Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gamla Windowsversioner


Lars2W2

Rekommendera Poster

Är det en standardlicens så gäller den bara för en samtidig installation. Så har Microsofts licenser sett ut sedan DOS-tiden. Att det är först från Win XP som det varit ett registreringsförfarande som förhindrar användning av flera installationer från en licens är en helt annan sak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Nej

Du har dock inte alls någon glädje av WinME överhuvudtaget idag.

 

Det som generellt gäller för propitära program som du köper är att du får använda programmet på en dator ända gången du får göra kopior är vid backup.

Det är dock få som är medvetna om det det är väldigt vanligt att en licens är utspridd på några 100 dator i exempel skolor.

 

Det finns också en del undantag t.ex tror jag att Mac OS X får installeras på 5 datorer om du köper det.

Vissa program kräver att man har CDn i för att köra program för att på så viss förhindra att piratkopiering sker. Det går dock och kringgå enkelt med NP-CD-CRACK som du säkert hört talas om

 

Det är inte heller någon som blivit dömd för privatkopierng av program trots att det varit förbjudet i över 10 år.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har dock inte alls någon glädje av WinME överhuvudtaget idag

Det har jag visst, det. På PIII-or snurrar ME galant. Och PIII finns det gott om i form av utrangerade företagsmaskiner.

 

Dessa mår emellertid bättre av ME än den medfölljande NT4-licensen. Därav min fråga...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinME har nästan alltid klassas som de sämsta windows genom tiderna.

Och sen i somras så har det slutats att uppdateras och supportarts helt.

 

För Pentium 3or är det GNU/Linux som gäller eller möjligvis windows 2000

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinME har nästan alltid klassas som de sämsta windows genom tiderna.

 

Kanske, men likväl så snurrar det fortfarande tiotusentals WinME ute i världen utan problem både hos företag och privata.

 

 

 

Och sen i somras så har det slutats att uppdateras och supportarts helt.

 

Också delvis rätt, men du kan fortfarande gå in på Microsofts sajt och manuellt hämta många uppdateringar/patchar och sådant för att installera på egen hand i maskinen, detta gäller också Win98.

 

 

Och du får fortfarande bara använda en licens per dator, oavsett om det handlar om Win95, 98, ME eller något nyare, och gällande Vista så blir det mycket tuffare än idag.

 

Många tror att det är fritt fram när det gäller dessa gamla operativsystem, men så är icke fallet tyvärr.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många tror att det är fritt fram när det gäller dessa gamla operativsystem, men så är icke fallet tyvärr

 

Det gjorde faktiskt jag med. Undras vad dom säger på MS om DOS?

 

Annars förstår jag inte kritiken mot ME. Min personliga erfarenhet, baserad på 10+ installationer och ett par års användning är att ME snurrade både snabbare och stabilare än 95 och 98, och att det är det bästa WIN-operativet på äldre maskiner.

 

Vad missade jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjorde faktiskt jag med. Undras vad dom säger på MS om DOS?

 

 

DU får ringa Microsoft och fråga...08-752 56 30 måndag-fredag kl 09.00-17.00

 

http://www.microsoft.com/sverige/msab/cservice/default.mspx

 

 

Annars förstår jag inte kritiken mot ME. Min personliga erfarenhet, baserad på 10+ installationer och ett par års användning är att ME snurrade både snabbare och stabilare än 95 och 98, och att det är det bästa WIN-operativet på äldre maskiner.

 

Vad missade jag?

 

 

ME var ju Microsofts svar på att snabbt få fram ett nytt intressant system till milleniumskiftet "därav namnet", men dom var lite för snabba och hann inte testköra med betaversioner så länge som dom brukar göra, så den blev ganska buggig för många användare, även om många inte märke/har märkt någonting av detta. Dom fick korrigera detta med en mängd patchar efteråt. får att få den så stabil som möjligt.

 

Men jag vet inte om jag håller med om att den skulle vara stabilare än Win98se

Men det är väl en "smaksak" antar jag.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DU får inte kopiera DOS heller det är ju trots allt inte mer än 20 år :P

vill man vara laglig så finns freedos som är en fri variant av dos.

 

varför ME "suger" förklarar //gästen har sjalv knappt kört ME någon gång själv men man har ju läst en hel del på internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

host.. host..

(Jag måste blivit förkyld.. ;-)

 

Gamla versioner av programvara "brukar anses" vara abandonware..

Inom rimliga gränser givetvis.. Skulle många använda sig av en speciell typ av abandonware, finns ju "rättigheterna" och "advokaterna" kvar hos "ägaren" att stämma "skiten" ur "marknaden"...

 

 

FYI: Win98-skivan (inklusive licens) har jag skänkt till ett barnhem i Östeuropa! (Att jag sedan har en massa 98-licenser kvar är en annan "femma"..)

hehe..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo abandonware var ett nytt begrepp för mig.

förklas såhär på wikipedia

"Abandonware, "övergiven programvara", kallas sådana datorprogram som i praktiken, men inte i teorin, inte har kvar något upphovsrättsligt skydd."

 

Alltså det är olagligt att piratkopiera dos sen att ingen orkar bryr sig är en annan sak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...