Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IP adresser i nätverk


Smaragd

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett nätverk med en stationär dator kopplad till en router

med kabel samt en laptop med trådlös förbindelse till routern (Belkin).

In får jag en dynamisk IP-adress till bredbandsmodemet av Telia som kopplats till routern.

 

Routern får alltid ip 192.168.2.1

Den dator som jag först startar upp får ip 192.168.2.2

Den dator jag startar sist får ip 192.168.2.3

 

Jag har fått igång mitt nätverk och det fungerar perfekt så länge

datorerna startas i rätt ordning. Internet fungerar alltid. Jag får

dock problem då datorerna startas i fel ordning eftersom ibland

den stationära datorn och laptopen får omkastade ip adresser mot vad

de hade när jag kopplade upp mitt nätverk.

 

Hur fixar man så att den stationära datorn alltid får ip 192.168.2.2

och laptopen alltid ip 192.168.2.3 i mitt system oavsett vilken ordning

datorerna startas i ?

 

 

hls

Smaragd

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-31 22:56:17 av Smaragd]

[inlägget ändrat 2006-10-31 23:44:32 av Smaragd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan sätta statiska IP men då är vitsen med router bortkastad.

 

Vad får du för problem om du startar i fel ordning? Det ska nämligen inte spela någon roll alls om din router delar ut ip adressen. Det är liksom det som är vitsen att den kan få vilken ip som helst inom ett visst spann. Jag har mellan 4 stationära samt 3 laptops sporadiskt uppkopplade utan bestämd ordning.

 

Du kan ju kolla att du har unika namn på datorerna annars blir det tokigt.

 

Fliken datornamn i kontrollpanelen/system

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för problem om du startar i fel ordning?

 

Om man har olika portar öppna på olika datorer funkar inte programmen som använder dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan sätta statiska IP men då är vitsen med router bortkastad.

Den enda funktion man går miste om är DHCP-delen (och då bara för de datorer som inte använder den, övriga kan glatt fortsätta köra DHCP) och det är ju knappast routerns huvuduppgift.

 

De flesta routers (och så även Belkins har jag för mig men jag är inte helt säker) har möjlighet att låta DHCP-servern dela ut fasta IP-adresser till datorerna i nätet så t.ex 192.168.2.2 alltid är reserverad till en dator med en viss MAC-adress. Fördelen med det är att man slipper konfigurera varje dator, annars blir effekten den samma som att ge datorerna fasta IP-adresser själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DHCP-servern dela ut fasta IP-adresser till datorerna i nätet så t.ex 192.168.2.2 alltid är reserverad till en dator med en viss MAC-adress. Fördelen med det är att man slipper konfigurera varje dator, annars blir effekten den samma som att ge datorerna fasta IP-adresser själv.

 

Det är ju samma jobb :) fast i routern.

 

Det jag menade var att om du har statiska IP adresser behöver du inte ens en router. Du kan köra med en switch. Fördelen med en router med DHCP är ju att om datorn står på automatisk ip och dns så behöver du aldrig fundera var och när du kopplar in din dator. Beror väl kanske på varför personen i fråga vill ha en särskild ip adress på sin dator.

 

Nu är jag inget proffs och tänker inte bråka men jag har testat bägge varianterna (switch och router) och det fungerar här i alla fall. Vi har inte någon dator med fast ip och det fungerar klockrent.

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju samma jobb Skoj fast i routern.

Ja, fast det är betydligt lättare att sköta konfiguration på ett ställe än att hålla på och strula med varenda berörd dator den dag man vill ändra något (t.ex byta IP-serie).

 

Det jag menade var att om du har statiska IP adresser behöver du inte ens en router. Du kan köra med en switch.

Jag förstår att det var det du skrev, jag sa bara att du har fel.

Med statiska IP-adresser behöver man inte en DHCP-server men du kommer fortfarande att behöva en router om det är trafik som ska routas in och ut ur ditt nät, en switch gör inte sånt. Själva DHCP-biten är bland det minst viktiga en router ägnar sig åt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

 

Jag skall försöka förtydliga mig lite.

 

Eftersom det här med lokala nätverk är helt nytt för mig har jag

inte riktigt fått kläm på allt ännu men så här beter sig nätverket

i alla fall.

 

Den av datorerna som startas först får ip 192.168.2.2 den andra

får ip 192.168.2.3

Detta utdelning sker varje gång routern varit avstängd. Startar

jag om datorerna utan att stänga av routern så står ip adresserna

fast som de var innan.

