Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

omskärelse


roger_malmö

Rekommendera Poster

Fast idag har väl nynassar och liknande flyttat fokus från "ras"/hudfärg till kulturella skillnader. Så uppfattar i alla fall jag deras argument (det är inte araber/somalier etc. som är otäcka, det är den muslimska kulturen osv).

 

Personligen är jag exttremt faschinerad av hur dåligt folkvandingar och spridning av t.ex jordbruk, järn och liknande kulturförändringar osv följs åt. Hur kommer det sig exempelvis att Finnar och Ungrare har olika y-kromosoner trots att de pratar besläktade språk (och ser väldigt lika ut). samma sak med de germanska språken (tyska, eng, skandinaviska). Beror det på att det är kvinnorna som var kultur/språkbärare eller kan ett helt folk byta språk utan att människorna byts ut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Att dra till med ett citat lär vara ett effektivt sätt att vinna en diskussion.

 

”Iväg med den här skiten!”

 

Nu har jag gjort det, citerat en läkare alltså. Mitt val blev en läkare med förkärlek till tvillingar. Han hette Josef och drunknade 1979 i Argentina. Mycket tragiskt. Inte för att han drunknade utan för att han förtjänade en mycket grymmare död. Han sa ovanstående efter att har skjutit ihjäl en trettonåring, hennes mor och några andra. Jag pratar naturligtvist om Josef Mengele.

 

Varför nämner jag det här? Det gör jag för att vissa att vi alla har våra förutfattade meningar och att en utbildning inte ger en garanti att vi kan vara sakliga.

 

Ett bättre val hade kanske varit att citera läkaren som migrationsverket använde sig av när de gjorde sin utredning om de apatiska barnen. Han hade tydliga nasse-rasse-kopplingar, som han inte förnekade, och påstod att det var föräldrarna som tvingade sina barn att simulera tillståndet. Han tyckte att föräldrarna (araberna) inte brydde sig om sina barn, skickade de i döden framför stridsvagnar och utan tvivel tvingade de att bli apatiska. Tur att vi har sådana experter!

 

Tänk att även läkare kan ha brister. ”Din” läkare verkar ha svårt att skilja mellan sina egna åsikter och vetenskap.

 

Det finns kanske inga medicinska skäl för omskärelse men det finns heller inga medicinska skäl emot det.

 

 

A.C.Magic

power to the people

 

[inlägget ändrat 2006-10-27 16:11:39 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns kanske inga medicinska skäl för omskärelse men det finns heller inga medicinska skäl emot det.

GRATTIS!! Du har förstått poängen med det meningslösa, men det finns alltid risker med kirugiska ingrepp men va fan lite får väl ungarna tåla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det finns alltid risker med kirugiska ingrepp men va fan lite får väl ungarna tåla.

Roger, är du medveten om att du verkligen förnedrar med dessa kommentarer.

 

Vi har olika åsikter i den faktiskta frågan, men jag säger iallafall rakt ut vad jag tycker. Du väljer nu, som jag ser det, att lägga attityder på mig och andra som inte existerar. En kommentar som "va fan lite får väl ungarna tåla." är inte ett värdigt inlägg och gör mig jädrigt illa berörd, eftersom det antyder att du anser att jag inte besitter någon empati. Du var väldigt noga med att påpeka, med mycken rätt förvisso, hur jag raljerade och generaliserade i Val-tråden men jag tycker det är konstigt att du använder samma låga grepp själv nu.

 

Vi har ju kommit fram till att vi har olika ståndpunkt i själva sakfrågan i den här tråden och just detta vill jag inte säga mer om, men faktum kvarstår att du startade tråden väldigt provokativt med en rejält fördomsfull åsikt om hur en demokrati skall se ut - "vår kultur anser att omskärelse är av ondo ,varför är det då tillåtet ?" Vad gör en viss kultur mer värd än någon annans och varför förutsätter du att Sverige har enbart en enstaka kultur som bör styra vår lagstiftning? Jag vill inte tjafsa, men jag jag vill ändå lägga den här diskussionen till vila med en form av erkännande även från ditt håll att den inte riktigt är så enkel som du vill göra den.

 

[inlägget ändrat 2006-10-28 05:10:05 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag jag vill ändå lägga den här diskussionen till vila med en form av erkännande även från ditt håll att den inte riktigt är så enkel som du vill göra den.

Ber om ursäkt för min illa valda sarkasm som i sig inte var riktad mot dig även om jag förstår att det blev så.

Som du skriver är det en oehört komplex fråga som vi inte löser här och tonen har blivit lite väl rå stundtals , så nedläggning av fallet syns som en bra idé.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...