Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IBM & DELL följer APPLE , igen......


Victor Akell

Rekommendera Poster

Enligt CNET så satsar nu IBM & DELL med att slå sig in på den trådlösa marknaden med liknande system som APPLEs AIRPORT .

 

Kruxet är bara att de är över ett år efter APPLE & dessutom är PC- systemen betydligt dyrare...................

 

Var det inte någon som sa att PC-"lösningar" alltid är billigare än MAC-dito?

[inlägget ändrat 2000-09-09 01:19:10 av Victor Akell]

[inlägget ändrat 2000-09-09 01:19:28 av Victor Akell]

[inlägget ändrat 2000-09-09 01:53:04 av Victor Akell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Victor, du vet att Airport inte är Apples system?

 

Det är Lucent som har skapat systemet och säljer det till Apple.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Apple var med och utvecklade systemet tillsammans med Lucent. Gäller främst specifikationer mm för programvarusystemen.

 

Det är därför som det fortfarande är AirPort som ger den smidigaste lösningen även för PC-användare som vill dela en bredbands eller modemuppkoppling via DHCP. Visste du inte att du kan använda en AirPort basstation och de olika Lucent-korten till PC? Eller är ni så allergiska mot Apple-lösningar att ni inte vill testa detta?

 

Man kan även enkelt ansluta en bätttre antenn till en AirPort basstation och med detta öka räckvidden ordentligt. Kostnad ca 700 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Du menar mac-mjukvaran eller hur?

Jag vet inte om det kan sägas vara ett samarbete av framtagningen av teknologin men ok :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Det är därför som det fortfarande är AirPort som ger den smidigaste lösningen även för PC-användare som vill dela en bredbands eller modemuppkoppling via DHCP. Visste du inte att du kan använda en AirPort basstation och de olika Lucent-korten till PC? Eller är ni så allergiska mot Apple-lösningar att ni inte vill testa detta?"

 

Den där kommentaren kan du köra upp någonstans tack.

Och nej bara förattApple var med och utvecklade det betyder det inte att det var just därför som det är bra, tala om indoktrinerad, herre guuud...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

P.S. Stene jag känner en som har Airport hemma faktiskt, han kanske tillochmed läser detta just nu.

 

Eftersom Apple inte gjorde hårdvaran så kan jag ju förstå att airport är bra.

Du ser detta har lika mycket/mera trovärdighet som din lilla kommentar om att Apple kom dit med sin magiska 'staff' (vet nog vad staff står för, yuck) och gjorde allting bra.

Faktum, det har nog mera trovärdighet...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Apple´s Airport, Lucent´s Orinoco och många andra följer helt enkelt den standard för trådlöst LAN som tagits fram, EE802.11b.

Alla IEEE802.11b adaptrar skall kunna kommunicera med varandra är det tänkt.

Med andra ord är det lönlöst att föra några pro/anti AirPort diskussioner med utgångspunkt från en Anti/Pro-Mac synvinkel, det är som att tjafsa om i vilken burk ett Ethernetkort är bäst.

Att Apple var först ut att hårdlansera trådlöst LAN enligt IEEE802.11b standard är naturligtvis en credit för dom. Men Apple har ingalunda "ensamrätt", och som någon sade, PC kan också köra "AirPort".

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE har ju jobbat med att ta fram AirPort i över 5 år tillsammans med bl.a LUCENT.

Så givetvis är det ingen slump att AirPort lösningen är bättre & billigare än PC sidans...............

P.S. HDS alla som läser det här forumet vet nog att du är en av de mest inskränkt indoktrinerade............Du har ju inte ens brytt dig om att testa APPLEs överlägsna system........................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"APPLE har ju jobbat med att ta fram AirPort i över 5 år tillsammans med bl.a LUCENT.

Så givetvis är det ingen slump att AirPort lösningen är bättre & billigare än PC sidans..............."