 

När jag kopplade upp mitt nätverk, delade ut skrivare, diskar och

kataloger hade min stationär dator ip 192.168.2.2 och laptopen

ip 192.168.2.3 Allt fungerade perfekt.

Nästa gång jag startade upp alltihop hade ip adresserna bytt plats

mellan datorerna med följden att datorerna inte längre pratade med

varandra över nätverket. Dvs att alla utdelade diskar och kataloger

inte längre fungerade.

När jag startar om i rätt ordning så fungerar det perfekt igen. Därav

har jag trott att det beror på vilken ip adress respektive dator får.

Kan det vara något annat?

 

Tittar jag på mina nätverksanslutningar så ser de ju likadana ut

förutom just ip adressen.

 

ip 192.168.2.x där x = 2 eller 3

nätmask 255.255.0.0 eller nåt sånt. Sen står det

något DHCP

 

hls/Smaragd

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den av datorerna som startas först får ip 192.168.2.2 den andra

får ip 192.168.2.3

Det är så dynamisk tilldelning av adresser fungerar.

 

Detta utdelning sker varje gång routern varit avstängd. Startar

jag om datorerna utan att stänga av routern så står ip adresserna

fast som de var innan.

Detta eftersom routerns DHCP-server vet att det är bäst för alla parter om datorer får behålla sina IP-adresser så länge som möjligt. Således kommer den ihåg vilken dator som fått vilken adress.

Det minnet ligger dock i vanligt RAM-minne så när du startar om routern (varför gör du det?) så försvinner minnet och adresserna börjar delas ut som vanligt i nummerordning.

 

När jag startar om i rätt ordning så fungerar det perfekt igen. Därav

har jag trott att det beror på vilken ip adress respektive dator får.

Kan det vara något annat?

Vilken IP-adress datorerna har bör inte spela någon roll annat än om du använd IP-adresserna för att mappa skrivare och utdelade diskar, normalt använder man datornamn till sådant.

 

Enklast är att du ger datorer och annat som delar ut saker var sin egen adress som de behåller alltid, förslagsvis låter du då de fasta adresserna ligga där DHCP-servern i routern inte delar ut dynamiska adresser. Dvs i ditt fall vore det lämpligt att ge datorerna adresser 192.168.2.100, 192.168.2.101 osv så att det inte krockar om det kommer in någon ny enhet som blir tilldelad en dynamisk adress.

 

Har inte någon Belkin-router inom räckhåll, hade jag haft det hade du kunnat få skärmdumpar på hur konfigurationen bör se ut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med statiska IP-adresser behöver man inte en DHCP-server men du kommer fortfarande att behöva en router om det är trafik som ska routas in och ut ur ditt nät, en switch gör inte sånt.

 

jag sa bara att du har fel.
Näh det har jag inte.

 

... faktum kvarstår att det fungerar med modem-switch-datorer med fasta ip utan router med trafik in och ut. Jag har haft mitt nät så innan jag använde router. Där ger jag mig inte en tum. :).

 

Vi hade så kopplat över ett halvår innan jag bytte modem till en med inbyggd router. Vi har Glocalnet ADSL om det gör någon skillnad men det tror jag inte.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

faktum kvarstår att det fungerar med modem-switch-datorer med fasta ip utan router med trafik in och ut. Jag har haft mitt nät så innan jag använde router. Där ger jag mig inte en tum.

Det är värst för dig om du inte vill lära dig något, det finns två sätt som den konfigurationen kan fungera:

Alt. 1. Modemet har en router.

Alt. 2. Du sitter på samma nät som din ISP tillhandahåller (dvs inte på ett nät med svarta IP-adresser) och använder de adresser du får från din ISP till varje dator, din ISP sköter routandet åt dig.

 

Du kommer aldrig någonsin att kunna hitta på ett eget privat nät i någon av de reserverade IP-serierna och klara dig utan någon som kan hantera routande till och från det nätet (om man nu förutsätter att ditt egna nät vill ha kontakt med ett yttre nät). Sorry, det är lixom inte det switchar gör.

 

Någon annan sitter säkert på en bra länk som kan förklara vad en router gör för dig. Jag ville bara påpeka att det du sa faktiskt inte stämmer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag sa bara att du har fel.

Näh det har jag inte.

 

Jo, du har fel, och fhe har rätt!

