Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisken ställer om sig


Datamilla

Rekommendera Poster

Hej kompisar

 

Köpte en samsung 80gb hårddisk för två månader sen som är dum med mig. Den har suttit som master på en dator jag skrotat och tänkte sätta den som slave i ungarnas dator men..nu är den på 32Gb. Jag fattar inte vad det är för fel. Har kört tillverkarens diagnostikprogram på den och det visar inga fel. Laddade hem även diskutilities och lade det på en startdiskett för att kolla disken. Det jag kunde se att disken är felfri, den är på 80gb men visar bara 32gb. Jag hittade någon inställning där man kunde ställa om för bios som inte stödde mer än 32Gb och ställde om den till 80GB igen sparade och formaterade och allt var frid och fröjd..trodde jag ja. Trodde jag löst problemet.

Idag när vi startar om datorn efter att ha flyttat på den är den åter på 32gb oformaterad (RAW). Hur kan detta hända? Det enda jag kan tänka mig är att vi bröt strömmen men den skall väl inte "hoppa" tillbaka för det. Jag vågar ju inte spara ett pillevitt på den disken. Skall jag anse den som sopor eller kan det vara något annat fel som jag missat. Har förresten testat den i 2 olika datorer mycket nyare och den är lika dum i bägge. Datorn jag skrotade(en gammal 1100MHz) fungerade den utmärkt i med 80GB. (I hela 2 månader snyft).

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den var formaterad i NTFS alla gångerna och det går inte att göra en partition på "resten" den delen finns inte med i diskhantering. Den tror att den är på 32 gb punkt. Jag är pottesur på den eftersom den var ok innan jag bytte dator.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat felet tror jag, skall kolla imorgon

 

efter ditt tips gick jag in på byglingen i manualen på internet som visar annorlunda mot det som står på disken. Kolla in bilden.

 

På disken stod bara 32GB jumpersettings då vilken luring:

 

Den är nu byglad som 32GB slave om jag förstår bilden rätt. Om den skall vara fullstorlek slave skall den vara obyglad eller??

Det är en SP0822N

Tack, ibland behövs bollplank, Poäng så klart

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

[bild bifogad 2006-10-28 21:20:50 av Datamilla]

[inlägget ändrat 2006-10-28 21:23:23 av Datamilla]

[inlägget ändrat 2006-10-28 21:29:03 av Datamilla]

880015_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte bara avsluta tråden med att disken fungerar alldeles utmärkt nu med avlägsnandet av en alldeles obehövlig jumpersetting :)

 

:thumbsup: Tack Maratonmannen för att du fick mig på rätt spår och ett extra poäng är utdelat.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...