Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator utan operativsystem!


Maddeleeen

Rekommendera Poster

Jag beställde en ny dator som kom idag. Eftersom jag köpte windows xp home edition för ett par veckor sedan tyckte jag det var onödigt att köpa med det i nya datorn (dumma mig). Trodde det bara var att stoppa in skivan och att det skulle installera sig, men inget händer. Vad måste jag göra? Finns bios i min dator fast den är tom? Kanske att jag måste gå in där och välja att datorn ska startas från cd/dvd'n när den startas?

 

Har dessutom bara trådlösa tangentbord som måste installeras för att fungera, vilket inte är så lätt att göra på en tom dator *suck* Ska låna ett vanligt senare ikväll, men tänkte kolla om någon har något bra svar på min fråga så länge..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Trodde det bara var att stoppa in skivan och att det skulle installera sig, men inget händer. Vad måste jag göra? Finns bios i min dator fast den är tom? Kanske att jag måste gå in där och välja att datorn ska startas från cd/dvd'n när den startas?

 

Du måste ändra startordning i BIOS, så att datorn från början vet att det är från en CD som den ska starta. Annars händer inget. Glöm inte att trycka på valfri tangent för att bekräfta att du vill starta från CD:n.

 

BIOS är inte tom. Då hade inte datorn fungerat alls. :-)

Du syftar kanske på något annat?

 

...BIOS är datorns "startmotor". Likt en bil - utan startmotor får du inte igång bilen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är precis det jag menar. Kan inte så mycket, så lika bra att fråga =) Då verkar det som att jag kommer få igång det då så fort jag får låna tangentbordet. Tack för svaret, nu blev jag glad!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ändra startordning i BIOS, så att datorn från början vet att det är från en CD som den ska starta.

 

Trodde jag hajjade, men det händer fortfarande ingenting. Kollade upp hur man kommer in i bios med mitt märke (AMD) och man skulle trycka på F1. Har testat de flesta knapparna, men inget funkar, skärmen är bara svart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skäms jag.. Hade kopplat in dataskärmen fel. Fick med en adapter som den skulle in i och sedan vidare till en helt annan ingång än den jag tyckte var rätt. Sedan var det lätt som en plätt att installera windows =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skäms jag.. Hade kopplat in dataskärmen fel. Fick med en adapter som den skulle in i och sedan vidare till en helt annan ingång än den jag tyckte var rätt. Sedan var det lätt som en plätt att installera windows =)

 

 

 

Inget att skämmas över...Huvudsaken är väl att du kom på vad som var felet, du fixade det ju själv också:thumbsup:.

 

Hoppas allt fungerar för dig nu och lycka till med datorn.

 

 

Välkommen till eforum förresten.

 

 

Ps

 

Tycker du är värd din första poäng för att du fixade ditt "datorfel" på egen hand, varsågod.

 

Ds

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2006-11-01 01:20:24 av //gästen]

[inlägget ändrat 2006-11-01 01:21:28 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...