Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rensa och summera i Excel


fajerro

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett problem i Excel jag inte kan lösa.

 

Jag har en stor lista med artiklar och volymer för flera månader. Vissa artiklar förekommer flera gånger varför jag vill slå samman dessa till en rad med artikelns namn och de summerade volymerna.

 

Har bifogat en bild som beskriver vad jag vill göra. Den svarta listan är den ursprungliga och den blåa är så jag vill att den ska se ut. Jag behåller gärna den ursprungliga listan och skapar den nya i ett nytt blad.

 

Hjälp! Hur ska jag gå till väga? Någon som förstår mitt problem?

 

Med vänlig hälsning

fajerro

 

[bild bifogad 2006-10-25 14:24:42 av fajerro]

878691_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sorterar efter kolumn 1 så kan du t.ex använda

Data->delsummor

(Halvbra)

 

Alternativ2

Skriv in en rubrik för kolumnen med ART-nummer

Ställ dig i tabellen någonstans och gå till:

Data->(gide/rapport för)pivotabeller

nästa, nästa

På nytt kalkylblad:

slutför

 

Släpa Artikelnr till radfält

Släpa Jan, febr mars osv till DATAELEMENT

 

Om månaderna hamnar åt fel håll så klickar du på och släpar den grå knappen "Data" åt höger

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det löste problemet. Hade lite klurigt att få tabellens utseende som jag

ville ha den , men det löste sig.

 

Tack!

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...