Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blir snart galen!


Jonaz

Rekommendera Poster

För att göra en väldigt lång historia kort:

 

Jag har köpt delar för att bygga ny dator, ett chassi, moderkort, processor, nätagg och grafikkort. Observera att jag inte köpt ny hårddisk utan tänkte använda mig av min gamla IDE-hårddisk. När jag bygger ihop datorn inser jag att: "Helvete, moderkortet har bara EN IDE-port!" Vilket gör att jag sätter hårddisken på "master" och min dvd-brännare på "slave" och pluggar in i samma IDE-port. Sätter igång det nya systemet och ser att det står "none" på både Primary master och Primary slave vid uppstart, sen tickar det vidare och ser att den HAR någon form av kontakt med både hårddisken och brännaren då det står står dess systemnamn och nummer, men när jag sedan ska in i bios för att sätta in dom på master, respektive slave, hittar den inte någon av dessa, vilket gör att jag sedan kör igång sytemet står det det bara något i form av "fel vid disk.." -någonting, kommer inte ihåg exakt vad, men det är ju å andra sidan inte konstigt med tanke på att datorn inte vill sätta in hårddisken eller brännare i systemet. Ska även säga att jag försökte med att koppla ihop dvd-brännaren och dvd-läsaren i samma för att se om den fick någon form av kontakt då, men samma hände med det. Prövade även att köra bara hårddisken i IDE-kontakten, men samma där! Vad gör jag för fel? Är det bara att jag måste köpa en ny SATA-hårddisk och plugga in så löser det sig? Eller vad? Snälla hjälp, jag orkar inte längre!

 

Jonaz

 

[inlägget ändrat 2006-10-24 23:10:24 av Jonaz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket gör att jag sätter hårddisken på "master" och min dvd-brännare på "slave" och pluggar in i samma IDE-port.

Ibland funkar det om man bara skiftar platserna för dem. Pröva alltså sätta dvd-brännaren som master och hårddisken som slave. Brukar själv koppla så av den anledningen att IDE-kabeln såklart når längre upp till dvd-läsaren och det då är enklare att låta den vara master (enheten längst ut på kabeln är ju tvungen att vara master). Är moderkortet inte väldigt gammalt medför denna koppling iaf ingen nackdel för hårddiskprestandan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag iofs inte testat då det varit en självklar (?) regel att just hårddisken ska vara master. Men ska absolut pröva! Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag iofs inte testat då det varit en självklar (?) regel att just hårddisken ska vara master. Men ska absolut pröva!

Hoppas det funkade! Finns absolut ingenting som säger att det är hårddisken som måste vara master.

 

För många år sen brukade man iofs koppla disken som master av den enkla anledningen att den inte skulle anpassa sig efter en andra, långsammare enhet. Exempelvis så kunde en ATA 100-disk bara gå i ATA 33 om master-enheten utefter IDE-kabeln följde den senare standarden. Men det var som sagt många år sen detta utgjorde nån begränsning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...