Just nu i M3-nätverket
Jump to content

windows startar inte

Viktor Grahn

Recommended Posts

Hej!

Jag vet inte riktigt vad som har hänt med min bärbara dator..

Det är nämligen så att windows hänger sig när man startar den.. Eller det enda man ser är muspekaren och en svart bakgrund. Ibland är det så att den inte ens kommer förbi "inloggnings laddar bilden" till windows XP home..

Jag har mycket information och mail ssom jag skulle behöva.. Har kört knoppix för att rädda lite vilket jag lyckades med men fortfarande mängder med data som kommer förloras..

Skulle¨verkligen behöva reparera detta.

Jag har testat chkdsk i återställningskontrollen men jag har även kört igenom och försökt reparera Windows via XP-skivan.

Dock utan resultat. Kom ett meddelande att usbehci.sys saknades och har inget sätt att fixa in denna. Men bör ju inte vara orsaken?!

En annan fil som saknades av winXP installationen var comuid.dll.

Men installationen gick igenom utan resultat.

Vad ska jag göra?? Kan det vara ett virus?

usbehci.sys ingår i WinXP SP1 och har med USB att göra:

http://support.microsoft.com/kb/822603/sv

comuid.dll ingår i en Windows Server 2003 hotfix:

http://support.microsoft.com/kb/896729

Jag tycker det låter som hårdvaruproblem, men det är bara en gissning. Jag har tyvärr aldrig skruvat isär en laptop, men jag skulle försöka att komma åt batteriet som håller BIOS-info och ta ur och sätta tillbaka. Nån som kan detta bättre därute?

Jag har testat chkdsk

Vad gav det för resultat ? Starta från skivan, kör chkdsk med ytkrontroll (kommer inte ihåg paramtern, men skriv /? efter så kommer den fram) Kan ta rätt lång tid att köra chkdsk med ytrkontroll.

I bärbare datorer brukar det vara hårddisken som pajar oftast.....och snabbast....

När jag körde chkdsk körde jag inte med ytkontroll..

Hade inget tålamod så jag formaterar datorn just nu.. Hoppas det kan hjälpa.. Den har stod först på 10 % i 1 timme sen nu har den stått still på 13 % i två timmar.. går inte snabbt.. förhoppningsvis framåt iaf?!

Jag tror att de är hårddisken som är problemet. Förra gången jag fick problem med datorn löste de sig med att köra chkdsk.

synd att jag inte visste att man skulle köra chkdsk /r eller spelar de någon roll?

Vi får hoppas de går att installera nu efter formateringen om den går igenom.

Verkar som kraschad hårddisk. Har du tur kan du få en ny på garantin.

Chkdsk /R veriferiar diskytan, medan att bara köra chkdsk verifierar filsystemet.

Chkdsk /R kan i vissa fall reparera lätt skadade hårddiskar, förutsatt att skadan är "begränsad" och inte blir värre. Därför tycker jag det är värt att prova det innan man helt kasserar hårddisken.

Man kan ju köra olika ändelser efter slashen.

Tex chkdsk /I eller chkdsk /F eller chkdsk /V eller chkdsk /X etc..

Testa öppna kommandotolken och skriv chkdsk /? som du sa så ser du beskrivningen.

97 % formaterat... det tar tid det här! över 24 timmar sedan jag började formatera..

Tror ni hårddisken kommer att fungera nu då?

Jag som är VIktor..

[inlägget ändrat 2006-11-03 11:21:31 av Xeonz]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...