Just nu i M3-nätverket
Jump to content

SLUTARTID

FOTO

Recommended Posts

HEJ

Är ute efter en digital kamera där kortet tas så snabbt som möjligt efter knapptrycket.

Har tittat på CANON IXUS 60 6,0 pixlar o PENTAX WPI 6,0 pixlar(vattentät) För mig som har barn är snabbheten det viktigaste. Har någon något tips på vilken av dessa som är bästa val.

TACK !

VILSEN SÖKARE

Det är nog inte slutartiden du är beroende av (slutartid är den tid som sensorn/filmen exponeras för ljus) utan tiden från avtryck till bild. Den senare tiden kallas "shutter lag" på engelska men jag har aldrig hört någon bra svensk översättning (slutarfördröjning känns inte som något någon använder).

Lite beroende på hur man mäter tiden verkar IXUS 60 har 0,1s och Pentaxen ha 0,05s, jag skulle inte tro att någon av tiderna är att betrakta som störande. Vad som däremot kan vara betydligt mer intressant är hur snabbt det går att ta bilder i serie. När man fotar barn, djur och idrottare är just serietagning oftast en väldigt bra genväg till bilden med den perfekt fångade rörelsen, ansiktsutrycket eller bara motsvarande.

Pentaxen verkar där snitta ligga på ungefär en bild per sekund när IXUS trycker iväg lite drygt två bilder per sekund.

Överlag skulle jag tro att IXUSen är en bättre kamera, både optiskt och funktionsmässigt. Fast det är sagt utan att ha testat Pentax Optio WPI.

Som fhe skriver är "shutter lag" viktig att ha koll på.

Om man inte alltid kan "förfokusera" måste man dessutom se till hur snabb kameran är på att fokusera och "göra sig klar" för att öppna slutaren.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...