Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gamla fakturor?


Peddler

Rekommendera Poster

Fick idag ett föreläggande från KFM om två skulder som jag inte ens visste existerade. Den ena är från 24 januari 1997 och den andra från 15 juli 2000.

 

Vad jag undrar är hur långt efter ett förfallodatum för en faktura kan man skicka skulden vidare? Jag inte hört eller sett någonting från företaget under alla dessa år, men nu nästan 10 respektive 6½ år senare så kommer detta.

 

Finns det ingen lag för detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta kontakt med KFM och förklara för dom hur läget är ur din vinkel.

 

Dom är faktiskt inte omöjliga att diskutera med.

Även om det inte är någon "rolig" myndighet.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte någon expert men preskriptionstiden varierar väl beroende på om du är privatperson eller företagsidkare (som privatperson gäller 3 år för en konsumtionsskuld typ en bensinkortsskuld, är du t ex är taxiåkare så är tiden längre).

 

Det är den som äger fordran som måste kunna bevisa att preskriptionsavbrottt icke har skett. Det räcker således inte med att denne påstår att han har skickat en påminnelse utan det skall bevisas att du tagit del av påminnelsen t ex genom att KFM kontaktat dig eller du har mottagit ett rek.

 

Det du alla gånger skall göra är att bestrida fordran (om du inte är säker på att du skall betala).

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...