Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Text och zoom

Jocke_Örebro

Recommended Posts

Jocke_Örebro

Hej

Hade tänkt att öka tillgängligheten på min sida med en zoom funktion. Två länkar där man kan öka och minska storleken på texten. (jo jag vet, man kan göra det under Visa/textstorlek med, men det är inte lika kul)

Hittade ett script där det används zoom för att öka och minska texten.

Ser ut som följande

function adjustSize(strlk) { 

if(strlk == "N") { 

textZoom.style.zoom='1' 

} else { 

var zm = parseFloat(textZoom.style.zoom) * strlk
textZoom.style.zoom=zm 

}
} 

<span id="textZoom" style="zoom: 1">
Text… 
<p/>
Text…
</span> 

<a href="javascript:adjustSize('1.1')">+10%</a> | 

Nu skulle jag vilja koppa detta till en befintlig div class. Jag har testat med att bytta namn i scriptet och lägga till zoom: 1 i min div class men det vill inte funka.

Så, vad är det jag missar. Kan det inte kopplas till en div där jag definierar zoom:1 i css? Måste det ligga inom en <span> tagg?

// ps

och en sak till. Funkar inte zoom i FF?

[inlägget ändrat 2006-10-30 09:58:17 av Jocke_Örebro]

OK, det här är inte ett svar på frågan, bara en synpunkt.

jo jag vet, man kan göra det under Visa/textstorlek med, men det är inte lika kul

Tillgänglighet är väl till för att användaren ska få lättare att läsa texten, inte att hemsidesknackaren ska ha "kul"?

Lite sur kommentar kanske men eftersom det redan finns en metod att ändra textstorleken inbyggd i webläsaren är det väl lite bakvänt att försöka öka tillgängligheten genom att istället bygga sin egen variant som dessutom kanske inte funkar så bra i alla webläsare?

Användaren måste då också förstå hur just din sajt fungerar och det är väl inte bra för tillgängligheten?

Om javascript är avslaget kommer det ju inte heller att fungera.

Jocke_Örebro

Förstår inte riktigt denna motvilja till att man lägger till funktioner som redan finns i läsaren. Antar att du även då är motståndare till att lägga en print länk på en sida, eller? Finns ju redan print i webbläsarna.

Som jag ser det är det enbart en extra servis att där finns en länk eller en knapp lätt tillgängligt för användaren, istället för att man måste upp i menyerna och ändra. OK, funkar det inte i alla läsare eller JS är avstängt så är ju inte det hela värden eftersom det då redan finns. För det är ju inte så att jag stänger av ändra storlek i läsaren då jag lägger till mitt egna.

Och föresten är det väl enbart trevligt om både användare kan läsa text lättare och hemsidesknackaren får sina behov tillfredsställda.

OK, lite missförstånd här :)

Om du dessutom ska se till att det inbyggda stödet fungerar med de sidor du skriver så är det en annan sak, då blir det istället som ett komplement.

Många websidor kodas så att Explorers inbyggda möjlighet att ändra storlek slutar fungera (använda fix teckenstorlek). Layouten görs ofta också så att läsarens inbyggda funktion fungerar dåligt. Summan av det blir då att man MÅSTE använda den hembakade lösningen.

Så ser du till att det går bra att ändra storlek både genom den inbyggda funktionen (första prioritet) och sedan lägger till ytterligare ett sätt (andra prioritet) så gör det ju förstås inget. Bara du ser till att den inbyggda funktionen fortfarande ger önskat resultat och inte glömmer bort den i all glädje äver att koda din egen variant :)

Antar att du även då är motståndare till att lägga en print länk på en sida, eller? Finns ju redan print i webbläsarna.

Samma sak här, det första man borde göra är att förse sidan med ett stylesheet för utskrift, det andra att göra en hembakad utskriftslänk.

Finns båda så stör det ju inte :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...