Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

omskärelse


roger_malmö

Rekommendera Poster

snabbt och smärtfritt
Den smärta som åsamkas handlar inte bara om det skärande ögonblicket utan även om läkeprocessen. Ingen narkos i världen hjälper mot postoperativ smärta. Dessutom så är det ju precis som alla andra kirurgiska ingrepp inte helt riskfritt.

 

Jag har helt enkelt oerhört svårt att hitta några "vettiga" anledningar till omskärelse.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag tvivlar på att du ens vet vad som omfattas av barnkonventionen Roger, utan att vilja bråka.Den säger definitivt inget om att nästan en miljard människor har som tradition att omskära förhud. Du låter nui väldigt fördomsfull som vägrar inse vissa saker.Du är väl ändå inte så inskränkt, du som pratar hela tiden om att tänka på ALLA? Det här är precis samma sossefördomar som jag drog upp i ett gammalt nattinlägg - alla är jämlika så länge de tänker ungefär som oss.

 

[inlägget ändrat 2006-10-23 23:16:23 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu dessa barn skulle bli på något sätt funktionshindrade av omskärelsen så skulle jag bli den första att protestera!

Samma här,inget fel på min njutning av sex utan de där flikarna som skars bort. Det låter enbart som gammal svensk traditionalistisk rädsla och fördom fö r allt ni vägrar acceptera. Ni jämför, precis som aftonbladet, alll tradition från andra länder med det absolut värsta samma tidningar matat er med. Varför skulle du Roger annars jämföra könsstympning med omskärelse. Du har ingen aning om vad du pratar om, det är bara baserat på dina fördomar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet är anser jag att man faktiskt åsamkar barnet onödig smärta.

Cluster - skall vi förbjuda tandvård för barn då? Jag har inte ens ett minne av att ha fått min förhud avskuren, jag skrek nog mest av att komma från en livmoder ut i ett jävla icke-tryggt kallt rum fullt av människor vilket nog var mer skrämmande. Lustigt att ni alla suttit här i veckor och pratat om jämlikhet och skit efter valet men nu visar ni era riktiga svenska färger.

Ni sossar har inte så mkt till övers för de som inte tänker som er - jämlikhet till den gräns som inte stör er bekväma "kultur" och era värderingar, är det inte så det är?

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-23 23:13:04 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men förhuden fungerar väl som skydd också inte bara bakteriesamlare för de som inte tvätta sig ordentligt. Som förhuden finns så måste den ju ha något syfte!

Veckad hud, påvärmd av kroppens inre temperatur - har du någonsin upplevt trevliga feromoner tillverkas i den miljön?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna skrev:

Jag tvivlar på att du ens vet vad som omfattas av barnkonventionen Roger, utan att vilja bråka.Den säger definitivt inget om att nästan en miljard människor har som tradition att omskära förhud.

Omskärelse av pojkar kan mycket väl anses strida mot 3 stycket 24 artikeln i FN:s konvention om barnets rättigheter. Där framgår nämligen att konventionsstaterna (varav Sverige är en) skall vidta alla effektiva och lämpliga åtgärder i syfte att avskaffa traditionella sedvänjor som är skadliga för barns hälsa.

 

Anjuna skrev:

Cluster - skall vi förbjuda tandvård för barn då?

Absolut inte. Notera vård-delen i ordet tandvård.

Ett medicinskt ingrepp ska, enligt mig, och Sveriges lagstiftare, bygga på respekt för individens integritet och självbestämmande.

Se t.ex. 2a § i Hälso- och sjukvårdslag (1982:763)

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2006-10-23 23:17:40 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller de på att springa iväg?
He he, du bytte ut citat mot skoj (inom []) när du skulle citera mig... skoj-taggen har ingen slut-tagg.:)

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen narkos i världen hjälper mot postoperativ smärta.

 

Jag vad med när en pojke blev omskuren för ca fem år sedan. Ingreppet utfördes av en kirurg (50% svensk, 50% arab) och en sjuksköterska (100% svensk). Pojken var väldigt glad och lekte både när han var i bilen på väg hem och de efterföljande dagarna. Det gjorde säkert lite ont men det var inte alls farligt. Att nämna postoperativ smärta är bara löjligt. Man skär bort lite hud inte hela snoppen!

