Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konsultarvode


robinwl

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag håller precis på att starta en enskild firma som ska vara verksam inom webbutveckling.

Min fråga är gällande prissättning på projekten.

Min tanke är att ta ett fastpris per projekt varierande hur omfattande detta är. Och vid tillkommande tillämpningar debiterar jag ett tim arvode.

 

Vad är en rimlig prisnivå och timarvode för en webbutvecklare idag?

Självklart beror detta på tidigare meriter och ens portfolio.

Jag har idag inte direkt något hänförande portfolio att visa upp.

 

Mitt första uppdrag är att utveckla en relativt enkel sida, där ungefär med totalt 15 undersidor varav 7 stycken skall vara dynamiska. Menyn skall även vara dynamisk. Jag kommer alltså få skapa ett enklare CMS och en layout utifrån givna grafiska riktlinjer. Sidan i sin helhet kommer att vara uppbyggd av html/css och php/mysql.

Jag uppskattar att detta kommer ta mig ungefär 70-80 tim att utföra.

 

Jag vill nu kolla vad Ni förhoppningsvis mer erfarna anser vara en rimlig ersättning för detta projekt. Är 250-290kr/tim för mycket att ta ut för denna typ av uppdrag? Fastpriset för projektet skulle i sådana fall hamna på ungefär 20.000kr.

 

Mvh/ Robin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad en webbutvecklare tar vet jag inte riktigt men om jag köper en websida och timpriset är i trakten runt 250 kr/h så kommer jag kräva att få se en väldigt bra portfolio innan, det bör nämligen finnas en anledning till att priset är i princip omöjligt att leva på och dessutom lägre än vad vi betalar för att få kontoret städat.

 

Det är klart för att bygga upp lite referenser kan det möjligen vara intressant att jobba utan att kunna ta ut en lön som man kan leva på men mer långsiktigt är det på tok för låg timdebitering. Om jag skulle gissa så är nog runt 500 kr/h normalt och ett par hundra till i storstadsområdena.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...