Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anmäld för misshandel


DarKzY

Rekommendera Poster

Hej, jag är 13 år och nåra veckor sen var det ett litet bråk i skolan, jag gick imellan blev sparkad och knäad i magen, då slog jag honom i ansiktet löst en gång, och då blir jag polisanmäld. Gjorde en motanmälan mot honom också. Så nu är min fråga för att saken kommer nog gå över till Socialmyndigheten, vad kan hända ?! Kan jag hamna i ett Ungdomshem eller ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag hamna i ett Ungdomshem eller ?

 

Tror inte det. Det var ju inte du som började. Det kan låta larvigt att säga så, men vad jad vet så tar myndigheterna faktiskt hänsyn till sånt.

 

Du bör kunna sova gott...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte fällas för brott pga att du inte är straffmyndig. Anses det att du är skyldig till ett brott så händer troligtvis ingenting eller att du får ha samtal med kurator/socionom/handläggare på de sociala myndigheterna en eller ett par gånger. kanske tillsammans med dina föräldrar. På Ungdomshem hamnar endast de som anses ha sådana problem att det inte går att lösa på andra sätt. Det handlar ofta om drogmissbruk eller upprepade grova brott.

 

Jag föreslår att du tar till dig och lär dig av händelsen och tar ställning. Samhället utvecklas inte utan medborgare som visar vilka problem vi har. (själv tycker jag att myndigheter inte har möjligheten att se samhällets problem) Att gå emellan ett bråk eller uttrycka sina åsikter angående andras beteende kan vara moraliskt riktigt men ödesdigert för den egna personen. Marcus Gabrielsen blev dödad i centrala Stockholm för han sa till personer att inte kissa i en port är bara ett av många exempel på hur rutten moralen och rättsväsendet är i Sverige. Nuförtiden så måste man överväga om det är värt att ingripa vid ett slagsmål. Åt ena sidan vet vi att polisen sällan ingriper vid misshandel (vilket visar att det finns ett behov av att andra ingriper) åt andra sidan finns det en stor risk att själv bli skadad eller polisanmäld.

 

Ta ställning. Skicka en insändare till någon tidning och berätta hur du känner och upplever din situation. Anmäl skolan till arbetsmiljöverket (att det inträffat ett bråk över huvud taget är en överseelse). Utan människor som tänker åt myndigheterna så kommer Sverige aldrig utvecklas eller bli bättre.

 

/lycka till

Jetmoon

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnemal chans.

Smart att du gjorde motanmälan.

Se till att få några vittnen som stöder dig.

Är du smart ber du dem skriva ner vad som hände.

Som de såg det.

 

Jag blev en gång anklagad av fastighetsägaren för att störa grannarna med buller på nätterna.

 

Jag visste vem som låg bakom, en kille under som påstod jag var upp och stampade i golvet på nätterna. han hade gått på mig 2 ggr om det.

Jag gick till alla andra grannarna.

På min våning, på våning ovanför, i granntrappupgången för vi hade gemensam vägg och frågade om jag stört dem med oväsen, nej sa de, har ni hört nått från mig överhuvudtaget? nej

Kan ni skriva nått om det på det här blocket för fastighetsägaren påstår jag för oväsebn och stör grannarna och jag vet vem som ligger bakom, han under mig.

Alla utom en som var nyinflyttad skrev nått om att jag inte stört dem.

 

Som jag skickade till fastighetsägaren, och så allt väl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag vill ju inte dirket bli tagen från mina föräldrar. Har alldrig bråkat förut och har väldigt fina och bra föräldrar osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte bli tagen från dina föräldrar om allt du säger stämmer. (såvida inte personen som blev slagen av ditt lösa slag dog). Dessutom har du vittnesfördel då du endast slog en av personerna som bråkade. (kan inte tänka mig att den andra som var med i bråket skulle vittna mot dig och för personen han bråkade med).

 

Ta de lugnt..

/jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack, glömde dock nämna att han fick bara en liten fläskläpp vilket jag inte tror på och att skrek att han ska döda mig efter händelsen.

 

Ha det så bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Darkzy!

 

Polisen kommer bara att lägga ner anmällan.

Jag belv misshandlad av 2 invandrare tjejer.

Gjorde anmällan på dom 2 efter som dom gick på

karate klubb eller motsvarande.

Dom gjorde en motanmällan på mig för jag hade sakt till

att dom var dum i huvudet. Polisen la ner anmällan.

De vissa sig sen att dom har varit på andra killar och

tjejer, som är helt oskyldiga.

