Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför både PC och Mac är dåliga


Sune32

Rekommendera Poster

Sten-Erik Björling

Det är bättre för kundens ekonomi om de inte behöver byta ut sina datorer i onödan. Det är ingen haltande jämförelse.

 

Ditt exempel på installation inbegrep väl inte automatiska funktioner för backup, defragmentering, säkerhetskopiering av inställningar, installation och optimering av fleranvändardatabas. På en 80 MHz dator? För tre år sedan?

 

Så ett av Sveriges mest renommerade konsultföretag är ett gäng lurendrejare? Och om man inte har något val eftersom den centrala IT-avdelningen har skrivit på avtal men en bjässe?

 

När det gäller mitt eget arbete så blev jag inte lurad - mitt engagemang hos kunden avser betydligt mycket mer än att dra igång ett nät med olika tjänster och att hålla igång det. Dessa funktioner är självklara - det viktiga är det andra man gör.

 

Det är svårare att installera program på en PC än på en Mac - installationen går bra men om installationen lägger in nya versioner av DLLs så blir det ofta problem. Och det slipper man med Mac.

 

Konverteringarna innebar att PC-användare inte kan läsa filerna från en annan PC-användare. Så Mac-användarna får läsa över och konvertera dokumenten för dessa användare. Att konvertera dokumentformat är lite annorlunda än att bara kunna läsa och kopiera från disketter och hårddiskar.

 

När det gäller behovet av att uppdatera så stämmer din kommentar kring snabbheten - de flesta användare som använder normala program behöver inte mer än ca 3-400 MHz idag. Men då är problemet att operativ som W2K är känsliga för konfigurationer och moderna drivrutiner för den tilläggsutrustning som finns i datorerna. Och då blir det enklaste att köpa in en helt annan dator istället för att slåss med installationer av drivrutiner...

 

När det gäller skillnader i utbildning så har jag personliga erfarenheter av detta när jag undervisade i Mac brevid en professionell utbildare på Windows. Har du månne utbildat folk på olika plattformar, månne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Skapad
  • Senaste svar
Erik Gustavsson1

 

 

"Det är inte jag eller vi som anlitar dessa tekniker - det är det stora fina företaget som har en fastställd policy vad gäller "standardarbetsplatser". Detta inbegriper att datorerna skall hämta sina inställningar från centrala servers och lite annat - inte något man direkt löser med en "ghostning"."

 

 

Låter som ett klassikt fall för någon form av NC med andra ord.

Finns det något smidigt sätt att göra detta på Mac?

 

Självlärd amatör eller icke, det SKA inte ta TVÅ tekniker TVÅ dagar att byta hårddisk. Inte i ett normalfall ialla fall.

 

Sen så kan jag inte tala för just ditt företag, men större företag kommer aldrig ifrån datorsupportbehovet.

 

1. Långt ifrån alla problem är relaterade till klientdatorer, eller datorer.

 

2. I de fall där klientdatorerna är målet för supportuppdraget är det inte alls sällan användaren som gjort fel. Detta förekommer även på Mac (förra veckan fick jag ta i tu med ett fall där ett geni slängt skrivbordsskrivarna i papperskorgen..)

Kunniga och duktiga användare minimerar naturligtvis behovet av dessa uppdrag.

 

3. Vem ska annars avsätta tid till/ ha kompetens för upphandlingar av kommunikationstjänster, serverhård/mjukvara, nätverksarbeten mm.

Ta till exempel ett företag med datorkonsulter. dessa har ju kompetens till att sköta sin egna support, men problemet är ju att varje konsult måste vara uthyrd så mycket som möjligt, därför hamnar internarbete långt ner på prioriteringen. Det är dyrare för företaget att ha sina konsulter till att sköta datorsupporten in house än att anställa/outsourca driften.

Vare sig man har en egen avdelning, eller outsourcar måste man ju ha någon som är ansvarig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag känner igen en hel del i Sten's berättelse. Det mega-stora företaget lider av att driftchefen/supportavdelningen bara tar sig tid med saker som de själva upplever som ett problem, om det sen är ett reelt problem eller tjat är tyvärr oväsentligt. Som jag ser det är branschen full av lycksökare, du hittar din average pc-tekniker ute på stan om du vill. Det finns alldeles för många som anser sig "kunna" pc för att de har en hemma.