 

Det _kan_ dock fungera med bara en switch, men det förutsätter en massa saker från ISP:ns sida. (DHCP-server, mer än en publik IP, alla DHCP-adresser tillåts köra samtidigt, icke fast IP etc. etc.)

 

Att du har haft ditt nät så, och det har fungerat, beror bara på att du lyckades pricka in de rätta förutsättningarna hos den ISP du hade.

 

Du får strida hur mycket du vill, och behöver inte ge dig, men det fråntar inte faktumet att du har fel.

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får strida hur mycket du vill, och behöver inte ge dig, men det fråntar inte faktumet att du har fel.

 

Det är lugnt, jag är inte sur på något vis då det bevisligen fungerat räcker för mig. Jag lägger ner i alla fall.

 

Att du har haft ditt nät så, och det har fungerat, beror bara på att du lyckades pricka in de rätta förutsättningarna hos den ISP du hade.

 

Jag visste inte att Glocalnet var så frikostiga om man skall kolla på alla krav du satte upp för att det skall fungera.:)

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan sitter säkert på en bra länk som kan förklara vad en router gör för dig. Jag ville bara påpeka att det du sa faktiskt inte stämmer.

 

Det är ok. Jag vet vad en router gör. Jag fick ju en förklaring också varför det kan ha fungerat hos mig av Coleburn.

 

Det är värst för dig om du inte vill lära dig något

 

Jag lär mig ju nu genom att ifrågasätta något som för er är självklart :)

Det är bra att få en förklaring också. Anledningen till att jag inte gav mig är ju att det bevisligen fungerat hos mig sen varför fick jag ju veta för jag hade ingen router själv, bara en switch.

 

Bli inte sura, för det är inte meningen.

 

Tack för förklaringarna.

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visste inte att Glocalnet var så frikostiga om man skall kolla på alla krav du satte upp för att det skall fungera.

 

Sorry, tänkte bara ur ISP:ns synvinkel. fhe tog upp det mest självklara svaret:

Ditt modem har en inbyggd NAT-router (fast du inte vet om det)!

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt modem har en inbyggd NAT-router (fast du inte vet om det)!

 

Nu har jag det ja, men då hade jag ett annat modem ett techkomm som gick sönder därför tog jag ett från Glocalnet. Den hade ingen router. :)

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det kan vara att Glocalnet tillåter flera publika IP.

Även vi tillåter 5 publika dynamiska IP, men efter det är det stopp.

 

Så kontentan av det hela: Det kan fungera men det är helt beroende av ISPn. Själva routingprincipen och skillnaden på en NAT-router och en switch kvarstår däremot!

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att köra statisk IP och DHCP på nätverket.

Det är bara att ange i DHCP servern vilken range som DHCP skall arbeta, resten kan man ha fasta IP på.

 

 

Det är klart att det finns switchar med DHCP server inbyggd, men utan router kommer du ingenstans.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej fhe,

 

Startar om routern gör jag av den enkla anledningen att jag varje kväll

stänger ner hela mitt system. Tycker inte det finns någon anledning att vara uppkopplad då man inte använder grejorna. Alla är saliga i sin tro

och detta är min.

 

Påloggad på min stationära dator ser det ut så här:

IP-adress: 192.168.2.2

Nätmask: 255.255.255.0

Tilldelad av DHCP

 

På laptopen ser det ut så här:

IP-adress: 192.168.2.3

Nätmask: 255.255.255.0

Tilldelad av DHCP

 

Nu fungerar allting. Jag hittar utdelade diskar och mappar mellan datorerna. Jag har inte använt ip-adresserna för att mappa utan varje

enhet har ett eget namn. Datorerna heter pc02 (stationär) resp. pc06 (laptop). Diskarna heter c-pc02 (c disken på stationär) och på samma sätt

c-pc06. Skrivarna heter på samma sätt HP-PSC resp. HPLaser.

 

----------------------------------------------

 

Startar jag om hela systemet och låter laptopen starta först så blir det

så här:

 

På min stationära dator ser det ut så här:

IP-adress: 192.168.2.3

Nätmask: 255.255.255.0

Tilldelad av DHCP

 

På laptopen ser det ut så här:

IP-adress: 192.168.2.2

Nätmask: 255.255.255.0

Tilldelad av DHCP

 

Och nu hittar inte datorerna varandra längre. Det går utmärkt att surfa

på nätet osv, men att läsa c-disken på pc02 från pc06 och vice versa

är inte längre möjligt?

