Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med router (nybörjare)


m_s

Rekommendera Poster

Jag är en nybörjare vad gäller routrar...

 

Vi har precis köpt en Belkin trådlös router modell F5D7231yy4, men när vi sedan kom hem har flera frågetecken uppstått. Vi har en stationär dator utan trådlöst nätverkskort, vi köpte dock en usb-adapter tillsammans med routern som är tänkt att användas till den statoíonära datorn. Vi har också en bärbar dator med inbyggt nätverkskort.

 

Till problemet: I vår lägenhet har vi en uppkoppling i första uttaget, så utan router är det enda vi behöver en RJ-45 kabel direkt i datorn och internet fungerar, vi har alltså inget modem (denna uppkoppling är gratis genom vårt hyresbolag).

 

Tyvärr är uttaget på ett sådant ställe att vi absolut inte vill ha en dator där. Min fråga är nu, går det att ha en fungerande router som inte är ansluten till en dator genom en kabel. Måste routern sitta ihop med en dator för att fungera, så att man kan surfa trådlöst? (Detta kanske är världens dummaste fråga...?? )

 

Vår intention med att skaffa en router var att den kunde stå vid uttaget och att vi sedan skulle kunna srufa trådlöst med båda våra datorer (stationär med usb-adapter och bärbar med trådlöst nätverkskort).

 

Tacksam för hjälp/svar!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är nu, går det att ha en fungerande router som inte är ansluten till en dator genom en kabel.

Nej, inte normalt, däremot just när man konfigurerar upp routern så måste det vara från en kabelansluten dator. Har den bärbara en nätverks/internetanslutning för kabel också? I så fall bär dit den tillfälligt.

 

PS. Det finns inga dumma frågor. :thumbsup:

 

Tillägg: Ser nu att det blev fel med negeringar. Så här ska det vara i alla fall:

I drift så behöver ingen dator vara ansluten med kabel, däremot vid konfigurationen.

[inlägget ändrat 2006-10-23 12:03:43 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok... jo, den bärbara har en fungerande anslutning för kabel. Så jag använder den när jag installerar och konfigurerar routern och sedan kan jag ta bort kabeln för datorn?

 

Gör jag några inställningar för routern då, så att den fungerar självständigt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag använder den när jag installerar och konfigurerar routern och sedan kan jag ta bort kabeln för datorn?

Japp

 

Gör jag några inställningar för routern då, så att den fungerar självständigt?

Du gör de vanliga inställningarna för att få igång internet, det bör du ha fått anvisningar för med routern. Du ser efter om det finns några uppdateringar av routerns firmware på Belins webbplats och uppdaterar routern i så fall. Dessutom så slår du på den trådlösa förbindelsen (är normalt avstängd från början), dessutom så måste du ställa in kryptering i både routern och den stationära så att de kan få kontakt, det gäller krypteringstyp (WPA) och krypteringsnyckel. Sedan kan du koppla ifrån den bärbara och ställa in samma krypteringstyp och nyckel i den, sen så är det meningen att det ska fungera.

 

http://www.belkin.com/support/download.asp?cid=23

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer problem. :thumbsdown:

 

Jag har försökt att installera routern nu, tog den bärbara datorn. Allting funkar bra, sätter i alla kablar precis enligt installationsguiden. Men sedan blir det något galet, för routern och datorn känner inte av varandra. Routern har fyra portar, men det spelar ingen roll vilken av dom jag sätter i kabeln i, lampan för den port som kabeln sitter i lyser inte iallafall. Och jag sätter definitivt in kabeln i rätt uttag på datorn, det finns liksom inget annat uttag att sätta i som är rätt storlek. (Detta gäller kabeln som följde med routern.) Så nu ska jag försöka prova och flytta den stora stationära datorn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag använder den när jag installerar och konfigurerar routern och sedan kan jag ta bort kabeln för datorn?

Japp, använd t ex den bärbara, koppla kabel från vägg till router och från router till bärbar pc.

 

Logga in på routern (står i manualen hur) och ställ in "erhåll i IP-adress automatiskt" eller vad din internetleverantör nu kräver. Ställ också in "det trådlösa" - WLAN [vilken kanal du använder, säkerhet :WEP eller WPA-kryptering och det password som du vill ha till krypteringen.]

Skriv upp det här passwordet!

 

Ändra också namnet på ditt trådlösa nätverk ( troligen heter det BELKIN till något unikt).