 

De är inte första gången men gjort anmällan på misshandel

där polisen sen bara lakt ner de. Dom gör inte ett dug åt

de svenska samhället. Så var inte rädd eller orolig för att

du blir straffad. Att hota någon med "Jag ska döda dig" Är olaga

hot och det kan man göra åter anmällan på olaga hot, är de under

utredning när de kommer så är de olagligt att hota en under utredningen då är de brott efter som han gör hotet under anmällan. De är i sig ett brott. Så han kan få mer problem då han hotar dig. De han gör är "Övergrepp i rättsak" Och de är som sakt brott de med.

Så att du skulle åka ditt är 1 på 100 miljoner ungefär.

Men fortsätter han så är de mer att han får allt istället. Hoppas de löser sig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej angel, hur gammal är du? För att fast än dom skulle lägga ner anmälan kommer ju saken ändå gå över till Socialen som är snokiga och dumma? Då hjälper det ju inte att Polisen lägger ner anmälan.

Är dock konstigt att jag har t.om en liten chans att hamna i ungdomshem, för att det är ungefär som Fängelse för barn. Och i tanke på att en vuxen skulle inte äns hamna i fängelse för att slag utan bara betala böter osv. Så hur kan ett barn hamna i fängelse?

[inlägget ändrat 2006-10-24 17:58:00 av DarKzY]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger polisen ner ärendet pga brist på bevis eller brist på resurser mm så kan inte socialen göra ett skit. Man får inte glömma bort att det är bara en domstol som kan fastslå att du har gjort ett brott. Tills domstolen har sagt sitt så ska du anses som oskyldig (polisen ska till exempel arbeta neutralt och endast ta fram fakta då de utreder ett brott även fast bevisprovokation är laglig) Läggs fallet ner så har helt enkelt inte socialen med det att göra.

 

chans är något bra

risk är något dåligt

 

/jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej syftade mest på när Jannejanne sa att jag har en liten chans att hamna på ungdomshem, då antar jag att han menade att jag har liten risk.

 

[inlägget ändrat 2006-10-24 18:37:22 av DarKzY]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av dessa situationer och är det första gången du råkar illa ut kan du vara lugn , en anteckning kommer ev att göras hos soc det blir allt ,dessutom tycker jag att du visade civilkurage som gick mellan i ett slagsmåloch försökte få stopp på det, men var försiktig med knytnävarna i framtiden .

Civilkurage är en bristvara i samhället idag så där har du en bra egenskap, att du skulle placeras på ungdomshem är lika otroligt som att Anjuna skulle bli sosse

:)

Sorry Anjuna tyckte att det var en bra jämförelse och inget påhopp på dig på ngt sätt

[inlägget ändrat 2006-10-24 19:45:22 av roger_malmö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack roger. :)

Då gäller det bara att gå till förhor och hoppas på att allting blir bra.

[inlägget ändrat 2006-10-25 20:28:07 av DarKzY]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
För att fast än dom skulle lägga ner anmälan kommer ju saken ändå gå över till Socialen som är snokiga och dumma? Då hjälper det ju inte att Polisen lägger ner anmälan.

 

Anmälan läggs väl inte ned utan överlämnas till SOS med hänsyn till GM:s ålder ?

 

Tror inte SOS gör något om du inte är känd sedan tidigare och rektor etc informerar SOS om ordnade hemförhållanden tec. Iaf inte om det bara rör sig om ett vanligt bråk.

 

Om jag vore dig skulle jag berätta för föräldrarna om du inte redan har gjort det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är ett "Vanligt bråk?" och vad är inte det?

 

Du är vaken för att vara 13 år. Oj hur ska jag svara på det.

 

Grabbar har i alla tider bråkat och om det rör sig om att du fått en smäll, en knäning eller dyligt och du givit din motståndare en smäll i ansiktet (utan att tänder rykt, käkben knäckts osv) skulle jag klassa det som ett vanligt bråk.

 

Har övervåld, eller flera personer givit sig på en och samma person skulle jag vilja säga att det inte är ett vanligt pojkbråk. Då är det en misshandel men lagen säger nog att bägge fallen skulle vara en misshandel.

 

Vet inte om detta är ett bra råd eller inte men jag tycker att du ska försöka få till stånd en ursäkt från din sida till den du har slagit. Såväl rektor, SOS (eller vem som kommer att bli inblandad), dina lärare och klasskamrater kommer att tycka att det är starkt att du ber om ursäkt. Även om det inte var du som började. Du har då visat att du är mogen nog att veta att man inte slåss.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...