 

Sådan är inte verkligheten. Att arbeta som tekniker (Mac eller PC) kräver mycket i fråga om erfarenhet, intuition och psykologi. De flesta tekniker jag känner besitter bara en av dessa egenskaper eller möjligen två. Jag tror att ett stort företag som enbart använder Mac får samma problem. Själv tycker jag inte att det är helt enkelt med att zona in datorer i appletalk nätverk till exempel, men så fort du behöver support på det där "extra svåra" så är det nästan alltid - tidsmässigt - bäst att göra det själv, man är sällan behjälpt av någon som vill men inte kan.

 

De flesta i detta forum verkar behärska sitt instrument väldigt bra, men tänk på vilken ohygglig minoritet vi faktiskt är!! Precis alla i det här landet har en uppfattning om datorer, men hur många vet?! Sedan tycker jag att det ligger i datorers natur att krascha, spelar ingen roll om det är win eller MacOS. Tvivlar ni skall jag genom att utföra några operationer krascha vilken dator som helst...

 

Jag ser skillnaden i första hand på detta vis. En rutinerad Mac supportare kan för det mesta lösa ett problem på en halvtimme genom att peka ut vad som är fel. Ett tillägg, en inställning, ett minne, ett nätverkskort... Det är mycket få pc tekniker som jag känner som sitter och letar efter fel i registryt eller faktiskt kan peka ut varför det blir blåskärm när t ex acrobat öppnas i fönstret. Dessa tekniker finns, men de försvinner ofta i mänden.

 

Så-enlig min uppfattning- det finns för många riktigt dåliga PC tekniker som gått en kurs på AF och skickas ut till företag. Kanske är de duktiga psykologer, och får därför fortsätta att härja i en miljö som de aldrig skulle gett sig in i. Jag vill påpeka att min åsikt om PC tekniker inte gäller någon i detta forum vad jag vet...

 

MVH

Maude

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Det är svårare att installera program på en PC än på en Mac - installationen går bra men om installationen lägger in nya versioner av DLLs så blir det ofta problem. Och det slipper man med Mac."

 

Bullshit stene, bullshit.

Har inte hittat ett program på 100 ljusårs avstånd som inte är gjort av någond ned knarkad warez gubbe i ryssland som ger DLL problem.

LoL!

 

"När det gäller behovet av att uppdatera så stämmer din kommentar kring snabbheten - de flesta användare som använder normala program behöver inte mer än ca 3-400 MHz idag. Men då är problemet att operativ som W2K är känsliga för konfigurationer och moderna drivrutiner för den tilläggsutrustning som finns i datorerna. Och då blir det enklaste att köpa in en helt annan dator istället för att slåss med installationer av drivrutiner..."

 

dom ska nog använda någon obskyr hårdvara om W2K inte har det i sin Driver databas...

Jag kör med SBI 128 PCI och Geforce 256 grafik kort och ett gammalt ISA nätverks kort, windows 200 bottade installerade startade ej om och lät mig fortsätta.

 

"Konverteringarna innebar att PC-användare inte kan läsa filerna från en annan PC-användare. Så Mac-användarna får läsa över och konvertera dokumenten för dessa användare. Att konvertera dokumentformat är lite annorlunda än att bara kunna läsa och kopiera från disketter och hårddiskar."

 

VAH!

En PC användare som inte kan läsa ett annat dokument från en annan Pc användare, nu ljuger du, det är väl så att först från PC -> Mac - Konvertering -> PC måste konvertera igen.

Vad för filer måste konverteras egentligen?

På en av skolorna jag gick i hadde vi på PC´n ett program som gjorde att Pc och mac kunde hitta varandra på samma nätverk funkade som p räls, har inte behövt konvertera någonting förutom ett clarisworks dokument som inte kunde öppnas i WordPad, då jag inte hadde Office just då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten,

 

"När det gäller skillnader i utbildning så har jag personliga erfarenheter av detta när jag undervisade i Mac brevid en professionell utbildare på Windows. Har du månne utbildat folk på olika plattformar, månne?"

 

Givetvis inte, har dock sett gröngölingar i sin vagga med båda plattformarna och ditt påstående kring detta är taget ur luften. MacOS är inte mer intuitivt på något sätt.

 

Är det månne dessa personer som är de "proffs" du nämner som har problem med HD-byten ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Jag ser skillnaden i första hand på detta vis. En rutinerad Mac supportare kan för det mesta lösa ett problem på en halvtimme genom att peka ut vad som är fel. Ett tillägg, en inställning, ett minne, ett nätverkskort... Det är mycket få pc tekniker som jag känner som sitter och letar efter fel i registryt eller faktiskt kan peka ut varför det blir blåskärm när t ex acrobat öppnas i fönstret. Dessa tekniker finns, men de försvinner ofta i mänden. "

 

Ett företag med Win9x på sina PC datorer?