 

 

Ändra samtidigt password till login på routern (från "admin" eller "password" till något mera unikt).

Skriv upp det här passwordet också!

 

Logga ut från routern. Gå nu till nätverksinställningar och leta upp trådlös anslutning. Kolla att kortet står på samma kanal som routern använder. Markera vilken kryptering du använder WEP eller WPA och skriv in ditt password. Aktivera "den här nätverksanslutningen" och med lite tur kan du nu dra nätverkskabeln, eftersom du kör på trådlöst nät.

 

Gå sedan till den andra datorn, aktivera USB-anslutningen och kolla att du har rätt kanal och password inskrivet. Aktivera anslutningen och du har nu även denna dator trådlöst ansluten!

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har någon annan kabel så pröva med den.

Har den bärbara varit ansluten via kabel förut? Om inte så kanske du behöver köra nätverksguiden i den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm den bärbara har varit ansluten med kabel förut.... det nya uttaget för internet är ganska nytt så jag surfade med hjälp av kabel via det uttaget i förra veckan. Fungerade utmärkt. Så typiskt att det ska bli problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att kortet står på samma kanal som routern använder.

 

Man varken behöver eller bör ange vilken kanal kortet ska använda. Dels skickar kortet ut probe requests på samtliga kanaler, dels är den informationen redan inkluderad i accesspunktens beacon och såklart även i probe response.

 

-------------------------------------------------

"I was doing wireless when wireless wasn´t cool."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm tack för svaren. Mitt största problem just nu är dock att routern och datorn inte når varandra genom LAN porten. Datorn funkar med kabel. Om jag slutar prova med routern och bara tar kabeln och datorn funkar internet utmärkt. Och routern känner av internet, men inte att datorn är kopplad till en LAN-port. Så just nu känner jag mig lite vilsen.:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland har jag sett att den TP-kabel som skickas med router eller modem är av typen korsad kabel. En sådan kabel funkar mellan t ex två switchar eller mellan dator och modem men inte alltid mellan dator och switch. De flesta nyare switchar och routers har iofs auto sense på alla portar så det spelar ingen roll vad som är uplink eller inte på dem. Mitt tips är att prova med en annan TP-kabel (rak) helt enkelt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda datorerna också?

Annars har jag nog ingen mer idé för att få routern att känna av att en kabel är isatt.

Om du har läst Belkins anvisningar noga så är det kanske dags att kontakta försäljningsstället och säga att routern inte verkar fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj.

 

Efter mycket stök provade jag nu att installera routern på min stationära dator (Cecilia, jag väntade så länge som mljligt innan jag provade det.). Tro det eller ej, men då känner routern av att det sitter en kabel i LAN-porten. Jag hade också den bärbara på i samma process och för tillfället var WAN på.. och den hittade ett Belkin-nätverk, fastän inget var riktigt installerat. Hursomhelst...... efter att ha följt ca hälften av instruktionerna säger datorn eller snarare CD-skivan till om att datorn måste rebootas. Och att installeringen skall fortsätta efter detta. Datorn startas om, och installationen skall fortsätta. Men där tar det stopp. Då får jag felmeddelandet "det finns ingen kommunikation med routern" och installationen upphör.

 

Så, problemen bar fortsätter.

 

Tack för att ni är snälla och ger mig råd. Det uppskattas!!

 

Just det, det verkar ju vara något som felar med den bärbara datorn eftersom det inte verkar installera via den, då routern och datorn inte känner av varandra när kabeln sitter i en LAN-port.

[inlägget ändrat 2006-10-23 15:31:05 av m_s]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni att jag kan installera och konfigurera min router utan att vara kopplad till LAN.

Det ser ju ut som att det trådlösa är på från början i routern enligt Router Installation så då bör det ju gå. Det är ju bara att pröva.

Kom ihåg att läsa och utföra det som står i Wireless encryption så att ingen annan kan använda din trådlösa förbindelse.

 

Du har en Firmware update också som behöver installeras när du har fått igång det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, visst gick det att utföra inställningar genom trådlösheten. Men snabbt kom nya problem. Jag blir endast tilldelad en IP-adress och när jag vill gå in på en hemsida med den bärbara datorn så fungerade det inte, då jag blev ombedd att logga in på internet hos min leverantör. När jag gjorde det så fann jag att det redan var en dator som hade access, men det måste ju ha varit routern, då inga andra datorer var på. Så någonstans har det ju felat igen.