 

Enkel Logik, Lucent gör bra hårdvara, får stöd av Apple, Apple gör drivisar för Mac, oj vad svårt, om dom gjorde PC drivisarna vet jag ej.

Men om historien kommer att upprepas igen så...

 

"P.S. HDS alla som läser det här forumet vet nog att du är en av de mest inskränkt indoktrinerade............Du har ju inte ens brytt dig om att testa APPLEs överlägsna system........................"

 

Du precis som vanligt visat din oerhörda dumhet och på samma gång bevisat att du ör den mest hjärn tvättade mac fanatiker på detta forum som automatiskt tror allt som är Apple relaterad är gudasänt.

Synd att jag motbevisade dig så enkelt men såklart du har ju inte ännu dragit till med något värdefullt till datorkrig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Men hallå.. Nu snackar ni som om det vore Apple som hade tagit fram den standard som Airport baserar sig på.. Apple var ju bara först ut med "consumer" produkter.. Detta är egentligen inget Mac VS PC ämne.. Vill man ha trådlöst LAN eller inte är nog mer frågan... Det fanns en konkurrerande standard dock, med billigare hårdvara som flera stora PC tillverkare tänkte anamma, men den standarden tillät bara 1Mbit, så de flesta hoppar nog på "airport" standarden.

 

Trött på tjafsande om airport hit o airport dit.. kom igen när ni har optiska fiber mellan era datorer hemma...

 

;-)

 

/E

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktor; LANDA! Var får du siffran 5 år ifrån?

 

Airporten bygger på ett Lucent WaveLAN Silverkort, ett V90-modem, en ethernetport och lite programvara. Som jag förstått det är det KarlNET/Router som ligger till grund (www.karlnet.com)

 

Apple har på sin höjd bidragit med desigen av "burken", mac-mjukvaran samt att sätta ett rimligt pris på den.

 

Ligger just nu i sängen med min bärbara PC i knät och surfar via Airportens modem. Funkar kalas. Har ett Lucent silverkort instucket i min bärbara burk.

 

Nu släpper Lucent sin RG1000 Residental Gateway i Sverige. Den kostar ca 4200 + moms inkl. 1 st PC-card. Samma pryl som airport, men lite annan design och en pc-mjukvara för att konfigurera. Men FreeBase (freebase.sourceforge.net) funkar ju utmärkt för att konfigga den, det är ju bara SNMP som används.

 

Du behöver ju dessutom inte bara använda Lucents kort för att ansluta. Använd vilket IEEE802.11-kort som helst. Det är ingen "airport"-standard, det är IEEE802.11!

 

Vilken "konkurrerande standard" som bara klarade 1 Mbit är det du pratar om? Före 802.11 har det ju varit så att varje tillverkare haft sitt eget system, t.ex. BreezeCom som klarat 3 Mbit eller RadioLAN som blåst på i 11 (teoretiskt). Airporten gav mig ungefär 7 Mbit FTP-transfer mellan en mobil och en stationär burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är därför som det fortfarande är AirPort som ger den smidigaste lösningen även för PC-användare som vill dela en bredbands eller modemuppkoppling via DHCP."

 

Vad har du rökt? Får jag också smaka?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blokks är redan en flopp , eftersom ericson & framfab bestämt sig för att utveckla två olika system......................

 

blokks grundide är väl OK men kommer att kosyta för mycket och vem vill betala för att låsa sig ?

 

J. Birgerson är tyvärr ingen vidare strateg eftersom han har läckt alla framfabs planer så att alla konkurrenter lätt springert förbi FF...................

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDS som vanligt hoppar du i baljan utan att ha en aning om det du skriver om.

 

APPLE har jobbat med att ta fram trådlösa datatjänster i över fem år som sagt och har byggt upp trådlösa nätverk i flera städer i USA för att testa & utveckla mjuk & hårdvara i samarbete med b.l.a LUCENT & Motorola.

 

Alltså handlar det inte bara om drivrutiner..............................

 

Och jag står fast vid att du är extremt inskränkt & indoktrinerad....