Sicket skit företag...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"När det gäller skillnader i utbildning så har jag personliga erfarenheter av detta när jag undervisade i Mac brevid en professionell utbildare på Windows. Har du månne utbildat folk på olika plattformar, månne?"

 

Faktiskt så har jag det, jag var medhjälpare så att säga till läraren.

Ingen biggie, systemen var ganska lika tillochmed dom som inte använt en dator förrut fick snabbt häng på skillnaderna mellan PC och mac.

Förstår inte varför du har så många problem, är du kanske kass?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten,

 

"Så ett av Sveriges mest renommerade konsultföretag är ett gäng lurendrejare? Och om man inte har något val eftersom den centrala IT-avdelningen har skrivit på avtal men en bjässe?"

 

Vi behöver inte ens gå på företagsnivå, de scenarion du beskriver omfattar ett gäng lallande idioter som kånkar med sig "Windows for dummies" när de ska ut på sina korståg bland LAN/MAN miljöer - horribelt och definitivt inget som du kan generalisera kring.

 

Din uppfattning och beskrivning kring detta är så *out of touch* så det finns inget i det jag vill debattera på teknisk nivå.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Så-enlig min uppfattning- det finns för många riktigt dåliga PC tekniker som gått en kurs på AF och skickas ut till företag. Kanske är de duktiga psykologer, och får därför fortsätta att härja i en miljö som de aldrig skulle gett sig in i. Jag vill påpeka att min åsikt om PC tekniker inte gäller någon i detta forum vad jag vet..."

 

Nä, jag är ju en självlärd amatör ;-)

Skämt åsido, man ska nog inte kasta för mycket skit på dessa "Kunskapslyftna" personer. IT branchen skriker efter folk, men de tar endast in folk som har systemvetarutbildning.

Men face it, i 9 fall av 10 räcker "AF-teknikern" när många supportärenden är av naturen " Jag kan inte komma in i min dator" - låst konto, "Fel på skrivaren" - Toner slut, "Kan inte skriva ut" - Toner, dokument fastnat i skrivar kö, papper fast... dessa dagliga uppgifter är knappast något man behöver en universitetsutbildad människa med 30 års erfarenhet till.

Dessutom kan man ju bara få erfarenhet genom att arbeta, något som ofta glöms bort. De erfarna blir allt mer erfarna medans de oerfarna riskerar att hamna utanför. Egentligen borde det finnas mer "trainee" tjänster så att det kan komma in mer "gröngölingar" men det är för dyrt för företagen, de vill få in pengarna så snabbt som möjligt, därför betalar de hellre skyhöga löner för att "köpa" över folk från andra företag än att de tar in någon på "lärlingslön".

 

Sen att det finns ett stort behov av att verkligen skilja agnarna från vetet kan jag hålla med om.

 

mvh

EriKG -Låtsastekniker

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ett företag med Win9x på sina PC datorer?

Sicket skit företag..."

 

Det må vara hänt, men för inforamtionens skull kan jag berätta att MÅNGA företag som t ex är kommunala har en ganska undermånlig utrustning. Hur ser det ut i din kommun?

 

MVH Maude

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Det må vara hänt, men för inforamtionens skull kan jag berätta att MÅNGA företag som t ex är kommunala har en ganska undermånlig utrustning. Hur ser det ut i din kommun?"

 

Vilka jävla skit kommuner :)

Jag vet inte med våran kommun, dom kör väl någon PC baserad lösning.

Det enda jag bryr mig i är att slippa betala skatt och att det där jävla pilot projektet med fast anslutning ska komma igång :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stene

 

"även om Mac många gånger är bättre än windows"

 

muahahaha

 

"och har både högre säkerhet och ger mindre kostnader i form av underhåll och drift"

 

what?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Så-enlig min uppfattning- det finns för många riktigt dåliga PC tekniker som gått en kurs på AF och skickas ut till företag. Kanske är de duktiga psykologer, och får därför fortsätta att härja i en miljö som de aldrig skulle gett sig in i. Jag vill påpeka att min åsikt om PC tekniker inte gäller någon i detta forum vad jag vet..."

