Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför både PC och Mac är dåliga


Sune32

Rekommendera Poster

Nu har jag testat både PC och mac. Bägge är skräp.

 

Jag har länge tänkt att skaffa en dator, det verkar så bra med såna.

 

- Man kan skicka brev istället för att behöva gå till Posten och betala räkningar utan att gå till banken sa min kollega Jack.

 

Bra, bra tänkte jag och gick iväg till min lokala datorhandlare Riskdata i Sexdrega.

 

Och där fick jag en dator med en massa sladdar och grejer till. Jag stoppade i alla sladdar till alla grejer och slog på strömmen. Datorn startade och gick igång. Då allting verkat gå bra tänkte jag att PC är ju bra och reste mig för att hämta en kopp kaffe. men då välte jag bordet och datorn gick i golvet. Sedan fungerade den inte.

 

Jga ringde Riskdata och klagade. Sa att allting startat första gången, men sedan blev datorn kraschad och efter det fungerade ingenting.

Jaha, sa de, du har Windows va ? Det brukar krascha det är inget ovanligt. Men testa Mac istället, den kraschar aldrig. Åsså kan man ändra i filmer med den förutom att betala räkningar.

 

Häftigt tänkte jag, då kan jag ju fixa filmen från Bittans förtioårsdag så att det ser ut som hon är med Brad Pitt istället för mig. Det gillar nog hon. Så jag tog hem en Mac.

 

Det kändes direkt att den var bättre än PC för det var inte lika många sladdar och grejer. Så jag startade den och allt gick bra. Använde den hela kvällen och den kraschade inte.

 

Andra kvällen var Bittan hos sin mamma så då tänkte jag ändra filmen från hennes födelsedagsparty. I affären hade de visat var man skulle stoppa i filmen, det var en liten grej på baksidan. Hur jag än försökte fick jag inte i filmen, så till slut skruvade jag loss baksidan och stoppade i filmen. Jag skruvade på baksidan och slog på datorn. Inget fungerade. Efter ett tag började det lukta bränt så jag stängde av, skruvade loss baksidan och försökte ta bort filmen. Det gick inte, den bara hängde där.

 

Så jag ringde till affären och sa att Macen var jättebra ända tills jag laddade in filmen. Då slutade den fungera och filmen bara hänger.

Jo, sa Pelle på Riskdata, det är ju tyvärr så att Macar kan hänga sig. Det är rätt vanligt. Men du testa Silicon Graphics istället, de är väldigt bra på filmer och betala räkningar med dem går också.

 

Nej, sa jag nu är jag trött på alla datorer. Både PC och Mac är ju urdåliga. Tacka vet jag min HP 15C, den kraschar aldrig och hänger inte heller.

 

 

/Sune

 

PS. Vet någon när Diablo II släpps för HP15C ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Skapad
  • Senaste svar

De flesta människor tycks tro att PC kom ifatt MacOS med Win3.1. Personligen har jag inte blivit övertygad av varken Win95 eller NT. Det är fortfarande så att MacOS har kvaliteer som Windows saknar. Det vet alla som har jobbat med bägge systemen. Problemet är att de flesta inte alls har jobbat med bägge systemen innan de väljer. De lyssnar på PC-tekniker som tycker att kommandon och sökvägar är något av det högsta livet har att erbjuda.

 

Mr Karbas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karbas,

 

Saker som minnesskydd, riktig MT och seriösa administrationsverktyg anser mao du inte vara av någon större vikt ?

 

Allt detta + mycket annat saknar MacOS - detta vet folk som jobbat med båda plattformarna, därav fördelningen.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*ASGARVAR*

 

Jag känner igen historien, men den är lika rolig för det!

 

Tack Sune för en gott skratt. :-D

 

 

/Petra

[inlägget ändrat 2000-09-09 17:02:06 av Petra Holmström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"De flesta människor tycks tro att PC kom ifatt MacOS med Win3.1. Personligen har jag inte blivit övertygad av varken Win95 eller NT. Det är fortfarande så att MacOS har kvaliteer som Windows saknar. Det vet alla som har jobbat med bägge systemen. Problemet är att de flesta inte alls har jobbat med bägge systemen innan de väljer. De lyssnar på PC-tekniker som tycker att kommandon och sökvägar är något av det högsta livet har att erbjuda."

