Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

omskärelse


roger_malmö

Rekommendera Poster

Islamic center i Malmö vill ha tillstånd att utföra omskärelse på unga pojkar vilket allt fler landsting nu slutat att utföra om det inte föreligger medicinska skäl. Nu skall vi se...vi bor i Sverige och vår kultur anser att omskärelse är av ondo ,varför är det då tillåtet ?

Föstår att en del kanske istället väljer att anlita mindra nogräknade läkare som brister i hanteringen får utföra ingreppet men skall vi i vår kultur acceptera avarter på grund av det ?

 

http://sydsvenskan.se/malmo/article191406.ece

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Skapad
  • Senaste svar
vår kultur anser att omskärelse är av ondo

Är inget jag har märkt, utan att den etniskt svenska kulturen inte har tyckt det spelar någon roll att judiska pojkar har omskurits i Sverige i några hundra år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och vår kultur anser att omskärelse är av ondo ,varför är det då tillåtet ?

Jag är varken jude eller muslim och jag blev omskuren när jag var liten. Vad är det som är så ont i det, tycker motsatsen verkar klart mer ohygienisk?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inget jag har märkt, utan att den etniskt svenska kulturen inte har tyckt det spelar någon roll att judiska pojkar har omskurits i Sverige i några hundra år.

Som jag skrev har många landsting slutat att göra ingreppen på små barn som inte får uttrycka sin vilja över sin egen kropp så visst har synen ändrats, vill du bli omskuren som vuxen..FINE men låt individen själv bestämma

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker motsatsen verkar klart mer ohygienisk?

Har ingen erfarenhet av motsatsen men tvål och vatten har alltid funkat för mig

Men varför utföra ett riskabelt kirugiskt ingrepp bara för att traditionen säger så , varför göra skillnad på Svenska och utländska barn, skulle jag som svensk utföra ingreppet på min pojke skulle jag få fängelse, skal lvi inte leva efter samma lagar ?

Kvinnlig könstympning är i lag förjuden varför inte manlig omskärelse ?

Skydda barnen och sätt stopp för meningslösa ingrepp

[inlägget ändrat 2006-10-23 16:55:33 av roger_malmö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev har många landsting slutat att göra ingreppen på små barn

Har väl inte så mycket med någon svensk kultur att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför utföra ett riskabelt kirugiskt ingrepp bara för att traditionen säger så

Det är väl snarare när staten vägrar göra det som riskabla alternativ börjar nyttjas, ungefär som när tjejer i länder där abort är förbjudet får dessa utförda av någon inkompetent slaktare istället och ofta dör som resultat.

 

Sedan tycker jag inte du kan jämföra omskärelse av förhud med den "faraoniska omskärelse" av kvinnor som förekommer i ex. afrikanska länder. Även den svenska lagen ser ju en stor skillnad mellan dessa två typer av ingrepp.

 

Du har förvisso en poäng i att självbestämmanderätten för barnet åsidosätts, men det gör den ju i så många andra fall också - skolval, uppfostran, religion.

 

vi bor i Sverige och vår kultur anser att omskärelse är av ondo ,varför är det då tillåtet

Vilkas kultur? Jag var av uppfattningen att vi bor i ett multikulturellt samhälle.

Glöm heller inte att det är stor skillnad på integration och att tvinga alla integrerade att ge upp sin kultur och sina traditioner. Ett sådant diktatoriskt samhället vill inte jag vara del av.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilkas kultur? Jag var av uppfattningen att vi bor i ett multikulturellt samhälle.

Glöm heller inte att det är stor skillnad på integration och att tvinga alla integrerade att ge upp sin kultur och sina traditioner. Ett sådant diktatoriskt samhället vill inte jag vara del av.

Menar du att mänskliga rättigheter och barnkonventioner mm skall åsidosättas för att vissa kulturer har traditioner som inkräktar på indviden ? DET kallar jag ett diktatoriskt samhälle.

Vi har i detta land en skyldighet, liksom alla andra FN-stater som undertecknat MR, att bevaka barns intressen som våra svagaste medborgare. Vi ska skydda alla barn inom våra gränser och även arbeta för att barn i världen utanför ska få en rättvis tillvaro. Som det ser ut idag tvingas flyktingbarn som kommer till vårt land att fortsätta leva i förtryck och utan rättigheter. Att man själv som förälder kanske blivit utsatt för övergrepp rättfärdigar aldrig att traditionsenligt föra dem vidare generation efter generation. Många som utsatts för övergrepp mår själva psykiskt dåligt och borde av samhället erbjudas hjälp och stöd att bryta ett destruktivt mönster istället för att erbjudas juridiska möjligheter att föra det vidare till unga och oförstörda barn. I Sverige borde vi hjälpa till att sätta stopp för detta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilkas kultur? Jag var av uppfattningen att vi bor i ett multikulturellt samhälle.