 

Dessutom så är det ju precis som alla andra kirurgiska ingrepp inte helt riskfritt.

 

Därför ska det utföras av en kirurg som undersöker barnet före och efter operationen och ger lokal bedövning eftersom små barn inte ska sövas ned i onödan.

 

Även något så harmlöst som att vaccinera barn kan få katastrofala följder. Trots det väljer nästan alla att göra det.

 

Betydligt fler små pojkar skadas och omkommer på lekplatser* än på grund av att de blir omskurna. Är du emot lekplatser också?

 

Jag har helt enkelt oerhört svårt att hitta några "vettiga" anledningar till omskärelse.

Då föreslår jag att du säger nej om någon frågar om du vill bli omskuren!

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

avskaffa traditionella sedvänjor som är skadliga för barns hälsa.

Jag och samma nämnda miljard mår ganska bra av våra omskärelser!!!!

 

Ett medicinskt ingrepp ska, enligt mig, och Sveriges lagstiftare, bygga på respekt för individens integritet och självbestämmande.

Jag vet och rent ideologiskt är jag fram och tillbaka eftersom jag helt och hållet idag är emot påtvingande av religion på barn men ändå (ur rent personlig synvinkel) aldrig haft ett problem med att vara omskuren.

 

Personligen tycker jag att min sexuella njutning är ungefär 87.6% så bra som er som inte blivit omskurna (för enligt svenska undersökningar kan man tydligen mäta sådant . Fast ni mätte ju folks skallben och kom fram till viktiga saker också under era glorydays)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du emot lekplatser också?
Mycket bra jämförelse... :thumbsdown: Fast just den utanför mitt sovrumsfönster där de låter så mycket på lördagsmornarna efter min fredagsnatt på stan skulle så klart kunna läggas ned... ;)

 

Då föreslår jag att du säger nej om någon frågar om du vill bli omskuren!
Ha ha. Tack för tipset, det skall jag komma ihåg! :)

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där framgår nämligen att konventionsstaterna (varav Sverige är en) skall vidta alla effektiva och lämpliga åtgärder i syfte att avskaffa traditionella sedvänjor som är skadliga för barns hälsa.

 

Det är inte skadligt!

 

Vad som är mer skadligt för små muslimernas hälsa är bomber, som de som "bryr sig" om dem fäller ner. Avskaffa det istället!

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kalla omskärelse för övergrepp är så enfaldigt att jag inte vet vad jag ska svara. Tror du på fullt allvar att en muslim inte älskar sina barn? När du nämner övergrepp, förtryck, att leva utan rättigheter, att må psykiskt dåligt och förstörda barn förstår jag att inga argument kan ha någon verkan. Dina fördomar om den kriminelle Mohammed går helt enkelt inte att bota.

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-23 23:41:14 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt mig så är det helt klart negativt!

Du har ju dock aldrig trätt dig i den situationen så hur kan du möjligtvis ha något att säga om det,?

 

När det gäller hygien så håller jag med roger_malmö, tvål och vatten räcker gott och väl.

För mig räcker det med att sitta med handen på kinden framför datorn en kvart för att svett skall uppstå, det är lite så hud mot hud fungerar i en människokropp.

Fast jag antar att állt under era förhudar jobbar hårt från duschen på morgonen till kvällen när den skall introduceras för whoever ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns faktiskt lite forskning kring förhundens roll när det gäller sexuell stimulans (för båda parter). Tyvärr hittar jag inga bra (tillräckligt tillförlitliga/opartiska) länkar till detta.

Den enda reella forskning man isåfall skulle kunna göra vore att som icke-omskuren i vuxen ålder har sex ett par dagar, skära av sig förhuden och sedan ha lite mer sex och skriva sitt livs recension. Jag gissar att ingen av er har gjort det så lämna fördomarna till kvällspress och idioter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju dock aldrig trätt dig i den situationen så hur kan du möjligtvis ha något att säga om det,?
Det som kallas empati? Eller så räcker det mer egoistiska - jag skulle absolut inte vilja bli mindre känslig just där.