 

Vad jag förstår av er diskussion och era inlägg i denna tråden så borde

det gå. Min slutsats är då att jag måste gjort något annat fel. Men vad ?

Jag skulle gärna vilja förstå och åtgärda detta i första hand.

 

I andra hand kanske jag får göra så som du föreslagit

 

Enklast är att du ger datorer och annat som delar ut saker var sin egen adress som de behåller alltid, förslagsvis låter du då de fasta adresserna ligga där DHCP-servern i routern inte delar ut dynamiska adresser. Dvs i ditt fall vore det lämpligt att ge datorerna adresser 192.168.2.100, 192.168.2.101 osv så att det inte krockar om det kommer in någon ny enhet som blir tilldelad en dynamisk adress.

 

Nu behöver jag dock hjälp igen. Hur gör jag detta?

Jag antar att det skall göras på Mina nätverksanslutningar och

Egenskaper för Internet Protocol (TCP/IP) ? Rätt/fel ?

 

Om rätt:

Fliken Allmänt. Här kan jag ändra från Erhåll en IP-adress automatiskt

till Använd följande IP-adress. Vad skall det stå ?

Ip-adress 192.168.2.100

Nätmask 255.255.255.0

Standard-gateway ?????

osv. Skall jag göra något under fliken Alternativ konfiguration ?

Där ser innehållet ungefär likadant ut.

 

Om fel:

Skulle vara enormt tacksam för en utförlig steg-för-steg instruktion.

 

Tack på förhand för ert engagemang

mvh

Smaragd

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar om routern gör jag av den enkla anledningen att jag varje kväll

stänger ner hela mitt system. Tycker inte det finns någon anledning att vara uppkopplad då man inte använder grejorna.

En anledning skulle ju kunna vara att det uppenbart fungerar bättre om du inte stänger av routern men jag sa inte att du gjorde fel, jag var bara nyfiken på varför.

 

men att läsa c-disken på pc02 från pc06 och vice versa

är inte längre möjligt?

Det där verkar rätt underligt, jag har aldrig någonsin haft mina windows-datorer på fasta IP-adresser hemma och jag har då aldrig haft några problem att få Wins att hjälpa till med namn->IP-uppslagning. Nåja, det är inte mitt huvudområde så det lämnar jag åt någon annan att hjälpa dig med.

 

Vad jag förstår av er diskussion och era inlägg i denna tråden så borde

det gå. Min slutsats är då att jag måste gjort något annat fel. Men vad ?

Jag skulle gärna vilja förstå och åtgärda detta i första hand.

Då har du nog förstått fel, det kommer ofelbart att bli så om du startar om såväl datorer som router. Det SKA fungera så om du har en först-till-kvarn-tilldelning av IP-adresser.

 

Det finns ett sätt att åtgärda det på, att låta datorerna få var sin egen IP-adress som är just deras egen och alltid hör till samma dator.

 

Antingen gör man det på datorerna eller också gör man det i routern (om den senare klarar av det).

Om man kan göra det i routern eller inte kan man vanligtvis läsa sig till i manualen, eftersom du inte har berättat vilken belkin-router du har så är det inte helt lätt att berätta hur. En snabb koll i manualen för en av de vanligaste modellerna (http://tinyurl.com/y6hoze) antyder dock att det inte går på just den (vilket inte spelar någon större roll om man har två datorer).

 

Ip-adress 192.168.2.100

Nätmask 255.255.255.0

Standard-gateway ?????

 

Sätt gatewayen till 192.168.2.1 så behöver du nog inte göra mer (det står beskrivet på sidan 89 i manualen jag länkar till ovan).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten parantes här bara,

 

Lättast låter som att installera IPX på båda datorerna? SMB (Skriv och filutdelning) går lika glatt över IPX som över IP, och då behvöer man inte tänkta på att få nån IP-adress ens. (Eller ens tänka på IP-adresser)

 

I egenskaper för nätverkskortet hittar du en lista med protokolll, (Bland annat "Internet Protkoll TCP/IP") klicka "Installera" under listan och välj SPX/IPX. Gör det på båda datorerna.

 

Du ska sedan vara oberoende av IP-adresser för fildelning mellan dem, så länge du kommer åt dem via datornamnet.

 

Kör IPX hemma för att slippa vara beroende av att min DCHP är startad i nätet, för snabb filedning är IPX mycket trevligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...