 

Vad jag vet finns det två kulterella saker i Sverige. Midssomar och Kalle Anka kl 15 på julafton. Någon annat som är typiskt svenskt kommer jag inte på.

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker motsatsen verkar klart mer ohygienisk?

 

Men förhuden fungerar väl som skydd också inte bara bakteriesamlare för de som inte tvätta sig ordentligt. Som förhuden finns så måste den ju ha något syfte!

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvinnlig könstympning är i lag förjuden varför inte manlig omskärelse ?

 

Det är väl långt ifrån samma sak. Kvinnlig könsstympning tar man ju bort allt som kvinnan har utvändligt.

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilkas kultur? Jag var av uppfattningen att vi bor i ett multikulturellt samhälle.

Glöm heller inte att det är stor skillnad på integration och att tvinga alla integrerade att ge upp sin kultur och sina traditioner. Ett sådant diktatoriskt samhället vill inte jag vara del av.

Bra skrivet, Anjuna!

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att mänskliga rättigheter och barnkonventioner mm skall åsidosättas för att vissa kulturer har traditioner som inkräktar på indviden ?
Menar du att (manlig) omskärelse är något som strider mot mänskliga rättigheter och "barnkonventioner"?

 

Som det ser ut idag tvingas flyktingbarn som kommer till vårt land att fortsätta leva i förtryck och utan rättigheter.
I många fall är det så, men man ska akta sig för att generalisera. Det är aldrig bra.

 

Dessutom anser jag inte att manlig omskärelse kan betraktas som förtryck. Rent tekniskt, precis som Anjuna skrivit, så får barnen inte själva bestämma (eftersom de knappt vet att de finns när omskärelsen utförs), men det är mycket annat som de inte får. Man är inte förälder för ingenting...

 

Om nu dessa barn skulle bli på något sätt funktionshindrade av omskärelsen så skulle jag bli den första att protestera! Dock är fallet inte så. Pojkarna påverkas inte på något som helst sätt negativt.

 

Kvinnlig omskärelse är en helt annan sak, och går inte ens att jämföra med manlig. En "omskuren" kvinna är funktionshindrad, men det är inte en man...

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman skrev:

Pojkarna påverkas inte på något som helst sätt negativt.

Förutom att det "faktum" (forskningen är som vanligt inte 100%igt enig) att omskärelse ger nedsatt sexuell/sensuell känslighet? Enligt mig så är det helt klart negativt!

 

När det gäller hygien så håller jag med roger_malmö, tvål och vatten räcker gott och väl. Och som Nenna80 säger så är ju förhuden ett skydd mot "yttre angrep".

 

Det stora problemet är anser jag att man faktiskt åsamkar barnet onödig smärta. Onödig eftersom det inte finns otvetydiga medicinska skäl att göra detta smärtsamma ingrepp.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

[inlägget ändrat 2006-10-23 20:12:28 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är varken jude eller muslim och jag blev omskuren när jag var liten. Vad är det som är så ont i det, tycker motsatsen verkar klart mer ohygienisk

 

Muslimer gör det, alltså måste det vara fel. Det räcker tyvärr som argument för alltför många.

 

Om inte judar hade samma tradition skulle det förbjudas för länge sedan.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... varför göra skillnad på Svenska och utländska barn, skulle jag som svensk utföra ingreppet på min pojke skulle jag få fängelse, skal lvi inte leva efter samma lagar ?

 

Många svenska kristna pojkar blir faktiskt omskurna, inte av religiösa men av hygieniska skäl. Att du skulle få fängelse för att du är svensk är bullshit. Det vet du också.

 

A.C.Magic

power to the people

 

[inlägget ändrat 2006-10-23 21:00:30 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom att det "faktum" (forskningen är som vanligt inte 100%igt enig) att omskärelse ger nedsatt sexuell/sensuell känslighet? Enligt mig så är det helt klart negativt!

 

Sexuell påverkan? Det enda som KAN hända är att man blir mer uthållig vilket är bara positivt. Om Magnus Uggla blev omskuren skulle han kanske aldrig skrivit låten ”fyra sekunder”. :) :)

 

Det stora problemet är anser jag att man faktiskt åsamkar barnet onödig smärta. Onödig eftersom det inte finns otvetydiga medicinska skäl att göra detta smärtsamma ingrepp.