 

OK jag tycker inte heller att win 3.1 var när PC kom ikapp MAcOS det var när man fick alla dom extra GUI funktionerna med IE 4.x, AD not included.

Annars så har ju Windows:

Enkelhet, lika enkelt som MacOS, yupp.

Stabilitet, Talar om NT, W2k och kommande Whistler(Va kan inte jag tala om kommande OS stabilitet när detär något av Stenes favorit ämnen?)

Snabbhet, ja W2k funkar jävligt snabbt, åtminståne på alla datorer jag kört det på...

Bättre fil-explorering, tycker jag, vad jag kan se saknar macen en ordenlig File Manager.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag var ute efter. En styvnackad pc-tekniker pratar omkull det oskyldiga offret. I detta fall en förstagångsköpare.

 

wk2 har riktigt MT. Det är bara loosers som försöker klara sig utan. wk2 har minsann dunderverktyg för administration!

Mt o minnesskydd är nog bra, men inget jag behöver till vardags. Världens förstagångsköpare har nog inte prövat flera plattformar innan sitt köp, utan de får klara sig på visserligen välmenande råd, men ack så missriktade.

 

Mr Karbas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, både PC och Mac är dåliga.

 

Nuförtiden finns inga hobbydatorer som det fanns på 80-talet, t.ex. C64 och Amiga.

Både Pc och Mac inriktar sig antingen på den breda massan eller proffsen.

Hobbydatorerna var till för såna som spelade spel, men som också ville lära sig lite mer, programmering t.ex.

De var billiga också, en standard amiga typ A500 eller senare 600:an gick på 3-4000 medan en ny PC/Mac går på minst 9000.

Det jag vill komma till är att det finns inga datorer för oss som har datorn som hobby (brukar i folkmun kallas för datornördar), eller som har begränsad ekonomi.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåsan, typisk PC-nörd kommentar vi vet ju alla att Windows 95/98 minnesskydd inte fungerar något vidare utan snarare är upphov till fler krascher än den skyddar från.

Och riktig multitasking existerar inte till windows eftersom windows är så ostabilt och resurskrävande så dyker ju eller segar datorn när man kör mer än 1 krävande applikation.

 

NT & W2K är ju något bättre men vem vill installera okompatibla segmonster OS ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sune förstår att du bara försöker vara lustig , men den som misslyckas med att redigera videofilm på en MAC m. iMovie eller Final Cut Pro bör nog hålla sig till sin HP..............................

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krille du har fel PCs är ju vår tids hobby datorer , dock inte i klass med forna tiders AMIGA & ATARI.......

 

Och Proffsen väljer Mac förstås.........

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"HDS Macen har ju ett smartare och flexiblare filsystem än WIN därför behöver vi ingen "stinking filemanager""

 

Nej det har ni inte, tyvär Akell you loose.

I windows kan man enkelt navigera omkring på hårdskivan och välja om man vill att nya mappar ska öppnas i nya fönster eller samma fönster + så kan man välja att ha på 'View as Webpage' vilket gör att man enkelt kan se 'thumbnails' på bilder och andra filer.

Och så finns det också den explorer liknande verktygs 'raden' ovanför och där kan man också se den hela sökvägen + skriva in egen sökväg om man är så bra på sitt system.

File Managern ger ett väldigt bra verktyg som har alla dessa saker + en bättre 'overview' över hela system.

 

Sorry att jag krossade dina drömmar... Igen...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Blåsan, typisk PC-nörd kommentar vi vet ju alla att Windows 95/98 minnesskydd inte fungerar något vidare utan snarare är upphov till fler krascher än den skyddar från.

Och riktig multitasking existerar inte till windows eftersom windows är så ostabilt och resurskrävande så dyker ju eller segar datorn när man kör mer än 1 krävande applikation."

 

Nepp, tyvärr, kör W98 på daglig basis och något sånt förekommer bara i din vridna öhm.. jag antar det kan kallas för hjärna men det är töja på gränsen...

 

"NT & W2K är ju något bättre men vem vill installera okompatibla segmonster OS ?

"

 

Varför drar du in MacOS i detta?

Först talar du om dom bra och stabila NT och W2k och så drar du in på MacOS?

