Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Behöver hjälp, labtop=ingen uppkoppling

cabdirazzaq

Recommended Posts

Hej!

Jag har som tidigare nämt fått ett problem med min bärbara. Min stationära dator kan få uppkoppling (vi använder Glocalnets ADSL) men när jag stoppar in nätverkssladden i den bärbara så funkar det inte, den får inte ens någon kontakt med modemet!

Den är givetvis utrustad med både ett trådlöst och vanligt nätverkskort, och det funkar när jag använder en nätverkssladd som är uppkopplad med t.ex telias bredbandstjänst. Men inte med Glocalnet, jag förstår inte riktigt. Nån som kan hjälpa till?

Har du fått modemet från glocalnet och vad är det för modell i så fall?

Jag har också Glocalnet men by default är modemet inte konfigurerat för mer än en dator. Du måste ställa om det så det fungerar som router först.

Jag har en Speedtouch 510

Milla

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

Jag har också Glocalnet men by default är modemet inte konfigurerat för mer än en dator. Du måste ställa om det så det fungerar som router först.

Precis. Och ska vi grotta oss ner på atomnivå så beror problemet sannolikt på att modemet lär sig datorns MAC-adress precis som all annan logisk nätverksutrustning. Det innebär att när du skiftar dator skickar modemet vidare all trafik till rätt IP-adress, men din dator svarar inte eftersom den har en annan MAC-adress.

Lösning då ... Innan du byter dator kan du testa följande:

Aktiv dator

Tryck start - kör - skriv cmd och tryck OK.

Skriv sedan ipconfig /release i cmd-fönstret.

Koppla sedan (rätt så omgående) över nätverkssladden till den andra datorn där du gör samma manöver fast skriver ipconfig /renew.

Har en lätt känsla av att det skulle kunna påskynda processen tills du fixat en router/switch.

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

[inlägget ändrat 2006-11-01 09:58:33 av NoiseKiller]

Har en lätt känsla av att det skulle kunna påskynda processen tills du fixat en router/switch.

Har cabdirazzaq ett likadant modem som jag har så är det inbyggd router i den och då behövs bara en switch.

Det var vad jag menade med

men by default är modemet inte konfigurerat för mer än en dator.

Milla

Milla: Jag har en speedtouch 510 V5, hur konfigurerar jag om den så att den innesluter 2 datorer?

NoiseKiller: Jag prövade men det gick inte att renewa på den bärbara datorn, något om att DHCP inte kunde nås.

Här finns manualer till Speedtouch, det var så jag rotade runt för att få igång routerfunktionen på min.

http://www.speedtouchdsl.com/support.htm

Om du surfar in på modemet så finns det en installation wizard eller så kan du välja manuell installation mha av guiderna som du kan ladda ner i pdf format.

[log]Open your Web browser.

The recommended screen resolution is 1024 by 768 pixels.

2

In the address bar, type http://speedtouch.lan or your SpeedTouch™’s IP address ( 192.168.1.254 by default) and press Enter.

3

Enter your SpeedTouch™ security user name and password.

The default user name is Administrator and the default password is blank.

4

The SpeedTouch™’s home page will be displayed in your browser. From here - depending on the rights of your user account - you have access to the other pages.

Tasks

Among others, you can:

View the SpeedTouch™’s current settings and status.

Configure the SpeedTouch™ to connect to your Service Provider with the settings provided.

Set the SpeedTouch™’s firewall to work with specific applications.

Set up security features.

Enable remote management access.

Back up your configuration settings.

Reset the SpeedTouch™’s default settings.

Update the SpeedTouch™’s software.

Using the Web pages

[/log]

Milla

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...