Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 Datorer - 3 Grafikkort


Mauritz Lybeck

Rekommendera Poster

Mauritz Lybeck

Jag plockar ihop en dator av gamla delar. Den är färdig och ok, men hur skall jag fördela grafikkorten?

Är det någon som på rak arm kan sätta korten i ordningsföljd med tanke på spelprestanda. Så jag kunde slippa hålla på och ominstallera dem alla för att köra 3D Mark på dem?

* NVIDIA GeForce4 Ti 4200 AGP8X

* ATI Radeon 9200w 128MB DDR

* ATI Radeon 9600 Pro 128MB

 

Förhoppningsfull

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mauritz!

 

Geforce4 Ti 4200 håller ganska jämna steg med 9600 Pro. Det är lite bättre på låga upplösningar, medan 9600 Pro är snabbare vid högre upplösningar.

 

Du hittar en jämförelse här:

http://www.tt-hardware.com/modules.php?name=News&file=article&sid=5420

 

Artikeln är visserligen på franska, men grafer och siffror är ju lätta att förstå.

 

Eftersom 9200 är en budgetvariant av 9600, så borde det vara de andra två du ska satsa på.

 

Lycka till!

/xJom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Tack och poäng xJom!

Då vet jag vad jag behöver och slipper böka. Det var just främst GeForcen jag var osäker på, att vad det presterar.

Må gott,

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga också att 9600Pro är modernare med stöd för DirectX 9.0 och shadermodell 2.0. Det innebär såklart att det klarar visa en vackrare bild än Ti4200 och dess DX 8.1/SM 1.4.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Bra sida Anders. Tack för infon RN. Poäng till er också.

 

9600 Pro är ju lätt att trimma också, så det är nog det kortet som ligger på topp av de tre.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Mauritz Lybeck

Nu fick jag tag på ett nvidia 6600 AGP-kort. (Rea för halva priset kunde inte låta bli). Inga tillägg utan rena 6600.

 

Jag har letat på Tom's Hardware för att jämföra det med Radeon 9600 Pro kortet, men jag är visst inte så bra på att leta. Är det bättre eller sämreän Radeonkortet?? Så jag vet vem som skall få det. Vet någon?

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga tillägg utan rena 6600.

Detta kort presterar tämligen snarlikt som 9600XT och alltså efterträdaren till Pro-modellen. Den största fördelen tycker jag är att 6600 har fullt hårdvarustöd för för DX 9.0c och klarar därmed shadermodell 3.0, men prestandamässigt har det inte så mycket att hurra över då det numera hör hemma i lågbudgetklassen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
hör hemma i lågbudgetklassen.

Jag vet, men det räcker för sitt ändamål dvs för ett TV-kort som behöver bättre än den inbyggda grafiken för att hinna med bästa prestanda för inspelning. De är min frus dator och hon sysslar mest med musik och bryr sej inte om grafiken.

Tack och poäng RN

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för poängen! :-)

Jag vet, men det räcker för sitt ändamål dvs för ett TV-kort som behöver bättre än den inbyggda grafiken för att hinna med bästa prestanda för inspelning.

Ja för detta bör det både räcka och bli över – är förstås onödigt att betala för prestanda som ändå aldrig kommer användas. ;-)

 

[inlägget ändrat 2006-11-28 20:39:05 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Ja för detta bör det både räcka och bli över – är förstås onödigt att betala för prestanda som ändå aldrig kommer användas. ;-)

Visst är det så.

Om det verkar snurrigt med mina grafikkort så är det för att vi har fem datorer. En per man och en till TV:n (40" LCD). Alla i nätverk och med 24MB ut.

Så när jag får nya delar så blir det rena bytes-karusellen mellan dem för att optimera användandet...

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...