Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Servern hänger-/låser sig (mandriva)

Guldstrand

Recommended Posts

Jag har användt Mandriva Linux 2005 LE på min "hemmaserver" i snart 2 1/2 år utan problem.

(Kör endast en del egna webbplatser på servern, inget annat.)

Men de senaste 14-dagarna har servern låst-/hängt sig, och jag måste "tvinga" en reboot genom att att bryta strömmen för att det ska fungera igen.

Misstänkte först att det var ett av mina 3 ram-minnen som strulade.

Körde "memtest" ett par gånger, och det visades sig att det VAR ett ram-minne som var defekt.

Tog ut det defekta minnen och körde memtest ett par ggr. till för att försäkra mig om att allt var ok, och det var det. Men trots detta, så låser sig ändå servern minst 1 gång per dag. =(

Jag är ingen "linux-guru" så jag vet inte hur jag kan felsöka detta på bästa och enklaste sätt.

Kan det vara hårddisken som strular? Om ja, hur kan man kolla det!?

Är lite osäker på vilken hårdvara som finns i servern just nu, och undrar även om det finns ett "kommando" jag kan köra för att se vilken hårdvara som finns. (Typ av cpu, ram-minne m.m.)

Är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få med detta.

Mvh!

//Guldstrand

Förstår inte riktigt hur jag kan använda de programmen tillammans med linux!? Trodde det fanns något kommando man kunde skriva direkt i "konsolen".

Kolla runt lite i loggarna (under /var/log). Det är väl framförallt messages, syslog och kern.log som är intressanta.

Är lite osäker på vilken hårdvara som finns i servern just nu, och undrar även om det finns ett "kommando" jag kan köra för att se vilken hårdvara som finns. (Typ av cpu, ram-minne m.m.)

Filen /proc/cpuinfo innehåller en hel del info om din processor och det finns en del andra intressanta filer under /proc. Bland bootmeddelanden listas hårdvara som hittats vid uppstart. Du kan läsa bootmeddelandena med kommandot dmesg eller filen /var/log/dmesg.

Förutsatt att du har HAL installerat kan du få väldigt mycket information om all hårdvara HAL känner till med kommandot lshal (även om det inte riktigt är läsligt för dödliga). Sen finns det förstås även en massa grafiska varianter om du kör X...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...