Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkel? Gentoo-fråga


Pannkakstrollet

Rekommendera Poster

Pannkakstrollet

God dag allesammans!

 

Jag är lite ny på Gentoo, men jag har följande problem. Jag har velat testa bl.a. nya Gnome 2.6 och gjort det med Gentoo. Dessutom har jag velat testa Beryl och lite annat smått och gott. Nu vill jag ha bort allt som har maskning på sig eftersom det är, som väntat, lite instabilt. Hur gör jag?

 

Jag har funderat på tanken att göra följande sekvens

# mv /etc/portage/package.keywords{,~}
# emerge --update --deep world

 

men då vet jag inte om alla maskade paket försvinner. Finns det något trevligt kommando att hitta alla paket som installerats med ~amd64 (dessutom kanske jag använt ACCEPT_KEYWORDS="~amd64").

 

Jag tackar för svar och om det nu inte finns något smidigt sätt får jag väl skylla mig själv och förhoppningsvis lära mig något (vilket är en berömd fras efter datorhaveri men inte lär man sig något där heller).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Roligt med folk som vågar prova gentoo. Lite mer avancerat men mycket mer skoj om man gillar att dona lite med datorn och lära sig hur saker igentligen fungerar. Jag har kört gentoo i några år men har ingen koll på Gnome. Är en inbiten KDEare :)

Jag är månordig så här kommer ett långt svar på din fråga.

 

Det du har gjort skall resultera i ett system där endast versioner i stable-branch finns med. Om inte emerge -vatDu (vat är för att visa vad som skall hända i snygt träd, D är deep och u är update) ger några downgrades så skall det vara klart.

 

Exempel:

#emerge -vatuD

[ebuild UD] media-libs/libgd-1.8.4 [2.0.11]

U betyder ändrad version och D-et efter att det är en nedgradering.

 

 

 

Det finns lite filer som är bra att säkerhetskopiera. Dels är det hela /etc. Dels är det filern:

/var/lib/portage/world

som berättar vilka paket du valt att installera men inte vilka beroenden som krävs. Dessa är fömodligen paketen du vill installera om allt går åt skogen. Portage kommer att lösa alla beroenden åt dig.

 

 

 

Vill du vara helt säker på ett stabilt system kan du göra följande riskfyllda operation. Den kommer antingen att sänka ditt system eller skapa ett system som är otroligt stabilt. Läs igenom noga och ta det lugnt.

 

Synca med portage

#emerge --sync

 

Kontrollera att du har gentoolkit installerat:

#emerge -vatD gentoolkit

 

 

Uppgrtadera allt och kolla även med dina aktuella USE-flaggor.

# emerge -vatuDN world

N = --newuse

 

 

Nu till riskmomentet:

Rensa nu bort alla paket som inte anses behövas i systemet

#emerge -a --depclean

Du får en utskrift först som berättar vilka paket som skall tas bort. Notera särskilt om paket som tex glibc eller glibc++ finns med, eller om andra paket som kan vara vitala för ditt system finns med. Tar du bort libc kommer inte längre att fungera. Detta kan eventuellt också visa på paket inom Gnome som skall rensas men jag har inte i förhand några tips på hur det skall hanteras.

Finns paket som inte skall bort kan du avbryta och använda följande kommando för att berätta att dom skall finnas med i systemet:

#emerge --noreplace <paket som skall registreras med version>

Ex:

#emerge --noreplace =app-portage/gentoolkit-0.2.2

 

När du är nöjd och inga vitala paket verkar finnas med så kör du kommandot och genomför rensningen.

 

 

För att sedan säkerställa att systemet inte har några olösta beroenden bör du köra kommandot:

#revdep-rebuild -p

Som går igenom alla binärer och kontrollerar vilka libar dom är bygda mot. Du kan då få veta om emerge depclean plockade bort för mycket men också om någon binär är byggd mot en ~amd64-version som inte längre finns och därför behöve rbyggas om.

Optionen -p innebär att den skriver ut vad som skall göras. Är du nöjd med arbetet så kör du om kommandot utan -p

 

 

När allt detta är klart har du antingen ett raserat system eller ett system som är korrekt uppdaterat. Du kan nu fortsätta att göra uppdateringar enligt detta schema för att säkerställa ett extermt stabilt system.

 

Lycka till och skriv gärna hur det gick.

 

// Erik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pannkakstrollet

Hejsan!

 

Tack för det riktigt utförliga svaret som var enkelt att följa utan problem. Själv har jag kommit på att man installerar bara Gentoo en gång för kommandon som # emerge -vatuDN world tar ju evigheter :D

 

Allt gick smärtfritt och efter emerge --depclean -p (som ville ta bort firefox bl.a. men som rättades till med --noreplace) så sa revdep-rebuild att allt var redan bra!

 

Tack än en gång för det snabba svaret!

 

--

Anders Andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att det fungerade. Första gången man kör depclean är alltid en risk. Sedan vet man att man uppenbarligen inte förstör systemet och kan fortsätta mer regelbundet.

 

Jag gillar gentoo och den kontroll jag får. Hittils är portage det enda pakethanterarsystem (paket och paket men ändå) som jag verkligen trivs med. Kompileringen får man ta i bland. Man lär sig mycket om systemet och hur man skall fixa saker när dom annars vanliga grafiska verktygen inte fungerar.

 

Jag uppgraderade till en AMD64 Atholon Dualcore för att få lite speta i kompileringen och nu går det undan. Annars tog det lite tid :) Men man kan inte bestämma sig för en ominstallation och tro att det är klart på 30 minuter....

 

 

// Erik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...