 

Jag skulle verkligen vilja göra installationen genom cd-skivan, men det verkar ju inte fungera på vare sig min bärbara eller stationära dator.

 

Efter att ha ägnat större delen av dagen till detta, tror jag nu att jag håller på att bli galen.

 

Ska också tillägga att det fungerade utmärkt att byta namn och fixa lösenord åt "nätverket" vilket också funkade när jag satt usb:n på den stationära datorn. Problemet är nu alltså att när man är uppkopplad mot routern blir man ändå ombedd att logga in hos leverantören, vilket inte går eftersom den IP-adress jag skall få redan nyttjas av en dator i nätverket.

 

Komplicerat, javisst. Inte blir det bättre för att man är nybörjare heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du har alltså en internetanslutning som kräver inloggning, så kallad PPPoE, om jag förstår dig rätt. Denna inloggning ska då ligga i routern och inte i datorerna. Har du angett inloggningsuppgifterna i routern?

 

Kolla sedan i de anvisningar du fick från din internetleverantör om hur du satte upp inloggningen i datorn och försök ta bort inloggningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Ja, jag sätter i kabeln från väggen och ansluter, men för att kunna surfa via ex. internet explorer måste jag logga in på leverantörens hemsida. Så det måste ju då alltså ändras i routern, men jag kunde inte hitta vart man gör det när jag hade routern igång och ändrade inställningar i den. Att notera, vilket jag inte förstod/förstår, är ju att ingen dator har åtkomst till internet om inte routern har användarnamn och lösenord (PPPoE) i inställningar.

 

Mitt nästa huvudbry är ju varför min bärbara dator inte fungerar med routern när jag kopplar genom LAN.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, om det är en webbsida som du måste logga in på så är det inte PPPoE. Tyvärr hur det fungerar med sådana typer av inloggningar vet jag inte. Ta kontakt med din Internet-leverantör eller om det finns någon annan i huset som har anslutit flera datorer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall ta kontakt med Servanet, som förmedlar internet i vårt hus. Den här informationen har jag fått hem på papper tillsammans med vårt användarnamn och lösenord. http://www.servanet.se/default.asp?id=1552

 

Men, jag har inte Servanet privat, utan får internet genom Mitthem (som äger fastigheten).

 

Det som slår mig som udda är att jag inte alltid måste logga in. Som idag tillexempel, idag sitter jag med den bärbara och kabeln, och jag har inte loggat in en enda gång, har bara surfat på som vanligt.

 

Konstigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm allt är förvirrande. Nåja, nu har vi upptäckt ett stort problem och vi måste lämna tillbaka routern, då det är något fel för uttaget för modem/kabel på routern. Kabeln fastnar nämligen inte där och faller ut. Problemet visade sig igår också, men jag försökte fixa med det igår. Så vi får se om vi byter det idag, eller hur vi gör.

 

Jag har också en annan fråga. Routern vi köpte är ju en Belkin. Men hur bra är Belkin egentligen? Rekommenderas ett annat märke? Vi vill ha en riktigt bra router (bra åtminstone) då vi kommer att satsa på en snabb anslutning till internet inom kort. Vi vill ju inte förlora alltför mycket om vi har en hastighet på 100 mb.

[inlägget ändrat 2006-10-24 13:51:36 av m_s]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju konstigt med kabelkontakten, det ska ju vara standardiserat. Ska ju bara vara RJ45-kontakter på routern enligt beskrivningen: http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=141064#

 

Har inte hört att det är någon större skillnad mellan olika tillverkare. Det som kan vara praktiskt är om tillverkaren har svensk support, det vet jag att D-link och Netgear har, men det kan nog finnas fler.

 

Med en 54 Mbits/s trådlös förbindelse kan ni aldrig komma upp till mer än ca 25 Mbit/s i filöverföringshastighet. Likaså med 108 Mbit/s så blir det ca 50 Mbit/s.

 

D-link 4300 är det flera med 100 MBit/s förbindelser som har rekommenderat på Eforum, t ex:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=863651#863718

Men ska man komma i sådana hastigheter trådlöst, så gäller det nog att router och det trådlösa nätverkskortet är från samma tillverkare för lufthastigheter över 54 Mbit/s (som 108 Mbit/s) är inte standardiserat.

 

Det finns ett antal routrar som kommer upp i höga genomströmningshastigheter (through-put) enligt denna sida:

http://www.tomsnetworking.com/lans_routers/charts/index.html?chart=119

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...