Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

formatera hårddisk Windows 98


Lolenona

Rekommendera Poster

Jag ska formatera hårddisken på en dator men vet inte hur jag ska göra... Jag ska inte installera något nytt bara tömma den. Hur går jag tillväga?

 

/Lolenona

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Gå in i Utforskaren, det enklaste, högerklicka på disken du vill tömma.

Välj "Formatera..." och vilket filsystem du vill formatera med. Klart!

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en startdiskett i win98 och boota på den.

 

Om den inte bootar på disketten.

Gå in i bios och ställ om first boot device på a: eller om det står diskettenhet beronde på hur ditt bios är utformat.

 

Vid promten skriver du format [enhet]:\ (enhet = C,D eller den disken du vill formatera).

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och din lösning är säkert lika bra, det är bara jag som inte förstår tillräckligt... Jag vet inte hur jag kommer in i biosen till att börja med.

Men, tack ändå!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vilken disk du vill formatera. Är det den disken med windows på fungerar nog inte Stefans förslag. Man kan inte formatera den disken du använder.

 

Jag vet inte hur jag kommer in i biosen till att börja med.

 

Brukar stå i början när du startar datorn innan windowsloggor å sådant. Tryck DELETE / F2 / F12 /ESC för setup.

 

Det är bara att säga till så hjälper vi :)

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag ska inte installera något nytt bara tömma den. Hur går jag tillväga?"

 

För att tömma disken måste du använda ett programm som skriver över innehållet.

Formatering visar bara att det är OK skriva in ny information på hårddisken.

 

All information ligger kvar (klar att skrivas över med nya filer) och det är en baggis att plocka fram allt som är bortformaterat.

Det finns program att ladda hem för detta tex för att rädda sånt som blivit formaterat av misstag, harddisk recover.

 

För att tömma disken kan du använda.

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

 

eller en tomsrtbt linuxdiskett

http://www.toms.net/rb/

efter du tillverkat tomsrtbt disketten och

efter startat datorn från disketten

och loggat in kör kommandot

 

#dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1024k count=1500000 <enter/retur>

(skriver över upp till 150GB disk med 000000)

blir skärmen svart, klicka på shift.

när dd skrivit över hela disken, är klar kommer

#

upp

igen

starta om datorn med

CTRL+ALT+DELETE

disken är nu tömd, helt överskriven med 00000000000

har du flera diskar så byt hda mot hdb, hdc, hdd

 

För att komma in i BIOS kan det räcka med att trycka ner några tangenter när datorn startar tex "wer", datorn tror då kanske på tangentbordsfel......

annars är Delete eller F1 vanliga att man ska trycka ner vid start för att komma in i BIOS.

 

[inlägget ändrat 2006-10-30 21:06:41 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du vill radera disken av integritetsskäl; Ingen ska efteråt kunna se vad som har varit på den. Näst efter att pulverisera disken fysiskt, kan jag i så fall rekommendera Darik's Boot and Nuke.

 

Programmet finns här: http://dban.sourceforge.net/ och går att ta hem för att köra från diskett, USB eller CD allt efter den egna kunskapsnivån.

 

Tag varning I: Programmet raderar alla hårddiskar på PC-n. Tänk dig för.

 

Tag varning II: En disk som har raderats av DBAN är i princip räddningslöst förlorad, särskilt om man tar de svåra (och tidskrävande) alternativen. Särslilt Dr Gutmann-algoritmerna tar tid och är i princip omöjliga för en privarperson att återskapa.

 

Disken är inte alltså förstörd i och med detta. Bara all information på den. Disken går alldeles utmärkt att återanvända efter sedvanlig partitionering och omformatering...

 

[Edit stavfel i vanlig ordning]

[inlägget ändrat 2006-10-30 21:23:00 av Lars2W2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, allt ska bort eftersom datorerna ska skänkas bort och det ligger program som inte ska delas ut på dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lolenona

 

Om du vill behålla operativsystemet i Win98 maskinen så att den fungerar och bara ta bort andra program och egna dokument så försök att få tag i Norton Utility 2002. Programmet sälj tyvärr inte längre separat utan ingår numera i Symantec SystemWorks och de ser ut som de inte längre stöder Win98 men där är jag inte säker, du får kolla.

