Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skum Widescreen

Monne

Recommended Posts

Jag har precis köpt en separat 19" widescreen-skärm till min laptop. Problemet är att när jag vill ställa in upplösning finns det bara vanliga 4:3-upplösningar att välja mellan, så bilden blir förvrängd. Har inte nåt särskilt bra grafikkort, kan det vara så att kortet inte stöder widescreenformat?

Det kanske har att göra med upplösningen, men texten är väldigt suddig också, verkligen påfrestande att titta på.

Tack på förhand!

Mounir

Kan bero på flera orsaker. Dels att ditt grafikkort är för gammalt, dels för att drivrutinerna är för gamla (prova uppdatera dessa).

Att bilden är suddig beror antagligen på att du inte kör på den rekomenderade upplösningen, som i det här fallet är en 16:9 upplösning. När du väl fått fatt på en 16:9 bild så kommer detta lösa sig.

På download.com fanns tidigare ett program som kunde tvinga fram 16:9 format på grafikkort som normalt inte stödde det. Dock kommer jag inte ihåg vad det heter. Men prova först att uppdatera drivisar till grafkkortet. Sen kan d söka på download och se om du hittar ett sådant program.

Jag håller precis på och försöker uppdatera drivrutinerna. Har Intel 82852/82855, laddar ner drivrutinen från Intels hemsida men installationen säger att den inte kan installeras på min dator och stänger ner.

Ska försöka hitta det där programmet du snacka om, tack!

Att bilden är suddig beror antagligen på att du inte kör på den rekomenderade upplösningen, som i det här fallet är en 16:9 upplösning.

Inte helt säkert. Datorskärmar använder inte nödvändigtvis 16:9 som teveapparater brukar göra utan snarare 16:10 som formatet är vid t ex 1680x1050.

Edit:

Såg i din andra tråd, "Widescreen-trubbel" som säkert kommer att plockas bort, att skärmen tydligen är gjord för 1440x900 vilket faktiskt också är 16:10.

[inlägget ändrat 2006-10-27 11:51:04 av RN]

Ja, skulle gärna prova det, men de upplösningar som finns tillgängliga är endast 4:3 format.. Har sökt på nätet efter program som kan fixa det, men hittar inget passande än

Jo fast nu har jag redan en modern plattskärm. Den där CRT var för övrigt sjukt dyr, dom borde ju egentligen rasa i pris nu även om de kanske fortfarande har lite bättre bildkvalitet.

På download.com fanns tidigare ett program som kunde tvinga fram 16:9 format på grafikkort som normalt inte stödde det. Dock kommer jag inte ihåg vad det heter.

Det är väl inte PowerStrip du tänker på?

Ett program som erbjuder många kontroller för de flesta grafikkorten. Tyvärr inte gratis men en trial går att ladda ned utan kostnad. Sedan ska sägas att Intel integrerade grafikkort inte direkt är högpresterande och jag vet därmed inte om PowerStrip verkligen kan bidra med något.

http://www.download.com/PowerStrip/3000-2086_4-10395724.html

http://www.ramelectronics.net/html/powerstrip.html

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Missa förresten inte skärmens egen drivrutin. Nöj dig inte med Windows standarddrivare för "plug'n'play"-bildskärm. Skärmtillverkaren låter det även följa med ett färgschema med drivaren så att skärmens färger visas som det är tänkt.

För min egen ViewSonic finns det t o m en drivare för Win x64, daterad i augusti i år. Det fanns det däremot inte för min andra BenQ.

Jo, moderatorn freakade och tog bort det andra inlägget.

Jag har nu hittat drivrutiner från HP och efter många om och men lyckades jag installera dem. Märkte dock ingen skillnad alls, skärmen flimrade inte ens till. Kan fortfarande inte byta till 16:9/16:10 upplösning och nu har jag problem med att byta upplösning överhuvudtaget.

Om jag ställer in både laptop och 19" blir bägge 1024x768, som laptopen. Går varken sänka eller höja. Om jag ställer in bara 19" blir det samma sak.

Bara om jag ställer in laptop-skärmen och utökar skrivbordet till HPn kan jag nu ändra inställningar på 19" :S

Laddade ner PowerStrip, men lyckades inte byta upplösning.

Jo, moderatorn freakade och tog bort det andra inlägget.

Nej, jag gjorde vad jag skulle. En fråga, en tråd. Korspost är ej tillåtna. Därav raderingen av din nya tråd.

/T

Moderator Grafikkort

Jag hade en känsla av att den där kommentaren skulle komma tillbaks och bita mig i röven, hehe

Och inte smakade det gott inte ;)

Kämpa på, hoppas det löser sig med ditt problem. Har tyvärr inge bra teorier om hur det kan lösas.

Kan dock försöka:

Om vi börjar med att stänga av laptopens skärm och enbart kör med den externa, vilka upplösningar kan du ställa in?

Kan Windows korrekt identifiera skärmen och vilka upplösningar den klarar av?

Kan du starta upp datorn med enbart den externa skärmen aktiv?

Bara om jag ställer in laptop-skärmen och utökar skrivbordet till HPn kan jag nu ändra inställningar på 19" :S

Vilka upplösningar kan du då ställa in?

Någon inställning i BIOS? (långsökt, jag vet)

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Det verkar just inte som Windows känner av skärmen rätt. Innan jag installerade Hp-drivrutinerna identifierades skärmen bara som "standardbildskärm". Men de nya drivrutinerna har ändå inte ändrat vilka upplösningar man kan ställa in.

När jag bara kör den externa skärmen blir den låst till laptopens upplösning på 1024x768.

Gick in i Intels kontrollpanel för grafikkortet och under en meny finns en radda upplösningar som min nya bildskärm klarar av, bla 1440x900, men det är endast en lista och det går inte att välja upplösning där. Samtidigt står det bara de vanliga 4:3 upplösningarna i egenskaperna för bildskärm. Inga problem heller att starta upp med den externa skärmen, men samma upplösningar.

Kan verkligen lite om BIOS, vad skulle man kunna ändra på där?

Ska dra iväg ett mail till Intel och fråga, det kan säkert vara nåt med drivrutinerna till grafikkortet eller själva kortet i sig.

BIOS bara en chansning men troligen finns inget att finna där....Har ingen laptop så jag kan inte titta in där och se vad som finns.

Kan nog bara önska dig lycka till. Som sagt - de integrerade grafikkorten i bärbara är inte alltid så värst anpassningsbara eller kraftfulla.

/T

Yes yes!!

Nu funkar det som det ska! Kruxet låg i drivrutinerna till grafikkortet. Mina var så gamla att det inte gick att uppdatera till den senaste versionen direkt utan jag fick söka i arkiven och börja längst ner med drivrutiner från början av 2005 :) Tack för hjälpen iaf!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...