Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa DVD med bildspel i Premiere elements


Mange_032

Rekommendera Poster

 

Jag redigerar mina bilder i photoshop elements och för därefter in dem i Premiere elements för att skapa bildspelet där. Det skapas då ett projekt av varje sådant bildspel i premiere. Det går alldeles utmärkt att bränna ett bildspel med meny till en DVD. Men hur gör jag för att bränna flera bildspel (där varje är separat skapad i Premiere) med meny till en DVD ? Går det att läsa in flera "elements" projekt på en gång till elements ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur man gör när filerna ska brännas från Premiere, ett annat alternativ är att exportera dom separata bildspelen var för sig från Premiere, antingen omcodad till DVD eller som DV-Avi filer.

Bränner du sedan dom med Nero då gör Nero en Meny för varje fil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej!

 

Du kan bara exportera ett projekt direkt till DVD i PPro. Följ ÅL:s råd i hans svar.

 

Själv gör jag alltid så att jag exporterar mina PPro-projekt som Movie till hårddisk i Microsoft DV AVI-format för bästa kvalitet och bränner sedan ett eller flera av projekten till DVD med Nero.

 

Fördelen med detta är att du behåller ett "original" (= AVI-filen), som du sedan kan lyfta tillbaka in i PPro om du skulle vilja göra ändringar. Skulle du göra samma sak med den brända VOB-filen får du inte alls samma kvalitet eftersom den är ganska starkt komprimerad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar och tips. Detta tycker jag borde framgå mycket tydligare i manualerna (dvs hur jag lägger flera bildspel till en DVD), det blir mycket funderande och eget experimenterande. När jag lusläst manualen testade jag följande; att skapa en DV AVI fil och åter lyfta in den i Premiere via "lägg till media". Jag kan då lyfta in flera AVI filer och slå ihop dem i Premiere och därefter skapa en dvd med menyer till varje bildspel. Men jag kom aldrig på tanken att slå ihop dem i Nero. I manualerna ges ju dessutom tipset att i Elements skapa egna designade menyer och exportera in den i Premeire, så det tycks finnas många olika möjligheter. Men ett eller flera bildspel upptar en väldigt liten del av en DVD skiva och i dessa fall kanske det är bättre att bränna till en CD (vilket Nero gör med lätthet). Enligt manualen så kan jag skapa en MPEG fil från Premiere och är det dessa filtyper som kan brännas till en CD ? Får jag kvalitets förluster då jag gör på detta sätt ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enskilda bilder på en CD skiva håller riktigt bra kvalitet på TV men när dom fungerar (om jag förstått det rätt) som videofiler då finns det risk att kvaliteten försämras, dessutom kanske dom måste codas till VCD eller S-VCD, med det senare altenativet har du plats med ca 30 minuter på CD och kvaliteten blir rätt bra. Men det är inte alla DVD spelare som kan hantera VCD formaten, inte heller andra CD format.

 

Jag rekommenderar absolut att du bränner dom på DVD skivor även om inte det blir så mycket på skivorna då får du garanterat bästa kvaliteten och alla DVD spelare kan hantera skivorna, dessutom är DVD skivorna billiga i dag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...