 

Med hjälp av installations CD och delprogrammet 'Wipe info' kan man radera enstaka filer eller hela mappar (t ex Mina dokument) så att de inte går att återskapa.

 

Du behöver inte installera programmet utan du starta maskinen och lägg i Cd i maskinen. Välj sen 'Lunch Utility from CD' och sen 'Wipe info'. Där kan du sen välja vad och på vilket sätt du vill ta bort information. Du har möjlighet att välja hur kraftfullt borttagningen skall göras. Den kraftfullaste raderar i flera omgångar och heter 'Goverment Wipe'.

 

De program du in vill att köparen skall kunna använda tar du bort med 'Lägga till och ta bort program' i kontrollpanelen.

 

/Olle M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen tackar jag för all hjälp jag får!

 

Kruxet är att det är datorer som kommunen ägt och tydligen måste de rensas helt. Jag trodde det räckte att ta bort licensierade program men så är det inte enligt de senaste beskeden. Den info jag fått är att formatera disken genom att skriva in c:/ format c i kommandotolken eller högerklicka på "den här datorn" och markera formatera. Men, när jag läser här blir jag tveksam till om det är så jag ska göra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars2W2

 

Jo jag läste tråden men när hon senare sa att hon skulle skänka bort datorn och så verkade de lite hårt att ta bort OS. De blir ju ett ganska omfattande jobb, som inte vem som helst klarar av, att hitta drivrutiner och få liv i den igen. Men om nu kommunens krav är att rensa datorn helt så är de väl inte mycket att välja på. Möjligen kan de vara lite mindre data jobb för henne att ta ut hårddisken och slå sönder den.

 

/Olle

 

[inlägget ändrat 2006-10-31 22:30:01 av Olle M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

c:/ format c

 

Du kan inte formatera den disken du kör operativsystemet ifrån. Du kan alltså inte ta bort det när du använder det då format.exe är ett program i windows.

 

Du har fått flera olika förslag men det enklaste är nog Jannejannes förslag med killdisk. Då är disken tom sedan.

 

Du laddar ner den varianten som är bootable cd och det finns en länk precis under som talar om hur du skall skapa skivan.

 

eller mitt förslag med en startdiskett.

 

I bägge fallen måste du ändra bootordningen i bios till antingen cd eller diskett på first bootdevice.

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst och begrundat... Det blir nästa vecka jag testar om det funkar, är ledig nu. Men jag har bra idéer om hur jag ska göra nu.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den info jag fått är
...alltså felaktig.

 

Den är också emot de allra flesta företags och institutioners policy för gamla datorer. Policyn kan sammanfatts i ett ord: blås.

 

Det är iofs vanligt att en Windowslicens följer med datorn, i så fall finns det en klisterlapp med Windowsversion och licensnyckel nånstans på chassiet.

 

Men inte ens då tillåter en seriös IT-avdelning något annat än en omformatering av disken. Detta för att det är enda sättet att veta att ingen personlig eller rent av konfidentiell information finns kvar.

 

Dessutom är denna metod så mycket lättare och snabbare...

 

[Edit stavfel]

 

[inlägget ändrat 2006-11-01 08:33:19 av Lars2W2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu har jag varit i kontakt med it-avdelningen som säger att det är upp till oss på denna enhet att bestämma hur vi ska rensa datorerna. "Högst it-ansvarig" på min enhet säger c:/ Format C i biosen... Så där är jag nu igen. När jag startar står det F2 Setup och där går jag in. Jag hade hoppats på en tom svart skärm där jag kan skriva min text men inte då, där är ju massor av text!!! Var är det jag ska skriva???

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formaterar gör man inte i BIOS. Man måste starta datorn från ett externt medium, CD eller diskett med ett operativsystem på. Om sagda operativsystem är det gamla kära DOS, så skriver man

format c:\ 

vid prompten, svarar på en fråga om man är säker så snurrar det igång.

 

Dina IT-killar verkar ärligt talat vara både med nattmössor och bakfötter försedda...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...