 

För mig räcker det med att sitta med handen på kinden framför datorn en kvart för att svett skall uppstå, det är lite så hud mot hud fungerar i en människokropp.
Nu är jag knappast läkare eller medicinskt skolad på något sätt men jag är övertygad om att det inte finns likamånga (några alls?) svettkörtlar på ollon eller i förhuden...

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avslutar min monolog med följande: Flänsost - ett koncept som jag aldrig förstod men fick förklarat när jag växte upp. Ni har det, vi har det inte. Fråga en tjej vad som är trevligast ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att min sexuella njutning är ungefär 87.6% så bra som er som inte blivit omskurna (för enligt svenska undersökningar kan man tydligen mäta sådant . Fast ni mätte ju folks skallben och kom fram till viktiga saker också under era glorydays

Klockrent!

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som kallas empati? Eller så räcker det mer egoistiska - jag skulle absolut inte vilja bli mindre känslig just där.

Empati? För vad? Kanske vi skall sluta skära av navelsträngar också, för mer minnen av smärta har du inte som spädbarn av en omskärning. Jag tror ni tänker för mycket hur ni tror att det skulle kännas att någon närmade sig med en stor vass kniv till er snopp idag och ryser som alla män skulle göra.

 

Well, om ni inte kan komma över denna enormt stora kulturella tradition, hur kan ni då acceptera ett multikulturellt samhälle? Det låter ju på er som om ni jämställer det här med hedersmord eller liknande,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut idag tvingas flyktingbarn som kommer till vårt land att fortsätta leva i förtryck och utan rättigheter.

Du menar när de sattes av det tidigare invandrarverket i flyktingläger och hotades av utvisning i flera år. Eller menar du när vissa av släkten fick stanna medan barnen skickades på ett plan? Jag är inte säker på vilken del av förtrycket du talar om...

 

Du lever i en illusion när du pratar om att skydda barn från förtryck och samtidigt slår ett slag fär den "svenska" kulturen. Sveriges empatiska "kultur" gentemot andra har väl de senaste 20 åren enbart bestått i en politiskt korrekt flyktingpolitik som ingen i styret velat eller klarat av att följa upp.

 

Vi har nog i Sverige utsatt människor för mer mental tortyr än många diktatoriska stater lyckats med, då folk faktiskt trott att de var säkra här - i många fall för första gången i sina liv - kunnat minska sin stress och oro för att sedan få skit uppslängda i ansiktet av staten och obönhorligen tillbakaskickade efter många år.

 

Fast sverige är ju bra, vi har ju inskrivet i mentaliteten att var empatiska och bry oss, eller hur...så länge brevet passar i kuvertet....

 

[inlägget ändrat 2006-10-24 00:42:53 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avslutar min monolog med följande: Flänsost - ett koncept som jag aldrig förstod men fick förklarat när jag växte upp.

Oj, jaha. Men då beställer jag en tid för omskärelse direkt.

 

Personlig hygien är inte en fråga om vad man ska skära bort. :thumbsdown:

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du har gjort ett felval med tanke på all din bitterhet mot Sverige och svenskar.

Lägger ner diskussionen eftersom det mer liknar kasta skit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon skrev:

Personligen tycker jag att min sexuella njutning är ungefär 87.6% så bra som er som inte blivit omskurna (för enligt svenska undersökningar kan man tydligen mäta sådant . Fast ni mätte ju folks skallben och kom fram till viktiga saker också under era glorydays)

Och vilka är "ni" är det här sammanhanget? Vi som inte är omskurna? Vi svenskar? Ingår inte även du i "ni" (om nu det är riktat mot svenskar)?

Det där är ju precis samma sak som att hävda att alla muslimer är terrorister. Att alla tyskar är nazister, etc.

 

Du brukar ha väldigt vettiga inlägg och åsikter, men det där är bara plumpt.

 

Ontopic: själv är jag inte omskuren, men farsan är det och han förespråkar det av hygieniska skäl. Och, ja.. vi är båda helyllesvenskar sedan vallonerna var populära ;)

Har aldrig hört att omskärelse skall innebära något negativt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Har väl inte så mycket med någon svensk kultur att göra"

 

nej men förnuftighet

Det var du som påstod att det hade med svensk kultur att göra.

Landstingen har väl bara slutat av ekonomiska skäl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...