Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem vid installering av windows XP

Lowtrash

Recommended Posts

Hej!

Jag har försöker hjälpa en kompis med att fixa hennes dator. Hennes HD kraschade så hon köpte en ny. Nu när jag har formaterat den ska installera Xp så börjar den att kopiera filer till disken precis som vanligt. Men sen när det ska starta om och börja installera så säger den bara "no bootable device-strike F1 to try reboot. F2 for setup utility"

Vad ska jag göra?

Stefan Eklinder

Vad är det för hårddisk?

...då menar jag SATA eller IDE.

Först nämnda ska du ha drivisar till som du hämtar hem från tillverkarens hemsida eller får med på en diskett. Tryck F6 (SCSI-enheter...) vid installationens början och mata in disketten när du blir ombedd. Låt datorn tugga färdigt och installera från disketten. Sedan fortsätter installationen som vanligt.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Det är en sån här disk:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010088022

Behöver den drivisar? det verkar som om den kopierar data till disken i början av installationen, alltså då det fortfarande ser ut som DOS(om du förstår vad jag menar). Sen när den har kopierat filerna så startar den ju om automatiskt och det är då datorn säger detta.

Datorn säger i och för sig detta så fort jag slår på datorn. Jag måste själv trycka F12 och välja att den ska boota från cd:n när jag vill installera.

Hoppas du förstår nåt av vad jag säger. Jag är inte så bra på datorer sp det går inge vidare att förklara då :)

Stefan Eklinder
Lowtrash skrev:

Det är en sån här disk:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010088022

Behöver den drivisar?

Nä, den ska inte behöva drivisar, eftersom det är en ATA/IDE-disk.

Klurar på om det kan vara så att du glömt CD-skivan (XP) i CD/DVD-läsaren vid första omstarten. Det kan enligt min erfarenhet strula då. Min dator dog helt när jag hade CD:n (XP) i CD-läsaren vid omstarten under installationen.

Numera tar jag alltid ut CD:n innan datorn startar om. Har för mig att man uppmanas att göra det också - lite felaktigt disketten, förstås.

Du har valt att datorn ska starta från CD/DVD-läsaren i BIOS?

Sparat inställningarna? (Save & Exit)

---

- Steven Wright

Nu hände det grejer.

Jag testade trycka F12 under den där startrutan som kommer upp, alltså Dell grejen som kommer. Där valde jag att boota från hårddisken och då fortsatte den med installewringen.

Alltså verkar det som om den inte vet var den ska söka efter något att boota från? eller är jag helt ute och cyklar?

Kan jag ändra några inställningar så den automatiskt bootar från t ex hårddisken eller från cd?

Jag har inte ändrat något själv.

Stefan Eklinder
Alltså verkar det som om den inte vet var den ska söka efter något att boota från? eller är jag helt ute och cyklar?

Du är inte helt ute och cyklar. :-)

I BIOS finns fler enheter att välja att starta ifrån. Har du valt fel där, så hoppar BIOS automatiskt till nästa enhet och försöker där.

Kan jag ändra några inställningar så den automatiskt bootar från t ex hårddisken eller från cd?

Jepp, det kan du. Där ska du välja CD/DVD-läsaren som första alternativ. Innan du hoppar ut ur BIOS kan du stoppa in CD:n (XP), så startar datorn automatiskt om och startar på CD:n.

---

- Steven Wright

Nu har det löst sig! Tack så mycket för hjälpen!

Jag hade på nåt sätt lyckats avaktivera alla grejer i inställningen. Så den hade ingenstans att boota från. Men nu har den det!

Åh så skönt!

Tackar igen!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...