Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersätta gamla ackumulatorer


Monshi

Rekommendera Poster

Nu en klurig fråga för den osäkre.

 

Har en uppladdningsbar liten skruvdragare vars batterier har gett upp. Misstänker starkt att det är NiCd batterier i den men det borde väl i sig inte vara några problem att byta ut dessa mot NiMH istället.

Tittar på laddaren och den ger ifrån sig 3.3 V och mellan 115 och 225 mA. Så två NiMH batterier likt detta:

http://www.elfa.se/pdf/69/06933352.pdf

borde kunna ersätta de två oidentifierbara cylindriska ackumlatorer med måtten 22 x 42 (diameter x längd) som idag finns i skruvdragaren.

 

Ena ackumulatorn lever och spänningen på den uppmäts till cirka 1.15 V.

 

Någon affär med bättre pris än Elfa på denna pryl ? Elfas pris är cirka 70 kr per enhet. (Clas Ohlson snarlik kostar 89 kr, lite större, fysiskt)

 

Edit:

På det gamla ackumulatorerna står det:

330038-08P 9421

KD28M

Om det nu är någon ledtråd som behövs.

 

Edit2:

Fast ett problem kanske... Laddaren ger ifrån sig 3.3 V växelström som likriktas i skruvdragaren av en diod. Detta ger att de två seriekopplade ackumulatorerna får en spänning på totalt 1.15 V över sig, dvs 0.75 V per enhet. Hur ska detta kunna ladda två NiMH ackumulatorer? Eller för den delen två NiCd?

Jag är ett stort frågetecken just nu. Krävs det inte att laddspänningen är aningen högre än batteriets spänning eller fungerar det att ladda en 1.2 V cell med 0.75 V?

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-10-31 13:07:45 av Monshi]

[inlägget ändrat 2006-10-31 13:18:46 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen? Inte ens på mitt huvudbry om laddningen? Spelar inte laddspänningen så stor roll kanske? Bara den inte hör för hög eller negativ så förs energi in i batteriet och det laddas upp?

 

 

Tja, om ingen svarar så får jag väl satsa och se. Kanske de på Elfa kan hjälpa lite...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...