 

Apropå amatörtekniker...på min skola hade vi en "NT administratör" som dessutom inte missade ett tillfälle att påpeka att han minsann hade utbildning (datakurs i gymnasiet)på "riktiga system" och kallade vårt nätverk med 8 st Windows 98 datorer för "leksaker", ca 3 timmar efter det att han fick för sig att fixa nåt i nätverket, (oklart vad) så vägrade nätverket att fungera...bra jobbat "NT Administratören" ;-(

 

Nä..fram för åldersgräns på administratörer (minst 25)

 

/MyPy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

"Låter som ett klassikt fall för någon form av NC med andra ord.

Finns det något smidigt sätt att göra detta på Mac?"

 

För att göra detta fullt ut på två olika sätt krävs OS 9 ochnyare datorer. Du kan antingen låta klientdatorerna hämta allt från en central server (NetBoot) eller så endast hämta sina konfigurationer från en central server. I det senare fallet så kan programmen väljas att läggas på en central server eller på den lokala disken. Detta gäller även dokumenten. Med en central programvara kan en administratör kontrollera och hantera användarnas konfigurationer om så behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Nä..fram för åldersgräns på administratörer (minst 25)"

 

Ny fy fu*k, jag är bara 19 och jag klarar nog det mesta...

 

"/MyPy"

HAHA det är ett smeknamnen som vi har på en av våra katter pyret :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Som jag fattat det trodde jag Irlänsk wiskey var bättre än skotsk..."

Nja, den är annorlunda.

Begreppet single malt innebär ju bara att innehållet kommer från en och samma skörd. Som en Compaq, ungefär. Eller en G4:a. Blended whisky är mer som en burk du köper från Skribofont, lite hopplock från olika ställen. Vilket egentligen inte säger så mycket om kvaliteten. Det finns bra blended whisky också. I en single malt kan man dock få en mer personlig karaktär, pga hur den framställs. Som en Cube, kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nej.

Mac är inte mer intuitiv, det är bara nått som du tycker och inte har någon som helst kontakt med jorden...

Det kan vistt gå lika enkelt med Windows jepp om inte enklare, se här bara precis som du säger jag sånt här."

 

Fast det finns ju ett antal undersökningar som bevisar motsatsen... Har fortfarande inte sett någon test bland ovana datoranvändare där PC:n har övertaget i användarvänlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"För att göra detta fullt ut på två olika sätt krävs OS 9 ochnyare datorer. "

 

Attans.. vi har ju bara en nia här, resten 8.5or...annars hade det kanske varit något.

 

/E, certifierad latmask

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet säger mig att de du skall akta dig för allra mest är de som inleder samtalet med att påpeka att de är MCSE. DEt går nämnligen aldrig över... once a MCSE, allways a MCSE...oavsett hur många nya saker som tillkommit de senaste 15 åren...

 

MGH Maude

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hur är det, SKA whisky serveras "On the Cube" ... f-låt, rocks eller inte?"

Eftersom jag inte är någon expert kan jag ju bara ha en ödmjuk åsikt i frågan; när det gäller "cask strength" är man nog så illa tvungen att blanda ut den lite (om man inte är en riktig "poweruser" vill säga:-), annars föredrar jag nog min single malt utan is.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Min erfarenhet säger mig att de du skall akta dig för allra mest är de som inleder samtalet med att påpeka att de är MCSE. DEt går nämnligen aldrig över... once a MCSE, allways a MCSE...oavsett hur många nya saker som tillkommit de senaste 15 åren...

 

MGH Maude"

 

 

Hmm...svarar du på mitt inlägg eller

HDS?

 

/MyPy

 

(Mjau på 'er alla)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Win2k-maskin stänger jag inte av, utan jag sätter den i viloläge, allt i minnet lagras på hårddisken och datorn stängs av. Vid nästa uppstart är allt som det var innan den stängdes av. Denna funktion har jag kört i ca en månad utan normal omstart av datorn.

 

Skulle det vara märkvärdigt? Det är normalt i min PC-värld i alla fall... ;)

 

 

Mvh

 

Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Som jag fattat det trodde jag Irlänsk wiskey var bättre än skotsk..."

 

 

Vovven sammanfattar whiskeyns underbara värld på ett rätt konsekvent sätt - behöver inte dryfta detta mer.

 

Kan tillägga att vi har ett litet "elit-skikt" bland de skotska sorterna som kommer från Islay-områdena.

 

Salute !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...