Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Comploha

Bilstereo krux..

Rekommendera Poster

Comploha

Hej.

Jag har tänkt pilla lite och bygga en liten "portabel stereo" med bra tryck i. Jag vill koppla bilstereon så att jag kan använda den i hemmet, alltså med el från 230v uttaget. Slutsteg, högtalare och stero vet jag hur man kopplar men kruxet är hur jag skall gå tillväga för att få el till slutsteg respektive stereo, det är ju 12v som gäller till dessa två apparater.

Väldigt tacksam för svar.

Mvh// Comp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MC-1

Om du kopplar in ett nätaggregat så ska det nog fungera som du hade tänkt: http://www.clasohlson.se/ (El & Elektronik – Batterier & Eliminatorer - Nätaggregat.)

Kolla bara upp så att du får tillräckligt med ström till prylarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
flora50

En sån har jag haft i över tio år. Jag har ett 12 V torrbatteri (gel, bly) inbyggt i lådan och 12 V adapter, 5 A. I lådan sitter ochså ett par kraftiga (läs tunga) bilhögtalare. Lådan blir väldigt tung, likaså adaptern. Så den låter sig inte bäras speciellt långt. Dessutom bör inte adaptern kopplas ur, efersom blyackar förstörs vid urladdning.

Fördelen från början var att jag hade en radio som satt i en kassett och var flyttbar mellan bilen och lådan. (På den tiden tog man ur hela radion!) Dessutom lät det bra!

Jag använder den fortfarande, bytte radio i somras till en med CD i. Batteriet är slut och adaptern måste alltid sitta i. Jag har varit jättenöjd med den, men idag skulle jag inte komma på idén att bygga en ny.

EDIT: Men hoppar du över batteriet så kanske den inte blir så tung.

[inlägget ändrat 2006-10-25 07:14:52 av flora50]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...