Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ADSL+ISDN omöjligt?


HenrikSjöstrand

Rekommendera Poster

HenrikSjöstrand

Hej,

 

Vi har två telefonnummer och ett Telia ISDN Duo (som faktiskt ger oss ytterligare två nummer fast dom använder vi inte). Nu vill jag skaffa ADSL (Telia eller BoNet) men hörde att det inte går om man har ISDN och vill behålla det (min sambo behöver det). Varför ??

Går det inte att "koppla" ISDN till det ena telefonnumret och ADSL till det andra?

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även WiseWebMan är innehavare av ett st ISDN abb. Jag kan inte heller skaffa ADSL förräns 010101. Av någon anledning anser "Felia" att det inte är tekniskt möjligt att uppgradera den tekniska biten förrän vid denna tidpunkt. Skillnaden mellan ISDN & ADSL är rätt så stor. Sättet för signalöverföring är lite annorlunda, vilket ju säkert gör att den gode leverantören har problem att lösa. ISDN kräver ju sin typ av "avkodare" för att telefonin ska fungera. Detta gäller även för ADSL, som kräver sin typ av "avkodning". Du har ju säkert uppmärksammat Ntab adaptorn som finns på väggen. Varför man nu behöver BÅDE ISDN & ADSL förstår dock inte jag. Båda ger ju dig samma kontakt med Internet som innan. Om man är rädd för att byta mailadress, så finns den ju oxå på nätet. Du kan kolla mailen från ADSL ( vilket ju inte gör nåt eftersom du har fast månadskostnad och inte behöver bekymmra dig för att skriva låååååååånga mail ). Har man Telia så har även dom webmail. Du förlorar således inte kontakten med den mailadressen om du hoppar på ADSL. Man kan väl slutligen säga att ADSL är ungefär som ISDN, fast snabbare och man utnyttjar telekablen till bristningsgränsen. Slutligen så vill jag bara undra varför ni behöver både och ?

Ha en underbar söndag !

 

 

Internet - må det bli en trevlig resa. En resa som varar hela livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu vet ju inte jag varför just Henrik behöver detta, men jag vet åtminstone ett skäl till att behöv ISDN. Ens jobb har brandvägg ut mot Internet, men har möjlighet att ringa upp ISDN-adaptern på jobbet för att kunna administrera det inre nätverket. Hmm, när jag tänker på det så inser jag att dit man behöver ringa med sitt ISDN kanske inte ens HAR koppling till Internet...

/Urban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...