Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera xp (inkl sp2) på en s-ata hårddisk


ola97

Rekommendera Poster

Det här trodde jag skulle vara lätt som en plätt men det visade sig vara lite bökigt. Jag får blåskärm vid uppstarten av installationsprogrammet. Nu vet jag inte exakt vilken error kod det är men det står att man ska starta om datorn. Efter som skivan har funkat bra vid installtion på min gamla dator med IDE disk antar jag att det är s-ata disken som spökar. Har googlat och sett att jag måste ha en diskett med s-ata drivrutiner för att installationen ska fungera. En diskett!!! Snacka om stenålder. Jag har inte haft någon diskettenhet på mina senaste två datorer. Tyvärr skriker installationsprogrammet efter enhet a: Helt bissart. Varför inte usb? Eller cd för den delen? Går det att komma runt det här eller måste jag bege mig ut och införskaffa lite gammal hårdvara? Vad har ni för erfarenheter av detta? Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ola97 skrev:

 

En diskett!!! Snacka om stenålder. Jag har inte haft någon diskettenhet på mina senaste två datorer.

En floppy är ett måste. Men från och med nästa generation av Windows, Vista behövs ingen floppy. Då går det bra med CD/DVD, USB-sticka. Samtidigt är behovet av drivers för SATA-controllers inte lika stort med Vista. Jag behöver inga drivers för att installera Vista i en SATA/RAID konfiguration. Drivers ingår.

Har du ingen som du kan låna en floppy av, eller någon i en gammal dator? Numer finns också floppy med USB-anslutning, så att du måste inte köpa en intern.

 

Det finns beskrivning på hur man gör en CD, som floppy. Har inte forskat, då floppy är för mig en given enhet än så länge.

 

[inlägget ändrat 2006-10-30 10:41:19 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag menar inte detta som en förolämpning, men 1,44 MB är ett skämt år 2006. Dessutom kostade en diskettenhet 200 spänn extra. (HALLÅÅÅ!!!) Ett gig usb minne är billigare för bövelen! Nåja.. xp har ju ett antal år på nacken ...får väl se om jag kan gräva fram en gammal drive i källaren... samt en diskett som fortfarande fungerar. Snacka om utmaning :-) Tack ändå!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en liten utmaning så kan du slippa rota efter diskettstation och något media att stoppa i den.

 

Och varför inte passa på att göra lite mer (domän, programinstallationer, andra drivers, mm) på en gång?

 

http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/36/

 

Väldigt användbart, men å andra sidan så hade jag över 50 identiska datorer att installera :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...