Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vcr till dator

markuslar

Recommended Posts

Hej!

Jag har förjäves försökt att koppla både videon och tv:n till datorn. Jag tänkte säkerhetskopiera några gamla vhs till dvd. Jag har försökt med s-video kabel och komposit i från videon genom scartkonverterare. Videon har nämligen inga egna kontakter för s-video eller komposit. Jag har även försökt med båda sladdarna från tv:n, både med och utan scart men när jag kör moviemaker och powerproducer och trycker på capture så hittar inte datorn något, förutom webcameran som moviemaker hittar. Vad kan det vara som är fel? Har jag glömt något? Tacksam för svar.

Nej, jag har inte hittat den i alla fall. Hur kan jag se den? Jag har som sagt testat både i powerproducer och moviemaker att ta capture och då ska väl alla möjliga enheter dyka upp i en lista men där finns för närvarande enbart webkameran.

(Jag har förresten ett Sparkle GeForce Fx 5700 LE ViVo. Glömde nog skriva det i första inlägget. Jag har provat att koppla video in både till composit in och S-video in.)

Jag har nu också testat att koppla komposit genom en scart-konverterare från videons scart till min tv:s front-komposit-uttag. Jag fick då videons bild på tv:n vilket ju betyder att videon åtminstone skickar bild. Alltså verkar problemet ligga i att inte daton tar emot den. Behöver man något mer än ett ViVo-grafik-kort? Det ska väl gå att ta emot bilden i moviemaker t.ex.?

[inlägget ändrat 2006-10-28 23:03:51 av markuslar]

Jag kan inget om grafikkort men när jag skulle göra samma sak med mina vhs filmer så behövde jag ett tv kort som kan ta emot analog signal från videon.

Kan det vara det som är felet då? Är det så att ett ViVo-grafikkort enbart kan ta in digitala signaler? Måste jag alltså i så fall köpa tv-kort eller finns det någon analog till digital-omvandlare?

Troligen kan inte grafikkortet omvandla den analoga signalen till digital, möjligen kan det vara ide' att kontrollera hur det ser ut i programvaran för bildskärmskortet, kanske finns någon inställning där för inkommande signal. Man hittar det om man klickar på tom skärm-Egenskaper-Inställningar.

Det här med Video kort är en hel vetenskap, det finns både billiga och dyra, dom dyrare har i regel en mycket snabb grafikprocessor som omvandlar signalen till digital och ger mycket bra bild-kvalitet medan dom billiga inte har detta, dom billiga använder datorns processor för omvandligen och den hinner inte alls med den snabba omvandlingen varvid bilden komprimeras till en sämre kvalitet.

Vilken typ av kort man bör ha beror på vad man ska göra, men det bästa är om man har möjlighet att prova innan köp annars finns det risk för besvikelse.

Borde kanske funka att dra in vhs på din digitala videokamera sedan ha rdu ju en digital signal, fast det kanske blir omständigt

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...