Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fel på grafikkortet eller skärmen?

swedflyer

Recommended Posts

Jag har haft min stationära på reparation där grafikkortet byttes ut. Enligt arbetsordern har det gjorts ett "långtidstest u/a". När jag slog på den häromdagen för första gången så fungerade den normalt ett tag, sedan blev skärmen svart och ett meddelande kom upp som sa:

Frequency out of range.

5kHZ/5hz

Please change the display mode to 1280*1024 with 60Hz

När jag går in i Egenskaper för skärmen så står det att jag har 1280*1024 och 60Hz bilduppdatering.

Ibland kommer skrivbordet tillbaka, ibland inte så då måste jag slå av med huvudströmbrytaren. Skärmsläckare är av.

Finns det någon som kan komma med en ledtråd? Skärmen är ny sedan maj och fungerade u/a tidigare. Tilläggas att senaste meddelandet jag fick på skärmen sa 18kHz/18Hz istället för 5 som tidigare.

Kolla så att grafikkortet sitter i ordentligt. Hade ett underligt fenomen på en dator jag installerade en gång, se bifogad bild. Först såg det bra ut, sedan efter ett par minuter blev det värre och värre, till slut försvann bilden helt med ett liknande fel på skärmen som du skriver, att signalen var utanför monitorns range.

[bild bifogad 2006-10-27 15:58:34 av Sven Oskarsson]

879575_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...