Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Akut användarkonto-hjälp!


FireWaia

Rekommendera Poster

Orkar inte dra hela historien men efter att jag uppdaterat skrivbordet så kom windows välkomstskärm fram, vilket jag inte ville.. Men jag lyckades inte heller få bort den av någon störig anledning, så jag postade om hjälp på ett annat forum... och detta är de tippsen jag fick och vad jag gjorde.

 

en kille skrev:

Har haft bekymmer med det där oxå, för mej funkar det nu när jag har jag ibockat använd välkomstskärmen samt inaktiverat gästkonto.

Fick ett extra konto från nått program innan oxå som jag plockat bort!! Kolla så du inte fått det.

 

Då gjorde jag det, alltså jag Bockade i rutan, även om den var urbockad så kom ju välkomstskärmen så jag tänkte att det kanske blivit lite upp-o-ner nu när jag installerat det där DesktopX.

 

Sedan skrev en annan:

http://8help.osu.edu/2063.html

Där kan du läsa hur du ska fixa det

 

Då gjorde jag det OCKSÅ

 

 

sist skrev en tredje:

Så här gör man "på riktigt":

Deaktivera välkomstskärmen. (Det bör alla göra, den segar ner datorn och drar massa minne.)

Ladda ner tweak UI och använd den för att ställa in automatisk inloggning.

Mycket simpelt.

 

då Laddade jag ner Tweak UI och stängde av den där.

 

 

sedan startade jag om. Det var då problemen startade på riktigt.

först lite snabbt så blinkade en liten inloggningsruta upp (ungefär somd en på windows NT) men direk t så kom windows välkomstskärm fram, med mitt huvudkonto som enda konto (Alltså FireWaia), men när jag tryckte på det så pep det bara till och jag fick ett felmeddelande om attd et inte gick att logga in...

 

jag tänkte såklart att eftersom jag gjort vad alla 3 sa utan att starta om så måste något ha krockat, så jag startade i felsäkert läge, och försökte nu gå in och undo det som stod här: http://8help.osu.edu/2063.html... Men i min iver så råkade jag RADERA mitt huvudkonto!

 

så när jag startade om så kom det bara fram en TOM välkomstskärm utan något namn eller nåt. så ja gstartade igen i felsäkert och skapade detta konto som jag nu sitter på, ett gästkonto.

 

 

 

 

 

mitt dilemma är alltså att jag vill HA TILLBAKA mitt originalkonto med alla admin-rättigheter och mina mottagna filer och mina bilder osv... systemåterställning går inte då jag inte har admin-åtkomst på detta kontot... hoppas verkligen ni orkade läsa och att ni förstår någorlunda.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga in som Administratör så ser du vad som finns och inte finns.

Administratörskontot går ej att ta bort. Det skapas med automatik när Windows XP installeras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att när jag startar datorn så loggas jag automatiskt in (utan välkomstskärm eller nåt) in som gäst. och när jag sedan tar logga ut, och försöker logga in som administratör så går det inte. Det är inte lösenordet utan jag får bara ett felmedelande att det inte går att logga in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om datorn i felsäkert läge genom att trycka F8 upprepade gånger under uppstarten och välja Felsäkert i menyn och se sedan om det går att logga in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FireWaia skrev:

 

...och försöker logga in som administratör så går det inte.

Under installationen skapades Administratörs-kontot, som inte ska förväxlas med ditt konto med administratörsbehörighet. Valde du ett lösenord till Administratörskontot eller lät du det vara blankt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades nu i felsäkert läge logga in på något konto med admin-rättiheter (förmodligen det som skapas jämt) men efter en systemåterställning till igår så är kontot ändå inte tillbaka.

 

startar jag datorn normalt så kommer jag till välkomstskärmen med bara ett konto "Administratör" och försöker jag logga in där utan lösen (det är inget lösenord) så står det bara "Det gick inte att logga in pga en begränsning i kontot"

 

kollar jag i användarkonton så finns där bara 2 st: Administratör och gästkonto (som är inaktiverat sedans tidigare)

 

 

 

http://exet-upload.mine.nu/upl/FireWaia/cdcd.jpg

 

men likväl så finns ju "Hp-Ägaren" kvar under documents and setting, bara att jag inte kan gå in i den! försöker jag trycka på den står det bara att den inte är tillgänglig.

 

Men högerklickar jag på den och tar egenskaper så ser jag att det är förmodligen är mitt gamla masterkonto eftersom den där heter: "Rickard (FireWaia/Hp-Ägaren)"

 

gaaah! får panik!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv control userpasswords2 i Kör i start-menyn. Välj fliken Avancerat och sedan Avancerat och Användare. Där kan man klicka på ett konto för att aktivera/inaktivera. Vilka konton ser du där?

 

Om du nu kan logga in med ett konto som har admin-behörighet, har du då testat att ta ägarskap?

 

http://support.microsoft.com/kb/308421/sv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär står det bara under controll userpasswords2:

http://exet-upload.mine.nu/upl/FireWaia/control_userpasswords2.jpg

 

och såhär ser kontona ut där under, jag gissar på att Hp_ägaren är det mainkontot som jag tog bort innan:

http://exet-upload.mine.nu/upl/FireWaia/control_userpasswords3.jpg

 

och vilken mapp ska jag ta ägarskap över menar du? om jag nu ens kan det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På din första bild från inlägget 18:07 syns inte kontot Rickard, men väl i bilden från inlägget 18:33?

 

I bilden från 18:07 inlägget finns FireWaia, ser du mappar om du klickar på plus-tecknet? Det är där jag hade tänkt att du skall ta ägarskap, men nu ser jag att du har XP Home och då är det lite annorlunda än Pro. Men det står beskrivet i länken. Hur det skall gå till förstår jag inte, då du säger att det inte går att logga in med Administratörskontot i felsäkert läge, vilket är ett måste för Home.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontot Rickard är det jag skpade för att kunna sitta på nu. och Kontot FireWaia på den första bilden är det jag skapade först för jag tänkte attd et kanske räckte med att skapa ett med samma namn så blev det synkat med mitt original så att säga...

 

jag tror att det verkar vara helt kört... att mitt gamla mainkonto som hette Firewaia, är hp-ägaren men tyvärr så är den tom och borta, det ligger bara kvar mappen i dpocuments and setting pga av nån registernyckel eller nåt...

 

börjar tappa modet nu. alla semesterbilder, och alla tusen bilder jag tagit på vänner, flickvänner, exflickvän, julafton,bröllop,nyårsfester och liknande är puts väck... inklusive då alla mottagna filer som jag fått de senaste 3 åren, vilket också är en hel del... allt osm helt enkelt hör till en användare. *mår illa*

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FireWaia skrev:

 

...alla semesterbilder, och alla tusen bilder jag tagit på vänner, flickvänner, exflickvän, julafton,bröllop,nyårsfester och liknande är puts väck...

Filerna bör finnas kvar på hårddisken. Sök i Eforum efter:

 

rädda* filer

räddning* filer

recovery*

 

för att hitta filräddningsprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ska försöka mig på det sen, och sen ta hit en vän och köra en total formatering, känns bara väldigt vemodigt att bli TVINGAD tll en formatering nästan...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...