Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Feedback *Piffa upp sida lite


moztwanted

Rekommendera Poster

  • 4 veckor senare...

um, det ser ut som en av webdesignskolan.se css layout mallar

 

men men..

 

det jag tycker att du kan göra är att ta bort "layout_bakgrund.jpg" o byta ut den mot lite opacitet istället

kanske en tex ha svart bakgrundsfärg o sedan ha låg opacitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret.

Jag kan inte mycket om css eller liknande, är en "självupplärd" webbsnickare.

 

Jag har svårt att få saker och ting att vara organiserade på ett snyggt sätt, att byta bakgrundsbilden ska jag prova med en gång

:)

 

Jag har lagt upp ett forum också men vet inte vart jag ska länka till den, snyggast vore juh att ha en flik i menyn för det men det snubblar och ser helt konstigt ut om jag lägger till ett menyalternativ.

 

Inget fel med webdesignskolan tycker jag... Är mitt första Css-verk och fattar det bäst när man får bruksanvisningar på svenska ;)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

denna är min första css sida, gjorde den för inte så länge sen

Då kan det vara värt att påtala redan från start att du bör använda relativa typsnittsstorlekar och inte fasta. Lika bra att få in den rutinen med en gång, det är lätt att fastna i dåliga vanor =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det vara värt att påtala redan från start att du bör använda relativa typsnittsstorlekar och inte fasta. Lika bra att få in den rutinen med en gång, det är lätt att fastna i dåliga vanor =)

 

ok tack, hur gör jag till relativa typsnittsstorlekar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag troligen bara ändra färgen på texten

"Copyright © 2006 Lionshop.se - All Rights Reserved" till vit...

Ooh...Mycket jobb med tanke på att jag har runt 450 undersidor gjorda i "ren" html som alla måste ändras separat....Ööh....;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färgen du använt för länkarna i det orange fältet är absolut fel kontrastmässigt. Det är jobbigt nog att läsa även utan synfel, men för folk med synfel blir det verkligen jobbigt. Pröva med vitt istället. Plus för relativa typsnitt.

 

ok tack, hur gör jag till relativa typsnittsstorlekar?

Kika på stilmallen från moztwanteds exempel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooh...Mycket jobb med tanke på att jag har runt 450 undersidor gjorda i "ren" html som alla måste ändras separat....Ööh....;)

Lägg sidfoten i en egen fil och inkludera den istället på varje sida, så slipper du ändra på 450 ställen varje gång du ändrar den ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färgen du använt för länkarna i det orange fältet är absolut fel

jag minns inte att jag använde orange färg på min sida, vart såg du den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev det bättre nu?

Ja, kontrasten blev mycket bättre, dock känns det fortfarande rätt grötigt. Pröva att även plocka bort understrykningen med text-decoration:none;

Eventuellt även dra upp typsnittsstorleken (för just länkarna då) med 0.1em.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag minns inte att jag använde orange färg på min sida, vart såg du den?

Hehe, sorry, blev lite rörigt här nu. Nu pratar jag om moztwanteds sidor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lyckas jag med det?

 

Nu ser det ur såhär:

<div id="sidfot"><div align="center"><font color="#FFFFFF">Copyright © 2006 Lionshop.se - All Rights Reserved</font> </div>

 

Jättebra tips du ger mig!! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ändra fonten om jag lyckas med det...

Pröva ändra #menycontainer. Utan att tittat hur du byggt upp sidan kan jag inte säga vad du skall sätta storleken till, men försök med 1.1em

#menycontainer li a{font-size:1.1em;text-decoration: none; padding: 0.5em 1em; margin-left: 0; background: #dbdbdb; 	font-weight: bold;}

 

 

EDIT: Hm, nä det var visst inte rätt klass att ändra i...

[inlägget ändrat 2006-11-20 19:06:03 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, för länkarna till att börja med, lägg till följande i stilmallen (och anpassa line-height och font-size om du tycker det är för luftigt)

#kolumn2 a {text-decoration:none;font-size:1.1em;line-height:1.4em;}

 

Vad gäller din sidfot, lägg hela den <div> som du visade i en separat textfil och döp den till footer.html eller footer.shtml. Det kräver förstås att ditt webbhotell tillåter ssi, men testa och se om det fungerar.

På stället där du i dina sidor har koden för din sidfot ersätter du denna med

<!--#include file="footer.html" -->

 

EDIT: Börja med att bara testa på en sida, så du inte gör en massa onödigt jobb om det visar sig att ditt webbhotell inte stödjer SSI =)

[inlägget ändrat 2006-11-20 19:15:39 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fattar jag även detta...

 

Hittills har jag gjort ändringarna i själva html-koden

 

Tex. <style type="text/css">

<!--

/* Don't underline links */

a:link {text-decoration: none;}

a:visited {text-decoration: none;}

-->

</style>

 

Och inte ens tänkt på att jag kan ändra det i css-filen...

 

Jag skulle ha sparat ett flertal timmar om jag stött på dig tidigare :)

 

Ser defenitivt mycket bättre ut nu! 1.1em :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Footer som du tipsade, funkar fin fint!

 

Det står såhär på css-filen

 

#kolumn2 {float: left; width: 180px; padding: 10px; background: url("kolumn_bakgrund.jpg");}

 

 

Ska jag ersätta den med

 

#kolumn2 a {text-decoration:none;font-size:1.1em;line-height:1.4em;}

 

Jag är lite osäker, men tur att jag får hjälp här!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag ersätta den med

Nä, du skall bara lägga till den. Den andra stilen styr stilen för hela länksamlingens container, medan min nya enbart styr stilarna för länkar som ligger inom denna container.

 

Jag har testat lite lokalt (kopierade hela din sida) och även följande variant kan vara värd att testa:

#kolumn2 a {font-weight:bold;text-decoration:none;font-size:1.0em;line-height:1.4em;}

 

Det är ju bara att leka lite tills du själv tycker att du fått bäst kombination av storlek (font-size), fetstil eller ej (font-weight) och radhöjd (line-height)

 

[inlägget ändrat 2006-11-20 19:35:41 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jippii! Ska leka med sidorna hela natten nu när jag äntligen fattar lite mer än förut!

 

Lade till #kolum2 a...Funkar fint!

 

Jag skriver in ett nytt inlägg imorgon, så får du kika in och se vad jag

gjort under natten!

 

 

Tack Anjuna, dina tips var guld värda!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu är alla sidorna frächa och tydliga...Hoppas jag

 

Enda problemet jag har nu är att Footer-saken inte syns, trots att jag har det såhär:

 

</div>

<!--#include file="footer.html" -->

</div>

 

Och själva filen

 

<div id="sidfot"><div align="center"><font color="#ffffff">Copyright © 2006 Lionshop.se - All Rights Reserved</font></div>

 

men, men...

nu går tankarna på höger kolum, där alla pokerrummen finns samlade...Är lite onödigt lång lista så ska försöka passa in dem bättre eller lägga in dom under menyn någonstans...

 

Lite bra musik och kaffe så känner man sig motiverad att jobba med högt tempo igen,, Min nyinköpta dator är härlig att jobba med måste jag tillägga (P4 3Ghz) ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...