Du e konstig du...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Krille du har fel PCs är ju vår tids hobby datorer , dock inte i klass med forna tiders AMIGA & ATARI.......

 

Och Proffsen väljer Mac förstås........."

 

Nej inte alla tyvärr Pricken/Prick.

2D(men inte alla som jag sväl observerat) och ljud artister är vridna mot mac.

 

3D proffs är vridna mot PC/SGI met olika OS, Linux, NT osv...

 

Nätverks proffs är såklart PC gubbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"så kan man välja att ha på 'View as Webpage' vilket gör att man enkelt kan se 'thumbnails' på bilder och andra filer."

Fast thumbnails har du ju i Macen oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

""så kan man välja att ha på 'View as Webpage' vilket gör att man enkelt kan se 'thumbnails' på bilder och andra filer."

Fast thumbnails har du ju i Macen oxå."

 

Menar du själva ikonerna på olika bilder?

Det har jag sett, för litet för att ordenligt kunna se vad för sorts bild det är.

El. kanske det är någon ny funktion?

Upplys mig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Menar du själva ikonerna på olika bilder?"

Nej, jag menar thumbnail/förhandsgranskning/preview från själva öppningsdialogen inifrån det program du jobbar i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

""Menar du själva ikonerna på olika bilder?"

Nej, jag menar thumbnail/förhandsgranskning/preview från själva öppningsdialogen inifrån det program du jobbar i."

 

Ajaa men detta är ju som i Photoshop då men detta är inte systemets förtjänst då om man måste kolla i en applikation för detta, i windows kan man kolla direkt i File managern och på det andra mac liknande sättet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"2D(men inte alla som jag sväl observerat) och ljud artister är vridna mot mac.

3D proffs är vridna mot PC/SGI met olika OS, Linux, NT osv...

Nätverks proffs är såklart PC gubbar."

 

HDS, min respekt växer, även om vi inte kommer från samma läger.

 

Kan bara hålla med dig om beskrivningen ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"i windows kan man kolla direkt i File managern och på det andra mac liknande sättet."

Aha, du menar så. Här är det nog en viss skillnad i hur man jobbar på PC och Mac, alla Macare har sina egna mer eller mindre logiska sökvägar. En del lägger en dj-la massa filer eller alias på skrivbordet, somliga lägger sina filer i Apple-menyn, vissa använder bokmärkesfunktionen som finns. Själv använder jag vissa sharewaretillägg (t ex Dragthing och BeHierarcic) för att hitta det jag söker. Kan iofs hålla med dig om att en större "thumbnail" direkt ifrån filhanteraren eller motsvarande är en bra funktion, men som Macare så tänker jag nog i lite andra termer, eller letar från andra hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krille riktiga nätverksproffs garvar ju åt WIN PCs..............................

 

Och inget stort företag har gått över helt till W2K server enligt Microsoft själva........

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Krille riktiga nätverksproffs garvar ju åt WIN PCs"

 

Vad har du druckit nu, Viktor?

 

Jag har inte uttalat mig om nätverksproffs överhuvudtaget.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

""Krille riktiga nätverksproffs garvar ju åt WIN PCs""

 

Fel.

Riktiga nätverks proffs använder Win PC´s hastän du skulle vilja att de körde dina värdefulla lilla macar...

 

"Vad har du druckit nu, Viktor?

 

Jag har inte uttalat mig om nätverksproffs överhuvudtaget."

 

Terpentin skulle jag tro el. något värre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Krille riktiga nätverksproffs garvar ju åt WIN PCs..+17(.)"

 

Definiera "nätverksproffs". Hur långt är ett snöre?

 

"Och inget stort företag har gått över helt till W2K server enligt Microsoft själva.+7(.)"

 

Man kan inte räkna med att en övergång skall ska över en natt, inte på ett halvår heller. Det är inte realistiskt att kräva det, av flera skäl. En migrering från NT4 -> W2K är väldigt kostsamt, och resurskrävande. Men du kanske är en sån här speedad person som formaterar hemmaburken sju gånger per vecka och provar alla nya beta-OS och förväntar dig att företagsvärlden fungerar likadant? Licens, vad är det?

 

 

Som vanligt skulle vi gärna vilja ha en URL för att verifiera ditt påstående.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...