Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS trasigt. Vad ska jag göra?


Frimpa

Rekommendera Poster

Köpte nyligen en ny 320 Gb hårddisk till min dator och var med anledning av det tvungen att uppgradera mitt BIOS. Mitt moderkort (Asus P4T, BIOS-version 1005) stödde nämligen endast 160 Gb.

 

Dessvärre uppstod en krash mitt i uppgraderingen och nu sitter jag med en dator utan fungerande BIOS överhuvudtaget. När jag startar datorn händer ingenting - inga felmeddelanden eller liknande, skärmen är helt svart.

 

Nu vill jag därför skaffa ett nytt moderkort, men det har visat sig så gott som omöjligt att hitta ett sådant som stöder resten av delarna i min dator eftersom den typen av moderkort inte längre tillverkas.. Jag har nämligen följande fullt fungerande komponenter:

 

* Hårddisk IDE

* Intel P4 Socket 423

* RD-RAM

* Grafikkort AGP

 

Naturligtvis vill jag kunna fortsätta använda dessa delar, det vore ju knäppt att behöva köpa helt ny dator bara för att BIOS-chipet (som för övrigt är fastlött i moderkortet) är trasigt. Vad ska jag göra? Går det att få tag på ett moderkort som stöder mina komponenter?

 

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett Asus P4T så är väl inte bios fastlött? Den här bilden visar väl ditt moderkort http://www.digit-life.com/articles/asusp4t/ugol1.jpg

I så fall så är det inte fastlött och jag skulle rekommendera dig att surfa in på http://www.eksitdata.com/ och beställa ett nytt eller om du är snål/ekonomisk skicka in ditt nuvarande och be dem flasha om det.

 

Utgår från att du gjort en reset av bios (kolla manualen vilken bygel som du skall flytta eller ta ur biosbatteriet en liten stund, i båda fallen skall strömen till datorn vara helt bruten ) men har du kollat ASUS supportsidor om det inte går att skapa en "bios saver diskett" som man ibland men inte alltid kan använda för att lägga tillbaka ett fungerande bios.

 

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt snabba och utförliga svar. Bilden du länkade till ser exakt ut som mitt moderkort FÖRUTOM att mitt chip är fastlött. Möjligen kan Eksitdata skicka mig vad jag behöver för att byta ut det, lödning behärskar jag hyfsat. Ska ta kontakt med dem.

 

Bygel för att nollställa bios finns faktiskt inte och att ta ur batteriet har jag inte haft någon framgång med. Borde det öht hjälpa när jag fick krash halvvägs in i flashningen? Jag menar, är det inte så att komplett BIOS-mjukvara saknas så att jag ändå inte kommer kunna få nån funktion ur det efter nollställning? Eller nollställs även mjukvaran på något märkligt sätt när man bryter strömmen?

 

Angående disketten vet jag inte hur jag skulle lyckas med det eftersom min dator i nuvarande tillstånd inte läser från diskettenheten (den gör inte ett dugg).

 

EDIT: Har pratat med Eksitdata, dom verkar faktiskt kunna hjälpa mig! Enda kruxet är att jag måste löda lite...

[inlägget ändrat 2006-10-27 15:49:55 av Frimpa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en god ide att prata med Eskit men det låter väldigt konstigt att det skulle vara fastlött. Kolla min bifogade bild och den röda ringen som jag ritat dit på bilden.

 

Angående disketten vet jag inte hur jag skulle lyckas med det eftersom min dator i nuvarande tillstånd inte läser från diskettenheten (den gör inte ett dugg).

Det kan mycket väl vara som du säger och jag är inte så insatt i ASUS men jag har haft t ex Abit & MSI kort som verkat helt döda men som ändå har gått att rädda med en diskett.

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

[bild bifogad 2006-10-27 15:59:18 av NWM]

879576_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas det är ett P4T jag har då, annars är det problem. P4T står det på manualen, på själva kortet kan jag inte se någon dylik text alls.

 

Har beställt nytt programmerat chip från Eksit, dom har varit mkt hjälpsamma. Hade gärna provat diskettmetoden, men förstår inte hur det skulle gå till när det enda som händer när jag startar datorn är att strömlampan lyser. Skärmen får inte ens någon signal.

 

[bild bifogad 2006-10-27 16:57:58 av Frimpa]

879591_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...