Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vilket :(?

Asse_mp3

Recommended Posts

hej hej jag har ett

microstar ms-6577 moderkort

har ett geforce mx 400 med 128 mb

men dom flesta nya spelen stödjer ju inte mx korten...så jag funderar på att köpa ett nytt

jag undrar hur man ska veta vilket kort som passar?...nuvarande kortet sitter på x4 agp men passar x8 agp också i min dator eller?

[inlägget ändrat 2006-10-31 11:08:48 av Asse_mp3]

Björketorparn

Ja, det ska pasas, fast om det är ett bra spelkort låter jag vara osagt, förhoppningsvis så ser nån av eforums riktiga experter denna tråden ;)

Tex stålis har hjälpt mig innan ;)

haha o k..men asså det behöver inte vara världens bästa..men den skulle väl klara sig nåorlunda bra ?...eller vad rekommenderas för kort?....tack för snabba svaren :)

Japp, du kan köpa ett AGP8X och sätta i din AGP4X port =)

Om man sätter ett kort som klarar 8 gångers hastighet i en port som snabbast kör i 4ggr hastighet.. Detta betyder att kortets kapasitet bara kommer utnyttjas till hälften då inte mer änn 4 ggr hastighet kan nyttjas av moderkortet. Så det blir en onödig investering. Men visst de GÅR att trycka in ett AGP8X och sätta i din AGP4X port, men de vore inte de smartaste ;)

// Sparky

Björketorparn

Nä, det absolut smartaste vore väl att skaffa nytt MB =)

Fast som sagt, det går ju, och det blir ju antagligen en perstanda ökning, även om kortet inte kommer att utnyttjas för fullt.. Aldrig funderat på ett uppgraderingspaket och ett pci x grafikkort istället?

Asse_mp3 skrev:

men har hittat ett "geforce fx 5700le"

Ett riktigt lågbudgetkort, på gränsen till värdelöst som spelkort. Tillhör Nvidias "ökända" FX-generation från en tid då Ati erbjöd de klart bättre alternativen. Vi pratar alltså om kort som faktiskt är några år gamla vid det här laget.

Men idag är Nvidia åter att föredra för agp-plattformen, åtminstone från mainstream och uppåt, tack vare deras fulla stöd för SM 3.0/HDR (ditt MX400 stödjer inga shadermodeller alls utan endast DirectX 7.0 vilket är anledningen till varför många spel inte går att köra på det).

Mellan 1000-1500kr är såväl Atis budgetalternativ X1650Pro som Nvidias 7600GS vettiga val. Men är du beredd att satsa från ca 1500kr tycker jag du bör skaffa 7600GT som ger ett imponerande pris/prestandaförhållande.

http://buggy.nu/index.php?a=search&q=7600gt+agp

Sparky- skrev:

Detta betyder att kortets kapasitet bara kommer utnyttjas till hälften då inte mer änn 4 ggr hastighet kan nyttjas av moderkortet.

Vad det innebär är att datan mellan RAM och grafikkort kommer förflyttas i 1GB/sek i stället för 2GB/sek. Detta har mkt låg inverkan på spelprestandan – det avgörande är prestandan i själva grafikkortet – så det är inte alls onödigt på något sätt att montera ett agp8x-grafikkort i ett agp4x-moderkort.

nej inte om man vill lägga ut pengar och köpa en sportbil som kör i 500 km i timmen. Och sedan lägga till en hastighetsbegrännsning på 30 km/timmen.

Visst har du en bättre bil änn Nissan micra som knappt kommer upp i 40. Men att de kan vara onödigt är värt att diskuteras.

Köp en pimpad SMARt vetja

// Sparky

Smart.. its a car..

Om det är som du säger att det är OBEFINTLIG prestandaskillnad

Så varför köpa ett 8 ggr hastighetskort som är dyrare?

// Sparky

Om det är som du säger att det är OBEFINTLIG prestandaskillnad

Nej det säger jag inte. Jag sade att "detta har mkt låg inverkan på spelprestandan", och sedan att prestandaskillnaden (underförstått för spel!) gränssnitten emellan är "näst intill obefintlig". Och det är skillnad mot för att skrika ut OBEFINTLIG som enligt din egen tolkning. ;-)

Det här är iaf inget som jag har testat fram själv, även om det finns exempel på det också här i forumet, utan jag bara länkar till några olika sidor där de faktiskt har utfört flertalet tester.

De värsta är att du håller med mig men gör skillnade på versaler och gemener. Att skriva näst intill obefintligt, och skriva obefintligt är så gott som samma sak.

Om det är som du säger att det är näst intill OBEFINTLIG prestandaskillnad

Anledning till caps= förtydliga att de är du som säger det.

Känns hyffsat värdelöst att diskutera detta med dig som verkar mer bråksugen (hur mkt kan man vända på en menning) än intresserad av att föra en debatt.

// Sparky

[inlägget ändrat 2006-10-31 14:48:37 av Sparky-]

[inlägget ändrat 2006-10-31 14:53:18 av Sparky-]

Men att skriva med versaler räknas ju som att skrika så visst är det skillnad mot för gemener. Och nej, jag är inte alls ute efter att bråka, därav min lilla ;-) i förra inlägget. Jag är aldrig ute efter att spilla min tid på bråk utan försöker bara vara behjälplig då jag har tid och energi för det, men har du uppfattat det annorlunda kan jag bara beklaga.

Varför jag anmärkte från början angående prestandaskillnaden mellan gränssnitten var för att jag inte höll med dig i sak. Många tester visar ju att prestandaskillnaden (vid spelande) mest bara existerar i teorin och att det viktigaste är vad själva grafikkortet som sådant klarar prestera.

Det är t ex mkt bättre för spelprestandan med 7800GS+agp8x än med 7600GS+pci-express. Skillnaden agp8x-agp4x är enligt samma princip också väldigt liten varför dem som nu råkar ha agp4x-moderkort inte alls ska behöva känna det som bortkastat att uppgradera grafikkortet. Vilket leder till ett svar på din fråga:

agp8x är nu fyra år gammalt och agp4x självfallet ännu äldre. agp-korten som säljs idag är således agp8x-kort, bakåtkompatibla med äldre standarder. Ett annat uttryck för agp8x är "agp 3.0" vilken är bakåtkompatibel med agp4x eller "agp 2.0".

[inlägget ändrat 2006-10-31 15:24:45 av RN]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...