Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tydligen inte bara att klämma in en SATA-hårddisk


Rolf Tymark

Rekommendera Poster

 

Jag kör XP Pro på en SATA-Maxtor (300 GB). Moderkortet är MSI 945P Neo2-F, som är ett SATA-kort.

 

När jag försöker installera en extra SATA-hårddisk (Maxtor 300 GB, Sata 2), så går det inte. Uppstarten blir väldigt långsam och det går inte att hitta den nya disken vare sig i Den här datorn, Diskhanteraren eller Partition Magic.

 

När jag snokar runt på Maxtors sajt med installationstips, talas det om att tillverka floppydiskar med drivrutiner och att trycka på F6 under installationen m.fl. underligheter, men gäller detta verkligen fortfarande eller var det provisorier under SATA's introduktionsfas?

 

Jag är van vid att man helt enkelt monterarr in en ATA-disk och ställde någon jumper. Sedan var det klart. Ska det verklgen vara krångligare att installera en SATA-disk?

 

När jag köpte hårddisken från Dustin, kom den utan några floppydiskar, CD'n eller installationsanvisningar, så jag inbillade mig att det bara var att montera in den och starta datorn.

 

Rolf Tymark

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Tänk på att XP nu har några år på nacken, när den gjordes fanns inte SATA diskar.

 

Så ja du måste ha drivrutiner för SATA till din XP eftersom XP inte har några SATA drivrutiner.

 

Drivrutinerna finns säkert på moderkortstillverkarens hemsida eller på CD'n du fick med när du köpte moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...