 

Jag antar att du vet hur det känns. Därför blir det kanske onödigt att berätta att det inte alls gör ont när det görs på rätt sätt.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför blir det kanske onödigt att berätta att det inte alls gör ont när det görs på rätt sätt.

Om ingreppet inte skulle innebära smärta så behövs ingen smärtlindring och definitivt skulle det inte vara ett lagkrav.

Jag har förvisso inte blint förtroende för Sveriges lagstiftare men när man i en lag kräver att smärtlindring skall ges vid ett givet kirurgist ingrepp så utgår jag från att det finns en medicinsk anledning till detta.

 

Se "Lag (2001:499) om omskärelse av pojkar"

 

Det enda som KAN hända är att man blir mer uthållig vilket är bara positivt.
Nja, sjäv har jag numer (till skillnad från tonåren;-) inga problem med uthålligheten och jag önskar knappast att mina föräldrar, när jag var ett litet barn, hade sådana betänkligheter. Det viktiga här är att man vid en omskärelse kapar bort ett par tusen (minst) nervtrådar som annars skulle komma den omskurne till "glädje". Det var det som jag menade med att det är negativt.

Det är ju dessutom inte bara den omskurnes sexuella känslighet som påverkas, även partnern påverkas indirekt genom att förhuden tas bort. Friktion du vet...

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2006-10-23 21:35:48 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ingreppet inte skulle innebära smärta så behövs ingen smärtlindring och definitivt skulle det inte vara ett lagkrav.

Jag har förvisso inte blint förtroende för Sveriges lagstiftare men när man i en lag kräver att smärtlindring skall ges vid ett givet kirurgist ingrepp så utgår jag från att det finns en medicinsk anledning till detta.

 

Därför blir det kanske onödigt att berätta att det inte alls gör ont när det görs på rätt sätt.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför blir det kanske onödigt att berätta att det inte alls gör ont när det görs på rätt sätt.
Därför blir det helt klart onödigt att enbart upprepa din åsikt i ett meningsutbyte för att få det att framstå som ett faktum.

 

Om du inte tänker utveckla ditt svar så behöver du, för min skull, inte svara på detta. Din åsikt är tydlig.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2006-10-23 21:46:22 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, sjäv har jag numer (till skillnad från tonåren;-) inga problem med uthålligheten och jag önskar knappast att mina föräldrar, när jag var ett litet barn, hade sådana betänkligheter.

 

Det var ett skämt.

 

:)Det viktiga här är att man vid en omskärelse kapar bort ett par tusen (minst) nervtrådar som annars skulle komma den omskurne till "glädje". Det var det som jag menade med att det är negativt.[/skoj].

Jag tror knappast att just de trådarna skulle ge någon större njutning.

 

:)Det är ju dessutom inte bara den omskurnes sexuella känslighet som påverkas, även partnern påverkas indirekt genom att förhuden tas bort. Friktion du vet...[/skoj]

 

Jag är ingenjör och kan därmed väldigt mycket om friktion och smörjning. Dessutom är jag far till två barn vilket bevisar att jag haft sex minst två gånger :). Jag fattar ändå inte vad du menar. Skulle det lilla som tas bort ha någon inverkan? När apparaten blir stor och hård spelar förhuden knappast någon roll just när det gäller friktion.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns faktiskt lite forskning kring förhundens roll när det gäller sexuell stimulans (för båda parter). Tyvärr hittar jag inga bra (tillräckligt tillförlitliga/opartiska) länkar till detta.

 

Men det är ju en liten del av varför jag vänder mig mot onödig (det finns medicinska skäl då det är berättigat) omskärelse.

 

Helt enkelt anser jag att skälen "emot" väger tyngre än skälen "för".

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför blir det helt klart onödigt att enbart upprepa din åsikt i ett meningsutbyte för att få det att framstå som ett faktum.

 

Anledningen att jag upprepar min åsikt är att du ignorerar den trots att du inte vet vad jag menar (vilket är mitt fel eftersom det inte framgår av det som jag skrivit).

 

Med ”rätt sätt” menas att en kirurg ger smärtlindring (lokal bedövning) och utför ingreppet snabbt och smärtfritt. Ingreppet tar ca tio minuter och kostar 3000-4000 kronor.

 

Din åsikt är tydlig.

Det var mitt syfte.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet, Anjuna!

 

Anjuna är helt klart en schysst kille.

 

Tror du att det finns någon chans att få honom att bli sosse?

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...