Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med router (nybörjare)


m_s

Rekommendera Poster

Jag är en nybörjare vad gäller routrar...

 

Vi har precis köpt en Belkin trådlös router modell F5D7231yy4, men när vi sedan kom hem har flera frågetecken uppstått. Vi har en stationär dator utan trådlöst nätverkskort, vi köpte dock en usb-adapter tillsammans med routern som är tänkt att användas till den statoíonära datorn. Vi har också en bärbar dator med inbyggt nätverkskort.

 

Till problemet: I vår lägenhet har vi en uppkoppling i första uttaget, så utan router är det enda vi behöver en RJ-45 kabel direkt i datorn och internet fungerar, vi har alltså inget modem (denna uppkoppling är gratis genom vårt hyresbolag).

 

Tyvärr är uttaget på ett sådant ställe att vi absolut inte vill ha en dator där. Min fråga är nu, går det att ha en fungerande router som inte är ansluten till en dator genom en kabel. Måste routern sitta ihop med en dator för att fungera, så att man kan surfa trådlöst? (Detta kanske är världens dummaste fråga...?? )

 

Vår intention med att skaffa en router var att den kunde stå vid uttaget och att vi sedan skulle kunna srufa trådlöst med båda våra datorer (stationär med usb-adapter och bärbar med trådlöst nätverkskort).

 

Tacksam för hjälp/svar!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är nu, går det att ha en fungerande router som inte är ansluten till en dator genom en kabel.

Nej, inte normalt, däremot just när man konfigurerar upp routern så måste det vara från en kabelansluten dator. Har den bärbara en nätverks/internetanslutning för kabel också? I så fall bär dit den tillfälligt.

 

PS. Det finns inga dumma frågor. :thumbsup:

 

Tillägg: Ser nu att det blev fel med negeringar. Så här ska det vara i alla fall:

I drift så behöver ingen dator vara ansluten med kabel, däremot vid konfigurationen.

[inlägget ändrat 2006-10-23 12:03:43 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser