Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lite trigonometri problem?


nickeke

Rekommendera Poster

Hur gör jag för att räkna ut triangelns area?

http://uploaded.prylforumet.se/upload6/mattearea.JPG

 

Areasatsen är ju Arean=ab sinC / 2 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ABC är en triangel som figuren visar. Beräkna längden av sträckan AC?

http://uploaded.prylforumet.se/upload8/mattee.JPG

 

Hur gör jag för att få ut Längde av sidan :S Fick inte rätt när ja försökte ändå är de an så simpel uppgift.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Vi tar en till också:

 

Beräkna cos 2v exakt, då man vet att cos v = 2/3

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Och sen:

 

Visa att (sin x + cos x)^2 - sin 2x = 1

 

 

 

 

Nån vänlig får gärna hjälpa mig med dom här har prov imon så behöver lite snabb hjälp. Även lite hjälp kan vara till nytta.

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-25 18:33:56 av nickeke]

[inlägget ändrat 2006-10-25 18:35:29 av nickeke]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(sin x + cos x)^2 - sin 2x = 1

VL: sin^2x + 2sinxcosx + cos^2x-sin2x => sin^2x+cos^2x =1 den trigometiska ettan.

 

VL=1+2sinxcosx-sin2x=1 då sin2a=2sinacosa vanlig trigonomeetrisk formel som står i ge flesta gymnasieformelsamling.

VL=HL VSB!

 

 

Beräkna cos 2v exakt, då man vet att cos v = 2/3

 

cos x=k x=+- v +n*360 ^sätt in v i cos 2v sedan.

 

 

Areasatsen är ju Arean=ab sinC / 2 som triangeln inte är likformig så använd Heros formel där triangelns omkrets är a+b+c=2p och triangelns area A=sqrt(p(p-a)(p-B)(p-c)) där sqrt är roten ur. Sätt bara in era siffror.

 

Beräkna längden av sträckan AC?

cossinussatsen a^2=b^2+c^2-2bc*cosA

du vet b=18 c=25 och A=35 bara att lösa fram a eller AC.

 

Hoppas du får någon klarhet och har du ingen gymnasie formelsamling så rekomenderar jag starkt Libers Tabeller och formler för NV-programmet. Den heter säkert inte så idag men motsvarighet till den. Man har nytta av dem hela livet och de kostar typ 150-200 kr

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...