Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varm CPU och högljudd dator, hjälp!


hejhejhejhejhej

Rekommendera Poster

hejhejhejhejhej

Hejsan.

 

Jag har i flera månader haft problem med min dator, vilket till slut resulterade i att jag fick ett nytt moderkort och ett nytt nätagg. Nu fungerar min dator igen, men den har blivit mycket högljuddare!

Och Cpu:n blir varm, ibland direkt upp till 70grader när den precis är uppstartad vilket knappast kan vara normalt.

Jag är inte så superhaj på det här med kylning.

 

Jag satte aldrig dit någon ny kylpasta på processorn då det fanns lite gammal kvar, men det kanske inte var så bra? kan det vara därför den är så bullrig och varm nu? Eller är det fläkten som börjar bli dålig?

 

Det är en Pentium D processor på 3 ghz med orginalfläkt.

har funderat på att köpa en ny processorfläkt men vet inte riktigt vad man ska välja i djungeln därute.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPU ska inte överstiga 50 grader. Över de kan vara början till brand.

V ad hade du för CPU hastighet innan?

Hade du t.ex PIII innan så är fläkten inte gjord för P4. De medför att den blir varmare och då rekomenderas jag att du köper en Fläkt som klarar att kyla P4 och 3 Ghz. De är väldigt viktigt samt att de har samma Sockel som moderkortet. De är de du bör kolla upp.

 

De du kan göra om du är osäker vid beställning är att ringa till data handlare och säga vad du har för moderkort och CPU så kan dom säga vilka som passar just till dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

jag har inte bytt nånting förutom moderkortet.

cpun funkade finemang tillsammans med samma fläkt med det gamla moderkortet. det nya moderkortet är nästan identiskt med det gamla, bara ett annat märke! Det är socket 775.

 

det är det som är så konstigt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt moderkort kan ha annan fläkthastighetsstyrning av processorfläkten.

 

Nytt nätaggregat kan dra mindre luft genom datorn, luften blir varmare och processorfläkten ökar farten.

 

Här finns lite tips för bättre kylning.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=876956

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

men det är ju inget extra konstigt med det här moderkortet, man tycker ju att det ska fungera med en vanlig processor plus tillhörande processorfläkt. jag har även en stor fläkt på grafikkort, en liten extrafläkt på moderkortet och en chassifläkt. att det blir så jäkla varmt direkt vid uppstart är för mig fortfarande ett mysterium.

 

den nya nätagget är bättre än det gamla så att det skulle dra mindre luft genom datorn verkar inte troligt.

 

processorfläkten snurrar för övrigt med runt 2500 rpm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mäter du CPU-temperaturen?

Mätningen behöver inte visa rätt, har en burk där CPU temp är +20C och systemtemp + 30C......

 

Har du läst igenom manualen för det nya moderkortet?

Där brukar stå instruktioner för hur fläktar etc ställs in för lågt ljud.

 

Sitter CPU kylfläns rätt?

Sitter processorn OK, har förekommit moderkort 775 där CPU fastklämningen bara tryckt på halva processorn och CPU har ställt sig snett så det varit dålig kontakt mot kylflänsen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag skulle rekommendera dig att lägga dit ny kylpasta, gärna Arctic Silver 5, och om du tycker att fläkten är högljudd så har Cooler Master kommit med en väldigt prisvärd CPU-fläkt. Se recension här: http://www.bigbruin.com/2006/hypertx_1 och här: http://www.3dgameman.com/content/view/4443/36/, och pris här: http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010099845

 

Hur du får allt rätt står i denna mycket utförliga guide:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=578082

 

Lycka till!

/xJom

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

jag kollar tempen i biosinställningarna. sen kan man ju nästan känna på den hur varmt det blir. öppnar man upp den så är luften jättevarm, vilket den inte brukade vara innan.

jag har läst manualen för moderkortet och det står inget speciellt om fläktar. bara hur man ska sätta dit dem, och det har jag gjort på rätt sätt. fastklämningen av fläkten är ju skitsvår men jag är ganska säker på att den sitter lika hårt på alla sidor.

 

jag får helt enkelt testa att köpa ny fläkt och sätta dit lite mer kylpasta.

men det är så konstigt för det här problemet fanns ju inte tidigare....

datorer alltså.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...