud 5.1 eller 7.1 beroende på hur många högtalare du vill ha.

Minne Snabba PC2 6400 är ok men inte ett krav.

Soket 479 är ok = Lapptop CPU ger lite värme = tyst fläkt

 

Processor dual core (behöver inte ha många MHz eftersom VIIV kretsarna gör jobbet.)

 

Grafik

Inbyggd i moderkortet är ok?

 

Ljud

??.

Minne

Minst 2 x 512Mb (Räcker till multimedia dator?)

 

Hårddisk seriell ATA2 med NCQ så stor som är möjligt

 

TV kort digitala i första hand helst med PCI express. 2 st för att kunna spela in på hårddisken.

 

IR mottagare ingår i fjärrkontroll (måste ha VIIV klass )

Tangentbord trådlöst. Vi kör Microsoft VIIV klassat

 

Chassi ? (tyst fläkt är ett måste. Finns ju fläkt lös kraft)

 

DVD ROM utan släde

 

Tysta fläktar 8 dB från Zilx är ett måste

 

Är jag helt ute och cyklar så låt mig veta, jag tål det.

/Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var mycket krav. Jag tror att du är på rätt spår, men det är lättare att hitta en konfiguration på m-ATX än med laptop.

 

Tysta saker är oftast dyra, men om inte priset spelar så stor roll, så ta en titt på de olika delarna i:

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=397454&su=6EAA8AD4-1133-429F-98A6-F50119DD3334

 

Lycka till!

/xJom

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Ja nog är det lättare att hitta en konfiguration på m-ATX än med laptopen. Men det var en bra översikt jag fick, ska grotta ner mig i specarna i kväll.:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittat lite djupare i din lista och undrar över ett par saker, M-ATX kortet saknar stöd för SLI dessutom hittar jag inget annat M-ATX kort med det heller, det måste ju finnas. Jag vill ha SLI för att kunna titta på en TV kanal och spela in en annan. Kanske finns det stöd för SLI men jag kan inte hitta det i specarna för M-ATX moderkorten, tips?

 

Kontrollerkortet (RAID) du rekommenderar, tillför det något? Vad jag kan utläsa så har du redan dessa funktioner på moderkortet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha SLI för att kunna titta på en TV kanal och spela in en annan.

Du tror inte att du har missuppfattat vad SLI är? Med SLI brukar man mena möjligheten att använda två Nvidia-grafikkort i par för att förbättra grafikprestandan på en skärm i de senaste spelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Scalable_Link_Interface

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag tror också kanske att du har missuppfattat SLI-begreppet.

 

Angående RAID, så är det kortet som jag lade till helt fel för dig.

Dels stöder det ju bara 3 HDD, medan chassit stöder 4.

Dels bör du ha RAID5 eller högre (helst RAID7 men det kostar skjortan och mer därtill...) Dock kan RAID5 som ingår på moderkortet ha dålig prestanda, men detta vet jag inget om.

 

Läs mer om RAID-levels på:

http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/raid/levels/single.htm

 

Jag har även uppdaterat listan:

 

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=397454&su=6EAA8AD4-1133-429F-98A6-F50119DD3334

 

med ett annat kort och fyra snabba hårddiskar...

 

/xJom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten undran, varför stoppar man in 4 Raptordiskar? Ska den vara stream TV till ett helt hyreshus? Dessutom är ju Raptorn knappast "tyst", relativt sett.

 

Byter man Raptordiskarna mot 500GB Barracudor får man 3 ggr så mycket utrymme och tystare burk. Och för att spela media borde inte farten skilja speciellt mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, Raptorn är inte så tyst... Jag var nog lite väl fokuserad på snabbheten.

 

Bra förslag, lizardKng. :thumbsup:

 

/xJom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag har nog missuppfattat funktionen med SLI. Vad jag förstår så kan man med SLI använda PCn för att titta på TV på en skärm och jobba med andra program parallelt på en annan skärm, har jag uppfattat det rätt?

 

Dessutom verkar det ännu inte finnas M-ATX med SLI som har socket 479, stämmer det?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag byter ut de fyra HDD mot två enligt dit förslag, ska jag då samtidigt ändra/byta ut något annat i hårdvarulistan?

 

Som sagt jag är rookie på det här, men det är lika kul för det:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste du inte länken som Cecilia skickade om SLI?

 

SLI är en teknik för att kunna använda två grafikkort samtidigt mot en och samma bildskärm, d v s att få det att gå snabbare.

 

Det du verkar vara ute efter är att använda flera skärmar samtidigt, det är en helt annan sak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så kan man med SLI använda PCn för att titta på TV på en skärm och jobba med andra program parallelt på en annan skärm, har jag uppfattat det rätt?

Nej, det du vill göra går att göra med ett grafikkort som har två utgångar dels en för bildskärm och dels en S-video för inkoppling av teve. Det har man kunnat göra i flera år medan SLI väl knappt har funnits i ett år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det motsvarande egenskaper för 500gb raptordiskar i 2,5"? Jag skulle föredra 2,5" av utrymmesskäl. Jag har tänkt att designa lådan själv. En annan sak som jag inte hittar men som säkert finns är en bra DVD/CD / spelare/brännare för inbyggnad som inte har släde.

Jag tänker inte heller bygga in nätaggregatet i lådan utan sätta det på sladden.

 

Tacka för alla bra tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag går igenom lisatn så ser jag att moderkortet har två PCI Expressplatser och två PCI platser. I din hårdvarulista så finns det tre kort med PCI Express gränssnitt, TVkort, kontrollerkort och grafikkort. Har jag missat något igen eller??

 

Hälsningar

Rookien

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

500gb raptordiskar i 2,5

 

Raptorn är 3,5" och finns inte större än 150GB.

 

Men varför vill du ha en Raptor? Som jag förstått det excellerar den på att läsa många små saker från olika ställen, idealiskt på t ex en systemdisk eller i en server. Men i ett mediacenter? Låter väldigt malplacerat, där har man ju helt andra krav.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooops!

 

Du har rätt, jag har visst langat på tre PCI-express-kort på ett moderkort med två PCI-express-platser. Slarvigt av mig.

 

Men du kan alltid kolla på TV-kort som går på vanlig PCI-plats istället.

 

/xJom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...