 

Själv har jag i alla fall erfarenhet av både MAC & PC-system , det är ju det som gjort det så lätt att välja..............

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik AirPort är ju ett bra exempel på APPLEs vilja att föra datorindustrin framåt, PC tillverkarna togs ju på sängen , de hade inte tänkt att lansera prisvärda trådlösa datorer förrän långt senare.

 

Nu först ett år efter APPLE så kommer deras motdrag , till högre priser......

 

Att APPLEs lösningar är billigare än PC sidans motbevisar ju också de som påstår att APPLEs produkter är "dyra"...........

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bylle om man följt APPLE de senaste 5 åren så vet man att det ofta förekommit uppgifter om att APPLE jobbat hårt med att utveckla trådlösa system , ofta i samarbeten med stora universitet.

Som speciellt lämpar sig för denna teknik.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktor Akell skrev:

"Bla bla bla bla Apple bla bla bla bla PC bla bla bla vilja bla bla bla pc suger, mac rockar - jag är bäst bla bla bla bla"

 

Har du också rökt? Varför håller alla på röka roliga saker utan att jag får prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktor Akell skrev:

"APPLE har jobbat med att ta fram trådlösa datatjänster i över fem år som sagt och har byggt upp trådlösa nätverk i flera städer i USA för att testa & utveckla mjuk & hårdvara i samarbete med b.l.a LUCENT & Motorola."

 

Snälle lille Viktor... Understöd dina påståenden med en eller 2 URL:ar där vi kan verifiera dem. Eller är det så att det inte finns något som kan bevisa det du säger (läs: eller är det så att du hittar på)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktor Akell skrev:

"APPLE har ju jobbat med att ta fram AirPort i över 5 år tillsammans med bl.a LUCENT."

 

...och jag punkterade :)

"Apple teamed with Lucent Technologies, a leader in wireless networking, to design and deliver AirPort. The 18 month-long collaboration has resulted in the most cost-effective and easiest-to-use wireless networking solution ever. "

Källa: http://apple.com/za/pr/0721_airport.html

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-09-11 07:01:48 av Bylle]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"HDS som vanligt hoppar du i baljan utan att ha en aning om det du skriver om."

 

Knappast, detta har du patent på.

 

"APPLE har jobbat med att ta fram trådlösa datatjänster i över fem år som sagt och har byggt upp trådlösa nätverk i flera städer i USA för att testa & utveckla mjuk & hårdvara i samarbete med b.l.a LUCENT & Motorola."

 

Jag låter Bylle ta hand om detta.

Han verkar vara den med riktig info om detta.

 

"Alltså handlar det inte bara om drivrutiner............................."

 

Igen hänvisar jag till bylle, det är ingen orsak att upprepa vad han konstaterat.

 

"Och jag står fast vid att du är extremt inskränkt & indoktrinerad...."

 

Jämfört med dig är jag den öppnaste och oinskränkta person som finns.

Du behöver inte ge bort de pris och namn som vanligtvis jämförs med dig för dom är ju rättvist dina.

 

"Själv har jag i alla fall erfarenhet av både MAC & PC-system , det är ju det som gjort det så lätt att välja.............."

 

Dito(Whistler copyrighted 2000)

Skillnaden var att jag inte förvandlades till en gnällspik som har uppenbara komplex gällande sitt plattforms val och attackerar utan att riktigt ha ett 'hum' om vad som egentligen händer och är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bylle förstår att du har problem med matematiken som de flesta nördar, men inser du hur korkat det är av dig att skriva att APPLE utvecklat trådlöst i bara 18 månader !!

Speciellt när man tänker på att citatet du refererade var skrivet för över ett år sedan.................................

Dessutom gällde ju citatet bara APPLES samarbetstid med LUCENT.

 

Fakta är att redan under Michael Spindlers tid på APPLE för över 5 år sedan så började APPLE jobba på att ta fram AirPort-aktiga lösningar................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...